Turiştii care aleg să călătorească prin Europa cu trenul pot cere despăgubiri pentru servicii defectuoase, cum ar fi întârzierile nejustificate, anularea unor curse sau pierderea bagajelor, informează Radio România Actualităţi (RRA). Surse de la Bruxelles citate de RRA au precizat că mai multe state membre ale Uniunii Europene au obţinut derogări de la aceste reguli, care ar trebui aplicate atât pe rutele dintre ţări, cât şi pe cele interne.
Vicepreşedintele Comisiei de Transporturi din Parlamentul European, eurodeputata Adriana Ţicău, a explicat în ce constau aceste măsuri dând ca exemplu cazul unui tren care face legătura dintre Bruxelles şi Paris: "Dacă trenul are o întârziere mai mare de 20 de minute, toţi pasagerii, atunci când coboară din tren, primesc un formular prin care pot să depună plângere, astfel încât să li se ramburseze o anumită sumă. Regulamentul acum obligă".
Există însă în acest regulament un set de măsuri de la care statele membre pot cere derogări pe o perioadă de maxim cinci ani, derogări care pot fi acordate de cel mult două ori pentru reţelele urbane, suburbane sau regionale - aceste derogări "se referă în special la informaţii minime ce trebuie furnizate pasagerilor înainte şi în timpul călătoriei. Existenţa unui sistem informatic pentru rezervare a biletelor de tren, dreptul de a se plăti un avans în caz de accident sau chiar moartea unui pasager, suma minimă fiind de 21.000 de euro, pentru ca familia să poată să-şi satisfacă nevoile imediat în urma accidentului.
Aceste derogări pot fi cerute pentru reţelele mai mici pentru care statele membre au considerat că se aplică mai mult principiul subsidiarităţii şi atunci au nevoie de o perioadă mai mare pentru a se putea conforma acestor prevederi", a mai precizat Ţigău.