Magazinele din Grecia au deschis pentru prima dată duminica, cu program prelungit, Guvernul relaxând o restricţie veche de 100 de ani pentru a încuraja consumul populaţiei, însă retailerii spun că problema nu este programul de lucru, ci bugetele strâmtorate ale consumatorilor, potrivit WSJ.
"Nici măcar un client nu a intrat astăzi. Nu orele de lucru erau problema, ci dacă populaţia are bani sau nu", comentează pentru Wall Street Journal proprietarul unui magazin de îmbrăcăminte din centrul Atenei.
Program nou
Potrivit noilor reglementări, adoptate de Guvern la presiunile creditorilor internaţionali, magazinele universale din Grecia pot lucra şapte duminici pe an, înaintea Crăciunului, Paştelui şi în perioada soldărilor, informează şi Euronews. Care adaugă că legea este foarte controversată, fiind criticată de Biserica Ortodoxă şi de o parte dintre sindicate. De asemenea, shoppingul duminica reprezintă o problemă la nivelul societăţii elene, unde mulţi consideră că deschiderea magazinelor în ultima zi din săptămână va reduce coeziunea familiei. Potrivit aceleiaşi legi, magazinele mai mici, independente, pot deschide în fiecare duminică.
Până acum, retailerii din Grecia puteau lucra maximum două duminici pe an, una dintre cele mai restricţionate pieţe de consum din Europa în ceea ce priveşte sfârşitul săptămânii, cu reguli care datează de la 1908, comentează WSJ.
Nemulţumiri
“Într-un moment în care comerţul este pe cale de a se prăbuşi, ei vor să forţeze magazinele să rămână deschise mai mult şi să cheltuiască mai mulţi bani”, comentează pentru Euronews Thanos Vasilopoulos, secretarul general al “Oiye”, un sindicat al lucrătorilor din comerţul en detail.
Guvernul speră că decizia va creşte competitivitatea şi va crea zeci de mii de locuri de muncă într-o economie cu un şomaj de 27%.
Ce speră Guvernul
Executivul speră de asemenea să impresioneze delegaţiile instituţiilor financiare internaţionale, care au sosit luni la Atena pentru o nouă evaluare a programului economic, de care depinde o nouă tranşă din acordul de finanţare externă, mai scrie WSJ.
"Într-o ţară care primeşte 18,5 milioane de turişti în fiecare an, care vrea să devină o destinaţie de weekend, este de neconceput ca magazinele să fie închise duminica", a declarat Notis Mitarakis, ministru adjunct al Dezvoltării, citat de WSJ.
Mai mulţi retaileri au anunţat însă că afacerile au mers prost duminică, subliniind impactul recesiunii asupra consumului populaţiei şi situaţia dificilă din economie.
Reacţia
Şase asociaţii ale comercianţilor din 10 au refuzat să deschidă magazinele duminica aceasta. Totuşi, remarcă Euronews, la Atena măsura a avut succes, dacă e să ne luăm după afluxul de vizitatori din magazine.
Asociaţiile patronale susţin că programul de duminică nu va face decât să crească cheltuielile, fără a produce o creştere a vânzărilor.
Printre persoanele ieşite duminică la cumpărături în centrul Atenei s-au remarcat cei câteva sute de protestatari trimişi de sindicatul PAME, afiliat partidului comunist, şi de un sindicat al angajaţilor din retail, care se opun programului prelungit al magazinelor.
Tentative
Magazinele care au deschis duminică au oferit discounturi semnificative pentru a atrage clienţi. Vremea bună, însorită, a ţinut cu retailerii, însă mulţi vizitatori ai centrelor comerciale au preferat să privească, scrie WSJ.
Autorităţile regionale mai au până la 8 noiembrie să se decidă dacă vor permite magazinelor care doresc acest lucru să deschidă mai mult de şapte duminici pe an, mai scrie Euronews.