x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Posesorul “comorii din Munchen” râde lumii în nas. A fost văzut la aeroport, cu valiza după el

Posesorul “comorii din Munchen” râde lumii în nas. A fost văzut la aeroport, cu valiza după el

de Istvan Deak    |    Marina Constantinoiu    |    12 Noi 2013   •   21:30
Posesorul “comorii din Munchen” râde lumii în nas. A fost văzut la aeroport, cu valiza după el
Berlinul publică primele imagini ale unor opere din “comoara nazistă”
Germania a făcut un gest de bunăvoinţă, deschizând “o uşiţă” pentru a dezvălui “comoara nazistă”, adică fabuloasa colecţie de artă descoperită într-un apartament din Munchen, publicând imaginile a 25 dintre acestea pe Internet.
Aşteptarea era şi este în continuare imensă. S-au descoperit 1.406 opere de artă, poate mai există şi altele, ascunse cine ştie pe unde, iar proprietarii de drept sau moştenitorii lor, muzee “epurate” de “arta degenerată” sau evrei spoliaţi de nazişti, vor să le cunoască, să şi le recunoască eventual şi poate chiar revendice.
Autorităţile germane au fost aspru criticate zilele acestea de presă, experţi în artă şi reprezentanţi ai comunităţii evreişti, din cauza lentorii cu care se caută provenienţa operelor, dintre care unele ar proveni din spolierea evreilor în timpul nazismului.

A picat site-ul!
Pe site-ul lostart.de, editat de celula de coordonare federală consacrată artei dispărute în timpul Celui De-al Doilea Război Mondial, pot fi văzute opere de Marc Chagall, Eugene Delacroix, Otto Dix sau Matisse, descoperite aproape din întâmplare la începutul lui 2012 de autorităţile germane în apartamentul octogenarului Cornelius Gurlitt, fiul unui negustor de artă cu trecut tulbure în timpul nazismului.
Pentru a contribui la transparenţă şi a ajuta la verificarea provenienţei operelor, 25 de opere despre care indicii importante duc la ideea că ar fi putut fi confiscate în cadrul persecuţiilor naţional-socialiste, sunt prezentate într-un prim set pe platforma web a celulei de coordonare”, au anunţat luni seara Guvernul federal german şi cel al statului regional Bavaria, într-un comunicat comun.
Din păcate, site-ul a fost extrem de greu de accesat în cursul zilei de marţi, lucru uşor de observat inclusiv din România, dar şi comentat de presa străină, care speculează că afluxul de vizitatori ar putea fi cauza acestei lentori. Site-ul trebuie să fie actulizat în mod regulat, au precizat autorităţile într-un comunicat.

970 de tablouri trebuie examinate de experţi
Din totalul de 1.406 opere descoperite (picturi, litografii, desene etc), 970 trebuie să fie examinate de experţi, iar 380 sunt considerate ca aparţinând “artei degenerate”, concept care desemna, în jargonul nazist, tot ceea ce nu intra în definiţia restrictivăă a artei Celui De-al Treilea Reich.
O forţă operaţională formată din cel puţin şase experţi, aflată sub responsabilitatea ministrului adjunct al Culturii, Ingeborg Bergreen-Merkel, a fost instituită pentru a ancheta asupra provenienţei operelor.
Până în prezent, doar o cercetătoare, Meike Hoffmann, specialistă în “arta degenerată” în cadrul Universităţii Libere din Berlin lucra la ancheta privind aceste opere, sub tutela Parchetului din Augsburg, care se ocupă de dosarul “comorii naziste din Munchen”.
Marţi dimineaţă, reprezentantul în Germania al Conference on Jewish Material Claims against Germany, organizaţie însărcinată cu restituirea bunurilor spoliate în Germania, Rudiger Mahlo, a declarat într-un interviu pentru postul de televiziune ZDF, că doreşte ca instituţia sa să fie prezentă în cadrul “forţei operaţionale” şi ca toate operele să poată fi văzute pe Internet “pe cât posibil până la sfârşitul acestui an”.

Promisiuni guvernamentale
Luni, purtătorul de cuvânt al cancelarului german Angela Merkel a răspuns că Guvernul înţelege foarte bine că reprezentanţii organizaţiilor evreieşti pun acum multe întrebări. Pentru că de cele mai multe ori reprezintă persoane foarte în vârstă, victime ale nedreptăţii. “Este perfect de înţeles faptul că vor să ştie”, a mai spus acesta.
Cornelius Gurlitt, octogenarul în posesia căruia a fost găsită “comoara nazistă”, a trăit la limita legalităţii în Germania. Asta cel puţin s-a spus până acum, oficial. Nu era înregistrat la asigurările sociale, nu avea pensie, nu figura la Fisc. Nimeni nu l-a mai văzut din martie 2012, când i-a fost percheziţionat apartamentul, iar operele i-au fost confiscate. Autorităţile nu au fost capabile să ofere informaţii despre locul în care acesta s-ar putea afla. Presa nu a avut acces până acum la imagini în care să apară Gurlitt, pentru a-l putea identifica. Procurorul Parchetului din Augsburg, care se ocupă de dosarul tablourilor, a declarat că nu ştie nimic despre locul în care s-ar putea afla Gurlitt. Cea de-a doua locuinţă a acestuia, din Salzburg, pare părăsită de mai multă vreme.

Şi totuşi...
Cu toate astea, doi reporteri de la revista franceză Paris Match l-au urmărit pe acesta chiar în zona apartamentului din cartierul Schwabing din Munchen, unde s-a găsit comoara. Şi l-au fotografiat făcându-şi cumpărăturile la un centru comercial din cartier. El a fost fotografiat inclusiv cumpărându-şi un ziar. Probabil interesat să afle ce se mai scrie despre el... Şi apoi urcându-se într-un taxi limuzină. Reporterii au încercat să stea de vorba cu el, dar i-a refuzat printr-o frază cel puţin ciudată:”Aplauzele venite dinspre tabăra greşită sunt cel mai rău lucru care se poate întâmpla!”.
Imaginile cu Gurlitt au apărut marţi în The Telegraph, fiind semnate Best Image/Vantagenews.co.uk.

Şi-a luat valiza şi s-a dus
Cotidianul Suddeutsche Zeitung scrie, marţi, că o jurnalistă a acestui cotidian a reuşit să schimbe câteva vorbe cu Gurlitt. Tot la apartamentul cu pricina. Tocmai pleca, şi împingea o valiză mare, cu rotile. Octogenarul i-ar fi spus acesteia că se grăbeşte la medic şi nu poate sta de vorbă, dar că se va întoarce în scurt timp, urcându-se apoi într-un taxi.
Observând afară doi paparazzi, Gurlitt a strigat:”Totul este o mare mârşăvie!”. Întrebat despre originea tablourilor pe care le avea stocate în apartament, a spus doar:”Nu pot să spun nimic, nu ştiu nimic”.

Însoţit de o femeie
Potrivit unor informaţii date publicităţii de cotidianul New York Times, Gurlitt a părăsit marţi dimineaţă apartamentul din Munchen, mergând la aeroport cu o femeie pe care nu o identifică. Nu este clar unde se ducea acesta. Ulterior, un reporter a postat pe Twitter o imagine în care Gurlitt se află în dreptul automatelor de check-in pe aeroport, iar datele pasagerului Gurlitt pot fi văzute.
Un vecin a vorbit ziarului american despre o hârtie cu scrisul de mână al lui Gurlitt, care a fost găsită la uşa acestuia, în care octogenarul ruga lumea să-l lase în pace. Doreşte acest lucru din cauza stării sale de sănătate, a problemelor cardiace, în special. El mai promitea că va face în curând o declaraţie în scris.

Fantoma
Este neclar unde s-a dus “fantoma” Gurlitt. Totul este neclar în ceea ce-l priveşte pe acesta. La conferinţa de presă de marţea trecută, organizată de Parchetul din Augsburg, Gurlitt a rămas o fantomă. Unul dintre oficialii germani a spus că nu există informaţii despre acesta. “Aproape că părea că oficialii germani ar prefera ca Gurlitt să dispară cu totul. Asta ar simplifica treaba. Pentru că este o poveste complicată, peste care apasă umbra unui secol oribil din istoria Germaniei”, scrie Der Spiegel.
Din perspectivă legală, cazul Gurlitt este într-adevăr complex, o combinaţie de acuzaţii cu iz penal şi solicitări civile legale din partea victimelor regimului nazist şi a descendenţilor lor. Până la clarificarea titlurilor de proprietate operele de artă rămân în custodia statului german.

×