Eurodeputaţii au votatun vast proiect de reformă a sectorului feroviar pregătit de Comisia Europeană care vizează trei domenii de acţiune: o normă unică de certificare a materialului feroviar, dispoziţii pentru deschiderea transportului de pasageri în faţa concurenţei şi o propunere vizând separarea totală a activităţilor de gestionare a infrastructurii feroviare de cele de exploatare.
Graţie a două amendamente adoptate cu 439 de voturi faţă de 207 voturi contra şi 16 abţineri, eurodeputaţii au decis însă să slăbească separarea dintre activităţile de gestionare a infrastructurii feroviare şi cele de exploatare. Aceasta este de altfel şi poziţia susţinută de marile companii feroviare naţionale Deutsche Bahn (DB) şi SNCF.
Sesiunea plenară a Parlamentului European de la Strasbourg (24-27 februarie) are miercuri pe ordinea de zi un vot privind propunerea Comisiei Europene de a libera piaţa în domeniul feroviar, de a deschide traficul de călători în faţa concurenţei şi eliminarea monopolurilor naţionale începând din 2019.
Votul a fost precedat marţi de dezbateri pe această temă, şi, în paralel, afară, de un protest la care au participat circa 3.000 de lucrători din domeniul feroviar veniţi la Strasbourg din mai multe ţări ale Europei special pentru a manifesta contra acestei liberalizări.
Sindicaliştii au anunţat prezenţa chiar a 4.000 de persoane la protest. Ideea centrală a acestuia a fost faptul că Parlamentul European nu trebuie să urmeze exemplul Marii Britanii, care a înregistrat un eşec în privatizarea serviciului feroviar. Liberalizarea face serviciile mai scumpe şi a distrus deja mii de locuri de muncă în UE, susţin sindicaliştii. De asemenea, lucrătorii din sectorul feroviar se tem de o deteriorare a condiţiilor lor de muncă.
Protestul a fost prezent şi pe reţelele de socializare, la el participând şi politicianul francez Jean Luc Melenchon, copreşedinte al Partidului de Stânga şi deputat european.
“Azi, în Parlamentul European va fi dezbătut un text care va accentua liberalizarea domeniului feroviar, dacă va fi votat. Mă voi opune mâine votării acestui text şi voi merge să manifestez azi împreună cu lucrătorii feroviari în faţa Parlamentului European pentru a le susţine opoziţia faţă de liberalizarea serviciului public feroviar”, a anunţat acesta pe pagina sa de Facebook, precum şi la Twitter, înaintea mitingului.
Eurodeputaţii urmează să voteze miercuri proiectul de reformă a sectorului feroviar, una dintre principalele măsuri din acest pachet legislativ vizând separarea totală a activităţilor de gestionare a infrastructurii feroviare de cele de exploatare, cum este cazul deja în Marea Britanie, însă compania germană Deutsche Bahn (DB) şi cea franceză SNCF se opun acestei propuneri. De asemenea, textul legislativ propune introducerea unui serviciu minimal pentru public în cazul în care angajaţii din sectorul feroviar intră în grevă.
Votul de miercuri din Parlamentul European nu va constitui decât prima etapă dintr-un proces prelungit, în condiţiile în care textul aprobat de Legislativul european nu a fost încă aprobat de Parlamentele statelor membre. Textul propune şi introducerea noţiunii de “serviciu minimal” în domeniul feroviar, în caz de grevă.
Actul legislativ va reveni în Parlamentul European care va rezulta după alegerile parlamentare europene de la 25 mai. (D.I)
Citește pe Antena3.ro