În 2010, Cabinetul Emil Boc îşi asuma răspunderea în Parlament pe Legea unică a pensiilor, cea care a dus la recalcularea pensiilor speciale. "E important ca cetăţenii României să ştie că acest guvern a tăiat pensiile de lux”, declara Boc de la tribuna Parlamentului în timp ce era huiduit.
Anii au trecut şi acea lege şi efectele ei au fost date uitării. Mai puţin de către cei al căror nivel de trai a fost schimbat dramatic.
În rândul lor se numără şi Adrian Iovan, pilotul care a reuşit să salveze viaţa medicilor din avionul care a aterizat forţat în Munţii Apuseni.
„Am ajuns la fundul sacului”
Din 2011, pensia lui Adrian Iovan a scăzut simţitor, ajungând de la 15.000 de lei la 1.900 de lei. Iovan a declarat în repetate rânduri că are grave probleme financiare, el fiind învăţat cu un anumit standard de viaţă. „Am ajuns la fundul sacului. Nu-i mai pot plăti pensia copilului, iar de fiecare data când ies cu Albert în oraş şi vrea o jucărie îi spun că statul ne-a luat banii de jucării. Asociaţia Aviatorilor Pensionari, din care fac parte, a dat statul în judecată, pentru că nu este normal ca pensiile să fie influenţate retroactiv. De la 15.000 pe lună am rămas cu 1.900 de lei. E adevarat că sunt oameni care trăiesc în România cu 300 de lei, dar eu am muncit pentru banii mei şi sunt obişnuit cu un anumit standard de viaţă. Am minte de aviator, nu de împingător de roabă", spunea, atunci, celebrul pilot.
O altă declaraţie a pilotului arată şi mai mult umilinţele la care era supus în urma tăierii pensiei. „Îi dau lui Bubu 15 milioane pensie alimentară, maşina o dau înapoi la bancă, că nu mai pot să o mai plătesc, şi eu cu ce rămîn? Cu 4 milioane. Dar gazele, gunoiul, curentul, mâncarea? Cu ce mă mai duc la teatru, la operă, la restaurant?“.
Cât valorează viaţa unui pilot? „La Tarom eşti asigurat cu 200.000 de euro. Orice ţi se întîmplă, dacă dă o maşină peste tine pe stradă sau îţi cade o cărămidă în cap, familia primeşte banii ăia. Acum, din cauza lui Boc, ieşi la pensie cu 19 milioane. Adică cum vine asta? Azi valorezi 200.000 de euro şi mâine 500? Păi, la ultimul zbor, pui avionul în bot, pe câmp, şi faci un bine familiei care te binecuvântează toată viaţa.“
Se gândea să se retragă
Deoarece banii nu îi mai ajungeau nici pentru întreţinerea casei, nici pentru ratele la bancă, nici pentru a plăti pensia alimentară de 1.500 de lei pentru fiul său Iovan a fost nevoit să zboare în continuare. După o carieră de 38 de ani şi peste 13.000 de ore de zbor, Iovan a decis să se angajeze ca instructor de zbor la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă. Acolo preda cursuri viitorilor piloţi şi efectua şi zboruri pentru echipa de transplant, pentru un salariu de aproximativ 1.500 de euro. Iovan a primit acest salariu până în vara trecută, când, după reorganizarea financiară, salariul lui Iovan a fost redus la jumătate, adică câştiga 750 de euro.
Salariul lui Adrian Iovan ajunsese, deci, 750 de euro, aşa că el se gândea să aleagă pensia, care i se micşorase la 2.000 de lei (adică 450 de euro). Chiar dacă pensia era mai mică, Adrian Iovan spunea că măcar ar avea parte de mai multă linişte şi nu s-ar mai stresa - conform unui interviu acordat Click în vară.
Doar aviatorii nu şi-au recuperat pensiile tăiate
Legea unică a pensiilor, promovată de Cabinetul Emil Boc, în decembrie 2010, în timpul guvernării lui Emil Boc, a fost amplu criticată de persoanele afectate de recalcularea pensiilor.
Cei mai afectaţi de această recalculare au fost aviatorii, care primeau lunar, în medie 9.200 de lei, urmând foştii procurori şi judecători, cu o pensie medie de aproape 8.600 de lei, membrii Curţii de Conturi ocupau a treia poziţie în clasament, cu 5.400 de lei, urmaţi de diplomaţi, cu aproape 4.300 de lei şi parlamentari cu 3.600 de lei.
În ultimii trei ani, magistraţii şi-au salvat pensiile de la tăierea operată de Guvernul Boc, iar majoritatea militarilor şi-au recuperat pensiile ciuntite de aplicarea principiului potrivit căruia cât cotizezi la asigurările sociale atât primeşti. De asemenea, ambasadorii şi-au rezolvat problema în luna octombrie 2013, însă pentru aviatori nu s-a mai putut face nimic, momentan.