x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Anunț OFICIAL de la Ministerul Afacerilor Interne. Românii își vor putea înmatricula şi radia autovehiculele online

Anunț OFICIAL de la Ministerul Afacerilor Interne. Românii își vor putea înmatricula şi radia autovehiculele online

de Redacția Jurnalul    |    25 Mai 2023   •   16:15
Anunț OFICIAL de la Ministerul Afacerilor Interne. Românii își vor putea înmatricula şi radia autovehiculele online

Guvernul a aprobat miercuri, 24 mai, ordonanţa de urgenţă care permite furnizarea de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor în România.

Actul normativ aprobat crează cadrul legal pentru conceperea, operaționalizarea și gestionarea unei aplicații prin care cetățenii care doresc să înmatriculeze un vehicul, să transcrie dreptul de proprietate, sau să radieze un vehicul, să poată face acest lucru fără a mai fi nevoie să se deplaseze la un sediu al serviciilor de înmatriculare.

Aplicația va fi gestionată de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări din Ministerul Afacerilor Interne și va permite cetățenilor să introducă un set minim de date necesare identificării vehiculului și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulație, precum și declarare fiscală sau radiere din evidențele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere, etc.).

Procesul de debirocratizare a procedurii de înmatriculare a vechiculelor, prin oferirea posibilității efecturării acestor operațiuni în regim on-line reprezintă un progres major pentru simplificarea relației dintre cetățeni și instituțiile publice.

Posibilitatea de a înmatricula sau radia on-line un vehicul reprezintă scutirea de drumuri, la mai multe instituții, pentru peste un milion și jumătate de cetățeni, care solicită aceste proceduri anual.

Pentru a putea folosi această platformă IT, proiectul prevede că solicitanții trebuie să se prezinte la serviciile publice comunitare regim permise pentru stabilirea identității și pentru a primi userul şi parola de acces.

Concret, proiectul de OUG prevede că Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări  (DGPCÎ) va fi responsabilă cu dezvoltarea unei platforme informatice, în vederea furnizării de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor.

Pe această platformă online, beneficiarii autentificați vor introduce „un set minim de date necesare identificării vehiculului și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulație, precum și declarare fiscală sau radiere din evidențele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere, etc.), explică inițiatorii în nota de fundamentare.

Datele introduse în platformă vor fi analizate de personal din cadrul DGPCÎ, în vederea aprobării efectuării operațiunii solicitate, urmând ca, ulterior efectuării formalităților de înmatriculare/radiere, în termen de 5 zile, informațiile să fie trimise organelor fiscale, prin interconectarea cu sistemul informatic propriu al Ministerului Finanţelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen. 

Această soluție va permite „funcționarea concomitentă cu actualul flux de lucru stabilit de legislația în vigoare, precum și de faptul că prevede posibilitatea organelor fiscale locale care nu sunt încă înrolate în sistemul PatrimVen de a beneficia de acest schimb de date pe bază de protocol încheiat cu Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări”.

Un avantaj major, spun inițiatorii, este că platforma va permite interconectarea cu organele fiscale în mai multe moduri, „în funcție de gradul de digitalizare al fiecărui organ fiscal local”.

Deși documentul nu stabilește și un termen exact pentru apariția platformei, ministrul Cercetării estimează că aceasta va fi gata în 6 - 12 luni de la adoptarea ordonanței. 

Proiectul de OUG stabilește, totodată, și modificarea OG 78/2000, în sensul eliminării actualei obligații a autorității de înmatriculare de a înscrie datele despre proprietarii de vehicule în cartea de identitate a vehiculului, astfel încât operațiunile din domeniul înmatriculării vehiculelor să se poată face integral online, fără a fi necesară depunerea acestui document în original.

În prezent, în procedura de declarare fiscală a vehiculului și înmatricularea acestuia „sunt întocmite trei dosare care conțin circa 10 formulare de completat și peste 20 de copii ale unor documente”, se precizează în nota de fundamentare.

Prin intermediul platformei online se va verifica și dacă au fost achitate toate obligațiile de plată datorate bugetului local.

Acest demers ar putea aduce un real beneficiu cetățeanului, prin reducerea timpului necesar efectuării operațiunilor de înmatriculare și eliminarea deplasărilor la instituțiile implicate, ca urmare a prezentării documentelor sau transmiterii datelor necesare, unei singure instituții (cu excepția vehiculelor uzate aflate la prima înmatriculare în România, situație ce presupune și verificarea vehiculului de către RAR), susțin inițiatorii proiectului. 

„După adoptarea proiectului de ordonanţă de urgenţă, MAI va dezvolta o platformă, în termen de 6 - 12 luni, ceea ce va permite înmatricularea şi radierea online a autovehiculelor, în primă fază pentru acele autovehicule deja înmatriculate în România”, a declarat Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.

×
Subiecte în articol: înmatriculare dgpci