x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator "CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi": Precizare de la CFR Călători

"CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi": Precizare de la CFR Călători

21 Sep 2010   •   00:00

SNTFC "CFR Călători" S.A. ne-a trimis o precizare referitoare la informaţiile  publicate în ziarul de vineri sub titlul "CFR Călători, vacă de muls pentru băieţii deştepţi", pe care o redăm mai jos:

"Pentru o informare corectă a cititorilor dumneavoastră, vă transmitem următoarele precizări:

1) Referitor la licitaţia de achiziţie a "atomotoarelor Diesel adaptate pentru circulaţia pe Căile Ferate Române"
Achiziţia de automotoare adapatate pentru circulaţia pe reţeaua CFR a fost promovată de CFR Călători, urmând a se realiza prin licitaţie publică deschisă, publicată în SEAP şi JOUE. Din experienţa tuturor ţărilor est-europene, dar şi a operatorilor de transport feroviar de călători privaţi din România, sunt două posibilităţi de achiziţie a automotoarelor: noi dar şi rulate. În ambele variante acestea trebuie să aibă sistemele tehnice de siguranţă a circulaţiei (semnalizare, comunicaţii, compatibilitate cu sistemele specifice ale infrastructurii) utilizate în România, pentru a putea circula pe reţeaua noastră feroviară.
De altfel, licitaţia invocată în articol a fost anulată pentru reanalizarea caietului de sarcini.

2) Despre serviciile de întreţinere a automotoarelor Desiro "Săgeata Albastră"
Achiziţia automotoarelor Desiro "Săgeata Albastră" s-a realizat în baza unui contract încheiat între CFR Călători şi SIEMENS, în care a fost prevăzut ca din totalul de 120 automotoare, 57 automotoare să fie livrate din Germania şi 63 automotoare să fie livrate din România. Firma SIEMENS, după auditarea a câteva societăţi de profil, a ales SC ASTRA Vagoane Călători SA Arad ca integrator al fabricaţiei automotoarelor în România. La Astra Vagoane Călători Arad s-a făcut numai montajul final al celor 63 de automotoare şi nu al tuturor celor 120 automotoare cum este menţionat în articol.

CFR Călători nu are încheiat niciun contract de servicii de întreţinere a automotoarelor Desiro cu Astra Vagoane Călători Arad.
În anul 2008, CFR Călători a atribuit Astra Vagoane Călători Arad, în urma unei proceduri de licitaţie deschisă, un contract pentru repararea a două automotoare grav accidentate (despre care presa a relatat pe larg, la timpul respectiv), care au necesitat printre altele înlocuirea completă a părţii frontale inclusiv cabina de conducere cu toate instalaţiile electrice, mecanice, pneumatice aferente. Preţul pentru aceste reparaţii a fost de 7.200.000 lei.  

3) Necesitatea îmbunătăţirii parcului actual de vagoane de călători
În vederea îmbunătăţirii situaţiei parcului de material rulant actual ce oferă condiţii de confort în unele situaţii sub nivelul european, CFR Călători a derulat şi are în derulare programe de înlocuire a vagoanelor de călători cu durata de viaţă depăşită atât prin achiziţia de vagoane nou construite cât şi prin modernizarea vagoanelor existente în parc.

Pentru finalizarea procesului de modernizare a întregului parc necesar pentru asigurarea desfăşurării activităţii de exploatare, în fapt aducerea acestuia în starea de a corespunde cerinţelor actuale de transport feroviar de călători impuse prin Regulamentul C.E.nr 1371/2007, este necesară înlocuirea a circa 1030 vagoane din parcul actual prin modernizare sau achiziţie de vagoane nou construite.

Deşi infrastructura feroviară nu permite la momentul actual ca vagoanele noi şi modernizate aflate deja în exploatare să circule cu viteza la care sunt proiectate, acestea respectă principiile generale şi structura utilizată în prezent pentru materialul rulant din ţările Uniunii Europene, o parte din acestea circulând la momentul actual şi în trafic internaţional. Ele sunt conforme cu prescripţiile normelor europene şi ale fişelor UIC aplicabile în domeniu. Dotările vagoanelor sunt menite să garanteze siguranţa şi confortul călătorilor, informarea lor şi crearea de condiţii pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, acestea constituind principalele obiective ale CER (Comunitatea Europeană a Căilor Ferate) în domeniul materialului rulant de călători.

Sectorul feroviar din România se încadrează în contextul mai larg al sectorului feroviar din Europa Centrală şi de Est care are nevoie de investiţii urgente pentru a-şi moderniza materialul rulant, această necesitate urgentă fiind recunoscută şi de Comisia Europeană.
În acest sens, achiziţia de vagoane nou construite sau modernizate s-a derulat şi se derulează în conformitate cu reglementările în vigoare pentru achiziţiile publice, CFR Călători încheind contracte de furnizare de vagoane, de modernizare sau reparaţii planificate pentru vagoane de călători cu societăţi comerciale de profil, atestate de Autoritatea Feroviară Română (AFER) ca furnizori feroviari de produse şi servicii specifice, omologate din punct de vedere tehnic.
CFR Călători nu are contracte cu societăţile Astra Vest Bucureşti şi Tristar Bucureşti.
Valorile mari, de sute de milioane de euro sau lei la care face referire articolul nu sunt valori ale contractelor încheiate de CFR Călători pentru achiziţa de vagoane nou construie sau modernizate, ci valori ale acordurilor cadru cu derulare pe durate de 3 sau 4 ani. Contractele încheiate în baza acestor acorduri cadru nu pot depăşi ca valoare alocaţiile bugetare anuale ale CFR Călători.

4) Referitor la achiziţia de vagoane noi de la SC ASTRA Vagoane Călători SA Arad
Menţionăm că încă de la începutul anilor 1990, programul vagonului AVA 200-CFR, realizat de Astra Vagoane Călători Arad pe baza licenţelor vagonului Corail şi a boghiului Y32 achiziţionate de la DeDietrich Ferroviaire, a fost susţinut la nivel guvernamental ca un program de interes naţional privind integrarea europeană a transportului feroviar românesc. Pe lângă asigurarea continuităţii activităţii de transport a CFR Călători pe relaţiile internaţionale, cât şi ridicarea calităţii condiţiilor de transport de pe rutele interne, acest program a avut un impact deosebit asupra dezvoltării industriei româneşti de componente cât şi asupra celorlalte societăţi reparatoare de material rulat, în special de vagoane călători.

CFR Călători nu a dat în 2008 comandă de 200 de vagoane către Astra Vagoane Călători Arad ci, în urma unei licitaţii deschise a încheiat un acord cadru pe 3 ani pentru furnizarea a 200 de vagoane tip salon destinate trenurilor Intercity şi Rapide.

Subliniem din nou faptul că CFR Călători derulează proceduri de achiziţie publică doar în conformitate cu prevederile legislaţiei privind achiziţiile publice"
SNTFC "CFR Călători" S.A

×
Subiecte în articol: observator