Exista branduri romanesti care s-au dezvoltat si s-au afirmat inainte de comunism, dar si in timpul lui, care s-au adaptat sau nu noilor cerinte ale capitalismului, care au ramas in urma la capitolul pozitionare. Intr-un context economic in recesiune, campania 'Cel mai promitator brand romanesc', lansata de compania de branding si design Seed Consultants, isi propune incurajarea companiilor de a dezvolta si promova branduri autohtone.
Competitia invita sa se inscrie companiile mici, mijlocii si mari care au in portofoliu un brand romanesc de produs, de serviciu sau de corporatie si pe care doresc sa il relanseze sau sa il reinventeze, in perioada 5-31 ianuarie 2012. La finalul campaniei ajunse la cea de-a doua editie, castigatorul va beneficia de un program complet de rebranding care sa raspunda nevoilor sale. Pana atunci, Jurnalul National va aduce in atentie branduri care ne-au intrat in viata.
Cand vine vorba despre haine si incataminte, romanul manifesta de multe ori refulari din perioada comunista, cand i se impuneau anumite produse romanesti, de calitate, dar care nu transmiteau nici pe departe valorile brandurilor din afara. Astazi, avand libertatea de a alege si de a gusta din experienta oricarui brand, fara a mai exista tentatii interzise, romanul nu isi materializeaza nostalgia fata de brandurile romanesti.
Antilopa, Guban si Clujana sunt trei dintre marii producatori de incaltaminte din perioada comunista care au rezistat regimului si care au reusit sa gaseasca o modalitate de a se adapta noilor cerinte de pe piata.
Guban este o companie inca puternica, desi cu o cota de piata in scadere, care a reusit de-a lungul timpului sa-si fidelizeze clientii, respectand promisiunile facute catre acestia: experienta, profesionalism, dedicare si cel mai comod calapod. Brand-ul si-a pastrat de-a lungul anilor aceeasi linie grafica, ca o reamintire a trecutului indelungat al companiei.
Clujana reuseste sa-si mentina cota de piata in crestere o data cu rebranding-ul din 2009, abordand o imagine vizibil imbunatatita. Imaginea produselor a fost reimprospatata.
Antilopa, cu o cota de piata mai mare decat a celor de la Clujana si Guban, si-au construit promisiunea de brand in jurul unor valori ca stil, eleganta si frumusete, desi identitatea vizuala a brandului este reprezentata de folosirea unui logotip comun, destul de intalnit in randul companiilor romanesti.
Pentru consumatorul experimentat de astazi, ce elemente noi, moderne ar trebui sa aduca aceste branduri pentru a deveni din nou lideri de piata?