x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cu 200 de milioane de euro nu cumperi tăcerea serviciilor secrete. Ce nu a spus MRU despre Roşia Poieni

Cu 200 de milioane de euro nu cumperi tăcerea serviciilor secrete. Ce nu a spus MRU despre Roşia Poieni

de Victor Ciutacu    |    04 Apr 2012   •   10:49
Cu 200 de milioane de euro nu cumperi tăcerea serviciilor secrete. Ce nu a spus MRU despre Roşia Poieni

Premierul Mihai Razvan Ungureanu (MRU) a explicat tafnos, intr-un interviu acordat lui Emil Hurezeanu, ca el e un soi de garant al interesului national, ca aceia care-l banuiesc ca ar servi interese straine sunt iresponsabili, ca privatizarea Cuprumin (societatea care detine exploatarea carierei de cupru de la Rosia Poieni) e buna si gata. In randurile de mai jos, va prezentam ce n-a spus MRU.

- In fiecare institutie de stat care se ocupa cu privatizarea, exista, pe structura fostului Birou de Documnte Secrete (BDS), un asa-numit "Serviciu verificare bonitate clienti'. Alcatuita, de regula, din fosti ofiteri de informatii, respectiva structura tinea legatura, institutional, cu ofiterii activi ai serviciilor secrete romanesti, fiind abilitata sa primeasca si sa informeze mai departe decidentii in legatura cu actionariatele, interesele, palmaresul, conexiunile si bonitatea firmelor care cumpara caiete de sarcini in vederea privatizarii. Daca Ministerul Economiei si Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), care au gestionat vanzarea actiunilor Cuprumin, nu mai au o astfel de structura, atunci e caz de atentat la siguranta nationala.

- Toate ministerele (si, implicit, structurile subordonate care gestioneaza privatizari) ar trebui sa primeasca, zilnic, informari de la serviciile secrete privind grupurile de interese care ar avea de profitat de pe urma incheierii unui astfel de contract si despre modul lor de actiune. Dat fiind ca prezumtivul cumparator era canadian, dincolo de informarile SRI, care se ocupa de actiunile reprezentantilor investitorului pe teritoriul Romaniei, era si-n responsabilitatea SIE sa informeze autoritatile decidente privind indentitatea proprietarilor reali, modul in care se finanteaza vehiculul economic prin care acestia vor sa faca achizitia, legaturile pe care le au aici etc. Daca serviciile n-au facut-o, iar seful OPSPI are dreptate cand afirma ca habar n-are cine e-n spatele firmei, atunci e caz de tradare a intereselor nationale.

___________________________________________________________________
"Cine e, totusi, in spate?

Realizator: Doi investitori de la Cupru Min.
Mihai Razvan Ungureanu: Unu il stiti. E cel care a cumparat
intreprinderea. Acum, daca va referiti la cine se afla in spate, ce
alimenteaza, cine, va pot raspunde, la un moment dat...
Realizator: Dar jocul asta de burse...
Mihai Razvan Ungureanu: Daca se poate se va putea prezenta singur, pana la urma.
Realizator: Jocul de bursa a functionat si in cazul Rosiei Montane,
unde, din fericire, din nefericire, depinde de perspectiva, nu s-a
intamplat inca nimic si, totusi, firma a castigat pe jocul de bursa". (fragment din interviul acordat RealitateaTV de MRU)
___________________________________________________________________

- O privatizare cum este cea a Cuprumin, de talia si importanta ei, fara un plan ferm de investitii pe cinci ani, nu exista in practica internationala. Licitatia cu strigare se preta la spatiile comerciale apartinand, pe vremea cand FPS avea patrimoniul statului in asministrare, fostelor ILF-uri si, total nefericit, hotelurilor vandute iresponsabil de Ministerul Turismului. Realizarea etapelor planului de investitii pentru modernizare (pe care le convin, cuantum si etapizare, prin negociere, cumparatorul si vanzatorul) este conditie rezolutorie in contractele de privatizare. Mai mult, investitiile pentru modernizare nu au nici o legatura cu acelea pentru ecologizare, care au fost asumate de Romania, cu titlu de obligatie de mediu, in negocierile pentru aderarea la Uniunea Europeana.

- Privatizarea societatilor detinatoare de licente de exploatare in domeniul resurselor naturale si concesionarea de zacaminte are caracter strategic si se face, de regula, cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT). Presedintele Romaniei a cerut asta public in momentul in care Guvernul Tariceanu adusese in dezbatere publica posibilitatea listarii Romgaz. Regula e valabila si pentru Transelectrica, Hidroelectrica, Transgaz s.a.m.d.

- In zona instrainarii resurselor, indiferent de marimea pachetului de actiuni, vanzatorul (in cazul nostru, statul roman) pastreaza, prin contract, vreme de cinci ani, asa-zisul "vot de aur'. Adica dreptul de veto pe deciziile manageriale si patrimoniale strategice, definite ca atare in contractul de vanzare-cumnparare.

Jurnalul National aminteste Guvernului Romaniei ca este obligat sa raspunda transparent contribuabililor cum gestioneaza banii publici si resursele naturale de pe teritoriul pe care-l administreaza, nu-l stapaneste. Pe cale de consecinta, asteptam lamuriri punctuale la fiecare dintre "liniutele' de mai sus.

×