Incepand din anul academic 2011-2012, dupa clasificarea institutiilor de invatamant superior, doar 12 univeristati ar putea primi dreptul de a organiza doctorat, potrivit unor surse oficiale, citate de Mediafax.
"Este vorba despre cele mai performante universitati. Doar acestea vor putea organiza doctorat. Numarul acestora este mic, probabil 12 institutii de invatamint superior vor fi acreditate pentru studii doctorale", a precizat sursa citata, potrivit Mediafax.
Ministerul Educatiei a terminat evaluarea universitatilor si a anuntat ca premiaza instiutiile care accepta fuziunea. Raportul privind evaluarea a fost prezentat expertilor Asociatiei Europene a Universitatilor, "probabil cea mai respectata voce la nivel european", dupa cum afirma autoritatile. Totodata, conducerea MECTS a facut precizarea ca doctoratele aflate in derulare vor continua pina la finalizarea ciclului de pregatire, chiar daca universitatea va pierde din august dreptul de a mai organiza alte doctorate.
Mai mult, conducatorii de doctorate de la institutii de invatamint superior, care nu figureaza printre cele 12 universitati, vor putea sa conduca acest tip de pregatire postuniversitara, daca universitatea lor creaza un consortiu cu alte institutii acreditate pentru studii doctorale.
Pentru luna septembrie vor fi scoase la concurs 3.500 de locuri la doctorat.
Universitatile se clasifica din aceasta vara in trei categorii:
- universitati centrate pe educatie - care fac numai pregatire de licenta
- universitati de educatie si cercetare stiintifica si universitati de educatie si creatie artistica - care fac licenta si masterat
- universitati de cercetare avansata si educatie - care fac licenta, masterat si doctorat
Odata cu clasificarea universitatilor incepe si ierarhizarea programelor de studii, dar acest proces ar putea dura insa pana in 2014.
"Legea educatiei cere experti internationali la clasificarea universitatilor pentru ca in mediul universitar romanesc domneste neincrederea. Iar in mediul european domneste neincrederea fata de ceea ce se intampla in mediul academic romanesc. Nu degeaba au fost scandaluri legate de diplome, acordate mai mult sau mai putin corect (...). Pentru a ridica aceste suspiciuni, pentru a stabili un «moment zero» - un moment in care precizam unde suntem noi astazi - am decis sa fim asistati de aceasta organizatie europeana", spunea, in luna martie, ministrul Educatiei, Daniel Funeriu.
In legatura cu necesitatea clasificarii universitatilor din Romania, ministru Daniel Petru Funeriu spunea in martie ca "vor fi castigatori toti cei care inteleg ireversibilitatea alinierii la standardele europene si indraznesc sa spun ca prezenta EUA astazi, aici, demonstreaza acest lucru. Nu cred ca vreo universitate din Romania ar avea ceva de castigat daca s-ar exclude din acest proces ireversibil. Schimbarea se face impreuna si multumesc rectorilor si organizatiilor studentesti care sprijina acest demers. Pana acum, numarul de doctorate statea in stiloul ministrului, care aproba un numar de granturi pe an. De acum inainte va fi vorba de o competitie intre conducatorii de doctorate, un concurs de proiecte stiintifice, si nu am motive sa ma indoiesc ca vor castiga cei mai buni. Va fi scos arbitrariul din ecuatie", afirma Funeriu.
La randul sau, presedintele Comisiei prezidentiale pentru Educatie, prof. univ. Mircea Miclea spune ca aceasta clasificare inseamna ca "punem o oglinda in fata universitatilor sa se vada cum sunt, iar imaginea aceasta o aratam si publicului larg, ca sa stie si el cum arata facultatile".
"Ierarhizarea inseamna ca programele din acelasi domeniu, livrate de toate universitatile din tara (programele de studiu in medicina sau jurnalistica, de pilda), sunt grupate valoric, in functie de cateva criterii: calitatea predarii, calitatea cercetarii si calitatea serviciilor oferite studentilor si calitatea implicarii lor in mediul socio-economic. Acest ranking sau grupare valorica are urmatoarele efecte pozitive: permite alocarea banilor publici in functie de performanta. De pilda, acum o universitate de medicina din tara are procentul de reusita la rezidentiat al studentilor de 3%; o alta, de 70% , insa, intrucat ambele erau de medicina si de stat, ambele primeau aceeasi suma per student echivalent in finantarea de baza. Ceea ce nu e corect: inseamna ca nu premiezi calitatea si ca risipesti banul public. Apoi, studentii si viitorii studenti sunt informati despre calitatea programelor de studii si vor decide mai in cunostinta de cauza unde vor sa invete carte. De asemenea, angajatorii pot lua informatia despre performanta programului de studii ca sa vada unde au mai mari sanse sa gaseasca absolventi mai buni; fiecare universitate poate decide ce programe merita sa mai tina si ce programe nu sunt de calitate, deci ar trebui inchise sau, daca nu, sa remedieze situatia lor", a adaugat Miclea.
Autoritatile considera ca prin clasificarea universitailor va disparea "fabrica de diplome". "Masteratele si doctoratele nu sunt ale universitatilor, sunt ale studentilor. Problema este ca sunt studenti la astfel de programe care primesc o diploma de master sau de doctor fara nicio acoperire in competente. Cu alte cuvinte, o generatie intreaga de studenti, cu astfel de diplome, a fost nenorocita. Acest lucru trebuia sa inceteze, si va inceta odata cu noua clasificare", a explicat profesorul Miclea.
El a mai spus ca acest pas inseamna ca statul nu va mai finanta programele de studiu care nu au acoperire in calitate. "Daca din aceasta evaluare reiese ca o universitate nu poate merge decat pana la nivel de licenta, statul nu va mai sustine programele superioare. Nu va mai da cifra de scolarizare pentru masterat sau doctorat", a adaugat profesorul universitar.