Uniunea Naţională a Judecătorilor din România (UNJR) a cerut Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) blocarea procesului de evaluare a magistraţilor şi a tuturor concursurilor de promovare în funcţiile de execuţie şi de conducere la toate instanţele judecătoreşti
Uniunea Naţională a Judecătorilor din România (UNJR) a cerut Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) blocarea procesului de evaluare a magistraţilor şi a tuturor concursurilor de promovare în funcţiile de execuţie şi de conducere la toate instanţele judecătoreşti. În cadrul discuţiilor pe această temă cu mai multe asociaţii ale magistraţilor, punctul comun al “combatanţilor” l-a constituit faptul că toată lumea a fost de acord că este necesară o evaluare a întregului sistem judiciar, care să fie corelată cu procesul evaluării fiecărui judecător şi procuror în parte, pentru a se contura o imagine corectă a stării sistemului de justiţie, precum şi stabilirea unei limite de vîrstă pînă la care un magistrat poate fi evaluat.
Deficienţe, mentalitate, interdicţii
Discuţiile pe tema evaluării magistraţilor
s-au purtat între CSM, UNJR, Asociaţia Magistraţilor din România (AMR) şi
Asociaţia Procurorilor din România (APR).
CALENDAR UNIC. Asociaţiile UNJR şi AMR au cerut Consiliului corelarea celor trei tipuri de evaluări existente, prin punerea în acord a evaluării sistemului de justiţie şi a instanţelor cu evaluarea judecătorilor, mai ales că un judecător poate candida la concursuri pentru funcţii de execuţie sau de conducere şi la alte instanţe decît pe raza celor unde funcţionează. Magistraţii cer să fie stabilit un calendar clar şi unic al etapelor evaluării pentru toate instanţele şi solicită ca procesul de evaluare să fie precedat de o campanie de informare atît a evaluatorilor, cît şi a evaluaţilor. Chestiunea independenţei reale a evaluatorilor, în raport cu colegii evaluaţî, cît şi cu propriii şefi a fost discutată, magistraţii cerînd garanţii ale statutului de independenţă, precum şi responsabilizarea comisiilor de evaluare. Chestiunea încălcărilor codului deontologic a fost privită şi prin prisma posibilităţii înfiinţării unui “mecanism exclusiv localizat la nivelul puterii judecătoreşti, deci nu la CSM, îndrituit cu constatarea acestor încălcări”. Judecătorii s-au arătat nemulţumiţi de faptul că nu există un mecanism eficient prin care judecătorul să poată contesta aceste încălcări constatate. “În prezent sînt constatate în cadrul acţiunilor disciplinare, chiar dacă acţiunea se clasează”, mai precizează UNJR.
POZIŢIE
DIFICILĂ. CSM susţine că procesul de evaluare
este încă la început. Consiliul s-a aflat “într-o poziţie dificilă” la
momentul numirii comisiilor de evaluatori, întrucît
nu existau specialişti în evaluare. S-a recunoscut deficienţa
anumitor criterii de evaluare, cum ar fi alegerea a zece hotărîri de însuşi
judecătorul evaluat sau criteriul integrităţii. Conform CSM, luarea în
considerare a încălcărilor codului deontologic ca abatere disciplinară nu este
corespunzătoare, “fiind necesară adoptarea unui nou cod, inspecţia judiciară
urmînd să efectueze constatări ale abaterilor de la codul deontologic”.
Rezultatul va fi comunicat secţiei de judecători sau de procurori, cu
posibilitatea contestării, au mai considerat membrii CSM în cadrul întîlnirii
cu reprezentanţii asociaţiilor de magistraţi, care a avut loc luni. În cadrul
procesului de evaluare, CSM a constatat că există şi o problemă de mentalitate.
“Trebuie acceptat că unii colegi sînt mai bine pregătiţi şi alţii mai puţin,
iar evaluarea trebuie să fie efectuată în consecinţă.” CSM a precizat că intenţionează
modificarea regulamentului Consiliului şi stabilirea unei proceduri de
constatare a încălcărilor codului deontologic. Printre modificări se află şi
cea potrivit căreia inspectorii judiciari din teritoriu vor face parte din
structura centrală şi vor funcţiona pe lîngă curţile de apel.
CONCURSURI, DUPĂ EVALUARE. CSM nu a fost de acord cu suspendarea examenelor pentru funcţiile de conducere programate pentru lunile aprilie-mai 2008, dar a stabilit să amîne celelalte concursuri de promovare în funcţii de execuţie şi de conducere, pentru care nu s-a declanşat procedura, pînă după finalizarea procesului de evaluare, prevăzută pentru sfîrşitul lunii aprilie a anului viitor.
INTERDICŢII. CSM a comunicat ieri pe site-ul oficial al instituţiei o atenţionare. Şi
anume, faptul că persoanele numite în funcţii de judecător şi procuror, în
condiţiile articolului 33 din Legea 303/2004, după intrarea în vigoare a Ordonanţei
100/2007, care nu puteau fi detaşaţi, delegaţi, transferaţi ori promovaţi la
alte instanţe şi parchete timp de cel puţin un an de la numire, mai au de aşteptat
dacă doresc o asemenea “mutare”. Conţinutul normei a fost modificat prin Legea
97/2008 de aprobare a OUG 100/2007, astfel că interdicţia a fost extinsă de la
cel puţin un an la cel puţin trei ani. CSM concluzionează că interdicţia a fost
instituită “ca o consecinţă a faptului numirii în magistratură în condiţiile
speciale prevăzută de această normă juridică (art. 33)”.