x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Furtul secolului: 100 miliarde de lei

Furtul secolului: 100 miliarde de lei

06 Iul 2004   •   00:00

OBSERVATOR

Osuta de miliarde de lei, adica peste 3 milioane de dolari. Acestia sunt banii mai multor banci cu care ieri-noapte, soferul masinii blindate a firmei CPI Security a fugit. Hotul Petru Nica, despre care se crede ca a avut un complice, a fost dat in urmarire generala si in consemn la frontiera. 100 de miliarde de lei au disparut din masina blindata de transport valori a firmei International CPI Security. Este cel mai mare furt din istoria postbelica a Romaniei: echivalentul a 3 milioane de dolari. Autorul jafului este chiar soferul dubei, bucuresteanul Petru Nica, in varsta de 30 de ani.
ANDREEA TUDORICA, VALENTIN ZASCHIEVICI

Potrivit primelor cercetari, masina cu bani facuse o cursa in circuit pe traseul Bucuresti - Constanta - Galati - Ploiesti - Bucuresti, de pe care colectase suma amintita de la banci. Politia si firma CPI Security nu precizeaza de unde proveneau exact banii si nici adresa finala a transportului.

JAFUL. Filmul jafului, asa cum a fost redat de laconicul comunicat al Politiei: Ieri-noapte, la intrarea in Bucuresti de pe DN 1, soferul Petru Nica (angajat de numai un an la firma de transport valori) l-a rugat pe colegul sau (al carui nume nu a fost comunicat, dar care era audiat ieri dupa-amiaza la Politia Capitalei) sa-i cumpere tigari. Era ora 3:30, cand, ramas singur cu suta de miliarde in masina blindata, Nica a apasat pe acceleratie si s-a pierdut in noapte. Tovarasul de drum al hotului, care avea sarcina sa pazeasca transportul, fiind inarmat, a alertat dispeceratul firmei CPI, iar consilierul firmei, Gheorghe Apostoaia, a anuntat politia. Dupa cateva ore, masina a fost gasita de politie pe o strada din Sectorul 1 goala. Petru Nica a fost dat in urmarire generala si in consemn la frontiera.

IA-L DE UNDE NU-I. Primele informatii au fost difuzate presei in jurul orei 14:00. Pana atunci, politia reusise sa faca o schita a modului de operare, sa culeaga cateva detalii despre familia hotului si sa obtina informatii despre activitatea firmei. Anchetatorii l-au sunat pe Nica pe telefonul mobil, insa fugarul nu a raspuns. A fost interogata sotia acestuia, care avea sa declare ca nu a stiut nimic de planul partenerului sau de viata si nici nu a fost contactata de el dupa comiterea jafului.

VARIANTE. Dupa ora 16:00, informatii venite pe cai oficiale, din randul anchetatorilor, dar sub protectia anonimatului, promovau ipoteza, de altfel logica, cum ca autorul jafului, Petru Nica, a avut un complice sau o alta masina, avand in vedere ca banii cantareau nici mai mult, nici mai putin de 300 de kilograme. Masina blindata a fost gasita la cateva ore de la disparitie pe Strada Madrigalului, in cartierul Baneasa (in apropierea Lacului Straulesti) goala, fara nici o urma de bani. Reporterii nostri au gasit un martor care ne-a aratat locul unde fusese abandonata masina blindata (pe malul Lacului Straulesti, langa un morman de gunoaie). Un alt martor ne-a precizat ca ieri-noapte, la ora aproximativa a comiterii jafului, a vazut un taxi - Dacia Solenza galbena - care circula cu mare viteza pe Strada Madrigalului, plina de gropi, pe care in mod normal se circula cu mare grija.

AGREATA DE BNR. Transportul de valori a fost externalizat de majoritatea bancilor comerciale, ca urmare a unor indicatii ale Bancii Nationale a Romaniei. Pe piata transportatorilor de valori sunt mai multe firme, dar, potrivit unor surse din interiorul sistemului bancar, CPI Security sunt puternic sustinuti de Banca Centrala. Firma condusa de Adrian Moisescu s-a dezvoltat rapid in urma contractelor de prestari servicii catre banci. Este cunoscuta practica CPI Security de a efectua transporturile pe timpul noptii. Specialistii in securitate considera ca sunt mai reduse riscurile unor blocaje si expunerea la jaf pe timpul noptii.

ANTECEDENT

Firma CPI Security a mai facut obiectul unui scandal acum doi ani, cand de la sucursala sa timisoreana au fost furate peste 3 miliarde de lei, doua pistoale Carpati si 24 de cartuse. Autorii furtului nu au fost prinsi nici pana azi, desi au fost banuiti mai multi angajati ai firmei. Pistoalele aveau sa fie gasite intr-un cimitir din oras, insa banii nu au mai fost de gasit. Surse judiciare si-au manifestat scepticismul fata de mobilul real al jafului, existand suspiciunea ca furtul de la Timisoara nu a fost tocmai un furt, ci mai curand o incercare de a acoperi niste "gauri" in casierie. Insa nici aceasta ipoteza nu a fost urmata de un rezultat palpabil. In privinta jafului de ieri, uzantele cer ca transporturile de valori sa fie asigurate, prin urmare, daca autorul nu va fi prins si banii nu vor fi gasiti, societatea asiguratoare va resimti o paguba considerabila.

MARTOR

Ion Dumitrescu este angajat ca paznic la o casa. Locul unde angajatul CPI a abandonat microbuzul IVECO este la aproximativ 20 metri de casa in care se afla Dumitrescu si este o zona plina de gunoaie chiar in buza lacului. "Nu am auzit nimic. Ieri-noapte m-am uitat la televizor pana la ora 1:00. Dimineata cand m-am trezit am vazut o camioneta parcata langa lac. Cristian, un paznic de peste balta, care merge prin toata zona, mi-a zis de dimineata ca a vazut un taximetru care mergea cu viteza prin hartoapele astea. Era o Dacia Solenza de culoare galbena. Pe aici cu 10 km/h nu poti sa mergi si nimeni din vecini nu-si chinuie masina prin hartoape in halul asta", spune paznicul. (Adrian Mogos)
×
Subiecte în articol: observator masina jafului