x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Norul "de forţă majoră"

Norul "de forţă majoră"

de Elena Stan    |    18 Apr 2010   •   00:00
Norul "de forţă majoră"
Sursa foto: Bogdan Iuraşcu/Jurnalul Naţional

În timp ce oficialii europeni declară că pasagerii curselor aeriene anulate din cauza norului de cenuşă ar trebui să fie despăgubiţi de companiile aeriene, cei români susţin clar şi răspicat că aceasta este o situaţie de forţă majoră, iar pasagerii nu pot fi despăgubiţi.

"Călătorii afectaţi de norul vulcanic care a închis spaţiul aerian european ar trebui să-şi exercite dreptul de a cere compensaţii", a declarat Siim Kallas, comisar pe Transporturi al Uniunii Europene. Acesta a precizat că măsura de a anula zborurile aeriene şi a închide aeroporturilor a fost una bună, dar chiar şi în aceste "condiţii excepţionale", călătorii afectaţi au dreptul la cazare şi mâncare din partea companiilor aeriene, precum şi la un eventual transport alternativ la destinaţie sau înapoierea banilor pe bilete.

"Companiile aeriene nu sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru anularea curselor, deoarece există o situaţie de forţă majoră, iar soluţia este o nouă repartizare a călătorilor în cazul în care zborurile vor fi reluate", a declarat Marin Anton, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

AFACERE PENTRU CFR ŞI TRANSPORTATORI
Pentru a face faţă cererii generate de anularea zborurilor, CFR Călători, precum şi firmele de transport internaţional de persoane suplimentează numărul vagoanelor, respectiv al autocarelor şi microbuzelor. CFR Călători a suplimentat numărul vagoanelor la trenurile internaţionale ce merg de la Bucureşti către Budapesta, Salonic şi Viena. Cu toate acestea, biletele se epuizau imediat. Cele mai multe cereri au fost pentru Viena, deoarece de acolo există legături către mai multe destinaţii.

În ciuda situaţiei create de acest nor vulcanic, sunt şi persoane care "se bucură", deoarece le înfloresc afacerile. În această situaţie se găsesc patronii firmelor de transport rutier de persoane, care au profitat de ocazie şi au mărit tarifele, suplimentând şi numărul de curse către destinaţiile din Europa. Augustin Hagiu, reprezentantul Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier, a declarat că se aşteaptă la o creştere cu 15%-20% a încasărilor pentru aceste zile.

O altă categorie de afacerişti care sunt avantajaţi de criză sunt hotelierii din jurul aeroporturilor. Cererea de cazare la hotelurile de pe lângă aeroporturi a crescut zilele acestea cu 25%-30%. "La hotel este nebunie, suntem încă de dimineaţă ocupaţi cu cazările, vine foarte multă lume de la aeroport, pentru că nu a reuşit să plece din cauza anulării zborurilor", au declarat reprezentanţii unui hotel situat lângă Aeroportul Otopeni.

PIERDERI DE MILIOANE DE EURO
Restricţiile de zbor impuse din cauza norului de cenuşă aduc companiilor de stat româneşti pierderi de până la 2 milioane de euro zilnic. Cele mai importante pierderi sunt înregistrate de operatorul de zbor TAROM, care pierde zilnic circa 1,1 milioane de euro, iar Romatsa înregistrează pierderi de 300.000 de euro/zi. "În aceste zile cu restricţii şi cu trafic aerian închis, companiile de stat, printre care aeroporturile, Autoritatea Aeronautică, TAROM şi Romatsa înregistrează pierderi de 1,8-2 milioane de euro pe zi", a spus Marin Anton.

"Pierderile suferite de traficul aerian mondial din cauza norului de cenuşă vulcanică le depăşesc pe cele înregistrate după atentatele de la 11 septembrie 2001. Fără a dispune deocamdată de cifre precise, apreciem că, în termeni de curse anulate şi inconveniente pentru aeroporturi, impactul îl depăşeşte pe cel din 2001", a declarat sâmbătă Denis Chagnon, purtătorul de cuvânt al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).

VACANŢE REPROGRAMATE
Agenţiile de turism încearcă să reprogrameze vacanţele persoanelor care urmau să călătoreas-că cu avionul, varianta returnării banilor fiind imposibilă. "Majoritatea companiilor aeriene încearcă să reprogrameze cursele anulate în ultimele zile, iar în cazurile în care acest lucru nu este posibil vor restitui banii. Mai complicat este cazul în care turistul şi-a cumpărat, alături de biletul de avion, şi cazare la un hotel din străinătate, pentru că hotelierii nu acceptă, în general, să restituie banii, ci vor să reprogrameze vacanţa", a declarat Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.

Reprezentanţii mai multor companii aeriene au declarat că încearcă să reprogrameze zborurile persoanelor afectate de norul vulcanic.

 

Scenarii de criză
Jurnaliştii de la Reuters au făcut mai multe scenarii în cazul "crizei norului". Dacă cenuşa vulcanică s-ar împrăştia rapid, companiile aeriene tot ar avea nevoie de cel puţin şapte-zece zile pentru a reveni la normal. Dacă norul dispare, dar erupţia continuă, companiile aeriene se vor confrunta cu probleme pe termen lung, pentru că mulţi se vor îndrepta către transportul de la sol. Dacă norul rămâne, o parte din companiile aeriene ar putea da faliment, întâlniri politice la nivel înalt ar putea fi anulate, iar alimentarea soldaţilor din Afganistan ar fi foarte greu de realizat. (C.P.)

 

Măsuri de protecţie
Organizaţia Mondială a Sănătăţii precizează că norul de cenuşă este în continuare la altitudine mare, dar ar putea să coboare, situaţie în care europenii sunt sfătuiţi să stea mai mult în spaţii închise, pentru a-şi proteja sănătatea. Deocamdată nu sunt necesare măsuri speciale de protecţie a populaţiei, spune profesorul doctor Adrian Streinu-Cercel, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii. Dacă însă se înregistrează depuneri de cenuşă la sol, atunci s-ar putea ca persoanele cu afecţiuni respiratorii, oculare sau dermatologice să aibă unele probleme, precizează prof. Streinu Cercel.

În situaţia în care se vor semnala depuneri de cenuşă la nivelul solului, cei mai expuşi sunt suferinzii de bronhopneumonie obstructivă cronică (BPOC) şi astm. Acestora li se recomandă să stea mai mult în spaţii închise. Iar în exterior, eventual, să poarte mască umedă, care contribuie la stoparea inhalării particulelor nocive. Este posibil ca aceste persoane să tuşească mai mult, să respire mai greu.

Dar repet, acest tablou este valabil doar dacă norul coboară foarte mult, precizează profesorul doctor Paul Stoicescu, pneumolog în cadrul Institutului "Marius Nasta". Pentru a ne lămuri şi a şterge orice urmă de panică, prof. Stoicescu apelează la un exemplu: un miner poate face o afecţiune pulmonară după aproape 30 de ani de muncă în subteran şi inhalare de bioxid de siliciu. Persoanelor care au lentile de contact, prof. dr Monica Pop le recomandă ca în aceste zile să le folosească doar în spaţii închise şi numai după o igienizare perfectă.

În cazul persoanelor cu afecţiuni dermatologice, este bine ca acestea să-şi acopere cât mai mult pielea, pentru a reduce contactul cu pulberi vulcanice. (Magda Marincovici)

 

Aer normal
"Datele de la sol pe care le avem de la cele 138 de staţii pentru calitatea aerului au arătat valori în limite normale. Nici Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi nici Centrul European pentru Supravegherea Bolilor nu au făcut nici un fel de recomandări, măsuri ce ar trebui luate pentru sănătatea populaţiei. Cu siguranţă, dacă aceste recomandări vor fi făcute, le vom lua şi noi. Spaţiul aerian s-a redeschis la altitudini de peste 8.000 de metri. Astăzi, la ora 10:00, în urma şedinţei Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, se va decide dacă se vor deschide toate aeroporturile sau o parte dintre ele", ne-a declarat Marie Jeanne Adler directorul centrului de situaţii de urgenţă din ministerul mediului. (R. Vintilă)

 

"Nu există nici o problemă"
"Din câte ştiu eu, norul de cenuşă nu a coborât peste România şi nici nu va coborî. El se află la o altitudine de peste 6.000 de metri şi va traversa cu siguranţă către Turcia. Orice particulă în atmosferă creează disconfort şi ar duce la îmbolnăviri. Aceste particule conţin silicaţi, metale grele, particule de fier, chiar sticlă, şi ar crea probleme dacă ar coborî la sol în ţara noastră. În prezent, nu există nici o problemă pentru România.

Măsurătorile compoziţiei aerului se fac continuu, online, datele transmiţându-se în timp real", ne-a declarat Silvian Ionescu, comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu, care de două zile şi-a luat concediu. Potrivit Oficiului britanic pentru meteorologie Metoffice, norul de cenuşă va părăsi spaţiul României până în această dimineaţă, curenţii de aer schimbându-şi direcţia, iar norul urmând să se întoarcă deasupra Europei de Vest.

Vulcanologii au avertizat ieri că erupţiile din Islanda ar putea continua timp de câteva luni şi că ultimele rapoarte arată că activitatea vulcanului Eyjafjallajokull se va intensifica în această săptămână, în special mâine şi miercuri. (E.Stan, C.Pleşa)

 

Două zile sub cenuşa vulcanică
După ce vineri a fost închis doar spaţiul aerian din nord-vestul ţării, sâmbătă la prânz traficul aerian a fost închis pe tot teritoriul ţării, măsura fiind prelungită până astăzi la ora 12:00. Prezentăm o cronologie a ultimelor două zile.

SÂMBĂTĂ, 17 APRILIE
ora 10:09: Traficul a fost închis şi pe aeroporturile Timişoara şi Arad;
ora 12:07: Secretarul de Stat în Ministerul transporturilor Marin Anton anunţă că traficul aerian va fi închis pe întregul teritoriu al României începând de la ora 18:00;
ora 14.00: Premierul Boc declară că, dacă erupţia va dura doi ani, o "să ne plimbăm cu barca"; ora 14:21: Companiile aeriene nu sunt obligate să despăgubească pasagerii, fiind o situaţie de forţă majoră, anunţă Marin Anton;
ora 17:01. Compania de transport Eurolines decide suplimentarea curselor de autocar din România către Marea Britanie, Austria, Italia, Spania, Germania, Elveţia, Belgia şi Ungaria;
ora 18:00: Piloţii Lufthansa, KLM Swissair au efectuat cu succes zboruri test cu aeronave goale, deasupra şi dedesubtul norului de cenuşă.
ora 19:56: Ion Sandu, directorul Agenţiei Naţionale de Meteorologie, anunţă că pericolul nu a trecut, deoarece vulcanul nu s-a oprit din erupţie, şi că de azi de la ora 12:00, va începe să plouă serios în România, însă ploaia nu va aduce la sol materie din norul vulcanic.

DUMINICĂ, 18 APRILIE
ora 10:55: Peste 120 de curse sunt anulate de pe aeroporturile Băneasa şi Otopeni;
ora 12:44: Guvernul anunţă că traficul aerian este menţinut închis pe întregul teritoriu al României până azi, la ora 12:00;
ora 14:03: Comisia Europeană a început sâmbătă consultări intense cu guvernele ţărilor membre UE, pentru a obţine deschiderea câtorva rute aeriene în Europa la începutul săptămânii viitoare;
ora 14:45: Companiile aeriene europene au început să ceară ajutor guvernamental, din cauza norului de cenuşă;
ora 16:12: Reuters anunţă că norul de cenuşă va afecta creşterea economică a Europei cu 2 puncte, în cel mai pesimist scenariu;
ora 16:34: Elena Udrea, ministrul Turismului, înfiinţează Comitetul de Urgenţă în turism. Ea anunţă că turiştii străini blocaţi în România vor putea plăti 50% din preţul cazării, până la reluarea zborurilor;
ora 16:35: 63.000 de zboruri anulate de joi în Europa, duminică au avut loc doar 17% din curse, anunţă Eurocontrol;
ora 16:36: anularea zborurilor întârzie demararea discuţiilor dintre reprezentanţii Greciei cu cei ai UE şi FMI cu privire la ajutorul extern ce urmează a fi acordat statului elen;
ora 16:40: Tarom a anulat 45 de curse programate pentru duminică şi 25 de zboruri care ar fi trebuit să aibă loc astăzi;
ora 17:30: Ministerul Mediului anunţă că deasupra României, la peste 8.000 de metri, concentraţiile de cenuşă erau diminuate semnificativ, iar norul vulcanic se deplasa spre sudul Europei, către centrul Italiei şi nordul Greciei şi al Turciei.

×
Subiecte în articol: observator