Peste 22.000 de surdomuti cer sprijin autoritatilor pentru sustinerea unui proiect, pilotat deja in scolile speciale din opt judete, pentru ca apelurile lor, in caz de urgenta, sa poata ajunge si sa fie intelese in dispeceratele 112, a declarat, luni, presedintele unei asociatii de profil.
"Doua proiecte premiate la Gala Societatii Civile, apreciate chiar de premierul Victor Ponta printr-o scrisoare de felicitare, pot muri astazi, impactul fiind unul negativ asupra a 22.000 de surdomuti. Impreuna cu profesionisti din Serviciul de Telecomunicatii Speciale, am gasit solutii tehnice pentru ca apelurile surdomutilor sa poata ajunge si sa fie intelese in Dispeceratele 112. Numarul beneficiarilor a crescut, dar bugetul este prea mic pentru plata sustinerii la nivel national a acestui proiect. Legislatia exista, dar nu este creata forma legala de plata a interpretilor autorizati. Mai mult, un surdomut, din ajutorul acordat de stat, de 234 de lei, nu-si poate cumpara un telefon prin care sa poata face si apeluri video in caz de urgenta si nici nu poate suporta costul unui abonament", a spus, luni, presedintele Asociatiei 1 Iunie 2001", Ionica Tarau.
Potrivit acesteia, apelul persoanelor cu deficiente de auz si vorbire ramane un semnal de alarma pentru cei care pot face ca serviciul 112 sa poata functiona si pentru cei fara glas. Majoritatea celor peste 22.000 de oameni in aceasta situatie sunt elevi care invata in scoli speciale.
"Avem aproape 30 de apeluri pe luna pentru cazuri extreme, cum ar fi cel al unui operat pe inima caruia i s-a facut rau, are tensiune mare, nu mai poate merge, a cazut pe strada sau a fost lovit de colegi. Acest proiect pilot, organizat in scolile speciale din Buzau, Suceava, Cluj, Craiova, Vrancea, Galati si Iasi, trebuie extins. Acesti oameni au mare nevoie de ajutor", a explicat Tarau.
Presedintele de la "1 Iunie 2001" a mai spus ca asociatia, impreuna cu Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Neron Lupascu" Buzau, a initiat, in februarie 2010, primul program educativ pentru persoane deficiente de auz si de vorbire. Ca urmare a multor situatii identificate in perioada 2008-2010 de catre specialisti si profesionisti in comunicarea prin limbajul semnelor, s-a format prima echipa din Romania de preluare a apelurilor de urgenta de la surdomuti prin telefonia video si transferarea cazurilor catre dispeceratele 112.
Dupa trei ani de investitii, in noiembrie 2011, s-a semnat prima colaborare cu Ministerul Muncii si Serviciul de Telecomunicatii Speciale. "Proiectul a prins contur in judete Buzau, Suceava, Cluj, Craiova, Vrancea, Galati si Iasi, initiatorii proiectului fiind nonstop la dispozitia celor fara auz si comunicare verbala, prin cateva telefoane si cativa angajati. Partial, am fost sustinuti cu aparatura necesara, abonament la telefoane si plata unor salariati. In 2011, s-a lucrat la baza de date din care s-a identificat, cu fiecare Directie Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, numarul real de persoane care au deficiente de comunicare verbala", a mai spus Tarcau.
Potrivit reprezentantului societatii civile, principala problema privind continuarea proiectului este cea de ordin financiar. "Apelurile surdomutilor sunt preluate de interpretii autorizati ai asociatíei si de fiecare data am ajuns in acelasi timp cu ambulanta la locul unde se afla persoana cu deficiente de auz si de vorbire, pentru a traduce echipajului de interventie problemele acesteia. (...) Parteneriatul public-privat exista, insa nu exista sursa financiara pentru ca acei peste 22.000 de cetateni surdomuti sa poata apela gratuit la serviciul 112 ", a conchis Ionica Tarau.