x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc: Vom face uz de mijloacele nesupunerii civice pentru a păstra integritatea Ţinutului Secuiesc

Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc: Vom face uz de mijloacele nesupunerii civice pentru a păstra integritatea Ţinutului Secuiesc

14 Mai 2012   •   12:02
Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc: Vom face uz de mijloacele nesupunerii civice pentru a păstra integritatea Ţinutului Secuiesc

Presedintele Consiliului National Secuiesc (CNS), Izsak Balazs, i-a comunicat, astazi, premierului Victor Ponta, ca secuii vor face uz de mijloacele nesupunerii civice "pentru a pastra integritatea Tinutului Secuiesc" in situatia aplicarii planului de regionalizare conceput de noul Guvern si i-a sugerat sa aleaga intre pacea sociala si adancirea tensiunilor interetnice.

"Zilele trecute ati facut public planul de regionalizare a Romaniei, care ar diviza Tinutul Secuiesc intre trei regiuni. Acest plan scoate in evidenta dorinta dvs. de a-i intrece pe adversarii dumneavoastra politici, care ar fi dorit 'doar' sa includa Tinutul Secuiesc intr-un judet mai mare. Si dansii, si dumneavoastra ati uitat in schimb ca ambele planuri contravin obligatiilor internationale ale Romaniei, iar harta administrativa nu poate fi redesenata cu neglijarea Conventiei Cadru pentru Protectia Minoritatilor Nationale si Cartei Limbilor Regionale sau Minoritare (...) Va asigur ca noi, secuii, nu vom lasa ca pamantul nostru natal sa cada prada incompetentei si urii si daca este necesar vom face uz de mijloacele nesupunerii civice pentru a pastra integritatea Tinutului Secuiesc (...) Responsabilitatea alegerii va apartine domnule prim ministru: alegeti dialogul si pacea sociala sau adancirea tensiunilor interetnice? Noi suntem de partea pacii, a dialogului si cooperarii", se arata intr-o scrisoare deschisa data publicitatii de Izsak Balazs, relateaza Agerpres.

In document, liderul CNS afirma ca reforma care ar infiinta unitati administrative mai mari decat actualele judete trebuie sa aiba in vedere vointa comunitatilor locale, iar delimitarea acestora nu se poate efectua fara consultarea prealabila prin referendum a populatiei locale. "Noi, secuii, populatie majoritara in Tinutul Secuiesc nu vom vota nici un plan care ar dezmembra Tinutul Secuiesc, ori l-ar ingloba intr-o unitate administrativa mai mare", a sustinut Izsak, facand referire la o serie de documente europene referitoare la regiuni.

Liderul CNS a subliniat ca nu poate fi neglijat faptul ca infiintarea unor noi regiuni ar avea impact asupra definirii regiunilor statistice si ca redesenarea acestora "nu poate fi folosita drept arma impotriva popoarelor cu limba si cultura diferita de cea a populatiei majoritare de pe teritoriul statelor membre".

"Regulamentul nr. 1059/2003 al Parlamentului European si al Consiliului privind instituirea unui nomenclator comun al unitatilor teritoriale de statistica (NUTS) prevede, ca aceste regiuni trebuie definite astfel incat ele sa reflecte circumstantele economice, sociale, istorice, culturale sau de mediu. Luand in consideratie aceasta prevedere au devenit regiuni NUTS 2 de sine statatoare: Tirolul de Sud, Valle d'Aosta, Friuli-Venezia Giulia, Corsica, Sardinia, Catalonia, Tara Bascilor, Galicia, Friesland, Bretagne, etc. Romania este singura tara din Europa, care ignorand aceste criterii a fortat Tinutul Secuiesc intr-o regiune, in care comunitatea secuiasca-maghiara, majoritara in procent de 75% in Tinutul Secuiesc, reprezinta mai putin de 30% din populatie. Planul prezentat de dvs., inrautatind si mai mult situatia noastra, urmareste 'sa explodeze' Tinutul Secuiesc, unitar din punct de vedere istoric, cultural si lingvistic", a subliniat Izsak Balazs.

El a precizat ca exista si o alta cale spre reforma administrativa, mai avantajoasa pentru Romania si daca Guvernul Ponta are intentia de a respecta Constitutia Romaniei si conventiile internationale la care Romania este parte, atunci va fi luat in considerare raportul intocmit de comisia de experti, condusa de profesorul Ioan Stanomir, "iar aceasta poate sa fie baza dialogului si cooperarii".

"Noi suntem gata de dialog, de cooperare, dar numai daca politica dvs. va fi bazata pe vointa libera a comunitatilor locale, pe solidaritatea si cooperarea dintre cetateni", a spus Izsak. In scrisoare, liderul CNS compara proiectul de reorganizare administrativa a tarii cu planurile lui Nicolae Ceausescu, care 'a vrut sa demoleze satele pentru a sterge de pe harta Romaniei monumentele istorice, bisericile, cimitirele ale miilor de sate unguresti, pentru a sterge orice dovada a prezentei istorice a maghiarilor in Transilvania'.

"Ceausescu nu si-a dat seama ca actioneaza si impotriva propriului sau popor. In mod similar si planul dumneavoastra este contrar ratiunii economice, care in loc sa promoveze, face imposibila in Romania implementarea politicii de coeziune a Uniunii Europene, si impinge intr-o criza si mai adanca tara, pentru a carei viitor sunteti direct responsabili", se mai arata in document.

Nesupunerea civica se defineste ca fiind o actiune sau miscare in masa, fara acte de violenta, manifestata impotriva deciziilor puterii de stat, care sunt considerate nelegale sau potrivnice interesului comun.

Nesupunerea civica este modalitatea specifica a protestului atat in statele de drept, cat si in cele care nu au o democratie dezvoltata, potrivit Wikipedia. Nu are o definitie universal acceptata. Reprezinta, mai ales, aceea actiune infaptuita cu intentie, publica si fara violenta dar nelegala, care are ca scop nu schimbarea intregii legislatii sau oranduiri de drept ale unei tari, ci a diferitelor norme juridice, respectiv, schimbarea politicii guvernului, in baza unei viziuni a moralitatii si a dreptatii considerata superioare.

Formele cele mai frecvente ale "nesupunerii civice":

1. Refuzul de a plati impozitele si taxele
2. Greva prin sedere
3. Blocarea cailor de acces (in apropierea unor obiective importante fie militare,fie economice
4. Ocuparea unor spatii sau institutii publice (aeroporturi, etc.)
5. Perturbarea evenimentelor organizate de institutiile administrative
6. Neexecutarea legilor, ordinelor administrative
7. Nesocotirea institutiilor si a administratiei publice si infiintarea altelor noi in locul acestora

×