x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Proiect de modificare a legislaţiei rutiere: se poate circula şi fără permis, n-ai 10 clase - nu poţi lua carnetul, apar cursuri de reabilitare comportamentală

Proiect de modificare a legislaţiei rutiere: se poate circula şi fără permis, n-ai 10 clase - nu poţi lua carnetul, apar cursuri de reabilitare comportamentală

21 Feb 2012   •   08:48
Proiect de modificare a legislaţiei rutiere: se poate circula şi fără permis, n-ai 10 clase - nu poţi lua carnetul, apar cursuri de reabilitare comportamentală

UPDATE 17:45 - Proiectul de Strategie privind sigurata rutiera va fi revizuit, dupa ce reprezentantii Politiei Rutiere au constatat ca o serie de propuneri au fost facute fara acordul lor. Printre acestea se numara si posibilitatea de a conduce fara permis, lucru pe care politistii il dezaproba.

"Este o mare prostie. Asta se intampa in tari precum Franta sau Elvetia, care au un cu totul alt standard si nivel de civilizatie. In Franta, spre exemplu, soferul unui camion ramas fara permis, pentru a nu-i fi afectat locul de munca, poate conduce in continuare camionul, pe anumite trasee clar stabilite si in anumite intervale. Apoi, trage pe dreapta si e preluat de un alt sofer, cu alta masina. Nici vorba sa avem asa ceva in Romania', au declarat pentru Jurnalul National surse din IGP.

"Acest proiect, la care s-a lucrat in perioada 2009-2010, este coordonat de Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera iar documentul a fost trimis la Guvern fara avizul ministerelor implicate. Se va relua procedura si va fi modificat. Dupa ce fiecare minister isi spune punctual de vedere, poate fi asumat de Guvern si transpus in HG. Apoi, in functie de aria de responsabilitate, va fi aplicat de ministere" au mai explicat sursele citate.

Pe de alta parte, multe dintre actualele prevederi vor fi modificate de transpunerea legislatiei Europene. Este si cazul celor care detin mopede sau masini care in prezent nu impun conducerea cu permis, iar din 2013 vor avea nevoie de un astfel de document pentru a putea conduce pe drumurile publice. (Dan Carbunaru)

Seful Politiei Rutiere: 'Politia Rutiera nu avizeaza propunerile cu incidenta in domeniul legislatiei rutiere'

Lucian Dinita, seful Directiei Rutiere, a declarat pentru Jurnalul National ca documentul citat nu va provoca modificari in legislatia rutiera fiind doar un proiect de masuri ce vizeaza o strategie multi-departamentala in acest sens.
"Nu este vorba despre modificari rutiere, ci pur si simplu despre o Strategie Nationala pentru siguranta rutiera care reuneste propuneri din partea mai multor ministere. De exemplu, din partea Ministerul Transporturilor, strategii cu privire la extinderea de drumurilor nationale, de drumuri europene, aspecte care tin de imbunatatirea starii tehnice a autovehiculelor, de educatie rutiera in scoli, de cursuri de perfectionare, de cursuri de reabilitate. Nu este act normativ, ci este o stategie rutiera', a declarat Lucian Dinita. E al adaugat ca Politia Rutiera nu avizeaza multe dintre propunerile pentru noua Strategie, in special in ceea ce priveste condusul fara permis. (Mara Raducanu)

Potrivit unui proiect de hotarare de Guvern pentru aprobarea Strategiei nationale pentru sigurata rutiera 2011-2020, lansat in dezbatere publica, se va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite varste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu exceptia drumurilor comunale, va permite soferilor sa conduca vehicule si fara permis, pe anumite drumuri, la ore speciale si cu insotitor, si va impune finalizarea invatamantului minim obligatoriu (10 clase) pentru obtinerea permisului de conducere.

Documentul releva ca Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, in intervale orare speciale si doar pe unele drumuri publice, anterior obtinerii pentru prima data a permisului de conducere. Procedura va fi permisa dupa ce soferul va fi supus unui proces de instruire si testare si va impune prezenta unui insotitor cu experienta, care va raspunde juridic solidar cu soferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.

In paralel, va fi introdus si "permisul provizoriu de conducere", premergator obtinerii permisului auto si valabil numai pe teritoriul Romaniei, cu anumite restrictii pentru sofer.

Conform noii Legi a educatiei, invatamantul general obligatoriu este de 10 clase si cuprinde invatamantul primar si pe cel gimnazial. Obligatia de a frecventa invatamantul de 10 clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani.

In acelasi timp va fi introdusa posibilitatea platii pe loc a amenzii, pe baza de chitanta eliberata de agentul de politie si cu eliminarea prescrierii proceselor verbale.

O parte din incasarile obtinute din amenzi vor fi varsate la bugetul, fara ca sumele sa fie cedate integral la bugetele locale, ca in prezent. Totodata, va fi introdus "tichetul de contraventie", anexat permisului de conducere si care va evidentia amenzile platite. Lipsa acestui tichet va insemna ca soferul nu a achitat amenda si va atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata sumei respective, anunta Mediafax.

Pentru "cresterea gradului de intransigenta" a legii in cazul vehiculelor care circula cu viteza mai mare decat cea legala, vor fi majorate gradual, in functie de cuantumul vitezei, atat durata de suspendare a permisului, cat si cuantumul amenzii, iar soferii care vor sa beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentala/consiliere psihologica, pentru cursuri de conducere defensiva/preventiva sau pentru efectuarea in spitale a unui "stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere".

Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificata in sensul unei evaluari "mai ample", inclusiv medico-psihologice, a abilitatilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoasterii legislatiei si a abilitatii de a efectua anumite manevre in trafic.

×