Pentru a imbunatatii procentul de colectare a amenzilor aplicate de catre politistii rutieri - doar 4 din 10 amenzi sunt si platite de catre soferi, Ministerul Transporturilor pune in discutie introducerea unor masuri coergitive prin care soferii sa fie obligati la plata acestora, cea mai dura fiind suspendarea permisului de conducere.
Masura face parte din Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011-2020, prezentata pe site-ul Ministerului Transporturilor.
http://www.mt.ro/transparenta/2012/ianuarie/1_17%20Anexa1.pdf
Conform documentul mentionat, la capitolul la care se face referire la imbunatatirea gradului de incasare a amenzilor contraventionale ar trebui avute in vedere urmatoarele masuri:
- posibilitatea aplicarii sanctiunilor contraventionale conducatorilor auto prin plata pe loc, pe baza de chitanta eliberata de agentul constatator, iar la cerere, in vederea contestarii sanctiunii, putand fi intocmite procese verbale de contraventie. Aceasta prevedere se aplica tuturor conducatorilor de autovehicule care circula pe teritoriul Romaniei;
- introducerea tichetului de contraventie care insoteste permisul de conducere si care este destinat evidentierii sanctiunilor contraventionale la regimul rutier achitate. Lipsa acestuia dovedeste neachitarea contravalorii amenzii si atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata amenzii;
- crearea serviciului public on-line ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contraventionale, neplata amenzii ducand la adaugarea de penalizari;
- eliminarea prescrierii proceselor verbale.
In acelasi act, se manifesta intentia de a introduce permisul si pentru conducatorii de mopede. De asemenea, urmand un model vestic, Romania vrea sa introduca posibilitatea sofatului, pentru categoria B, chiar si inaintea obtinerii permisului
Daca masurile vor fi adoptate, conducerea va avea loc in prezenta unui insotitor cu experienta, detinator al permisului de conducere corespunzator categoriei de vehicul condus si care va raspunde juridic solidar cu conducatorul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.
Documentul a fost intocmit de Comisia Interministeriala pentru Siguranta Rutiera, prin consultarea reprezentantilor mai multor ministere ce au legatura cu acest domeniu (Justitia, Transporturile, Educatia, Internele etc).