Intr-un comunicat remis presei Victor Alistar ofera explicatii documentului facut public de ANI privind existenta unei incompatibilitatii si a interdictiei de a ocupa functii cu demnitati publice.
Prezentam integral comunicatul.
"Avand in vedere recentele speculatii aparute in presa, potrivit carora as fi incompatibil pentru ocuparea unei functii de demnitate publica in cadrul Guvernului, ca urmare a unui act definitiv intocmit de Agentia Nationala de Integritate, doresc sa fac urmatoarele precizari, in vedere clarificarii situatiei juridice in care ma aflu:
1. In anul 2004 am solicitat Agentiei Nationale a Functionarilor Publici suspendarea din functia publica pe care o ocupam pentru evitarea oricarei situatii de incompatibilitate. Prin decizia presedintelui ANFP, solicitarea a fost aprobata si ulterior prelungita pana in luna februarie 2009, cand au incetat raporturile mele de munca cu ANFP.
2. Ulterior, Agentia Nationala de Integritate, in iunie 2009 a contestat actul ANFP de suspendare a mea din functia publica, speculand ca in lipsa valabilitatii acestuia as fi fost incompatibil.
3. Astfel in cadrul actiunii initiate de ANI prin care aceasta a solicitat constatarea nulitatii actului ANFP de suspendare, am solicitat instantei sa constate, potrivit procedurii din art. 4 din Legea contenciosului administrativ, nelegalitatea actului intocmit de ANI.
4. Instanta a stabilit potrivit dispozitiilor aceluiasi art. 4, ca actul ANI nu este un act administrativ, intrucat nu indeplineste conditiile stabilite de art. 2 lit c) din aceeasi lege, intrucat nu produce efecte prin sine insusi.
'Referitor la exceptia de nelegalitate invocata de parat, aceasta urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
Actul de constatare al ANI emis sub nr.A/1130/I.I/2009 nu este act administrativ in sensul prevederilor art. nr.2 alin. (1) lit.c) din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, in conformitate cu prevederile articolului de lege mai sus mentionat, actul administrativ este definit ca fiind 'actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice'.
Ori, actul de constatare al ANI emis sub nr.A/1130/I.I/2009 nu se circumscrie prevederilor actului amintit, intrucat acesta nu a dat nastere, nu a modificat si nu a stins raporturi juridice neproducand prin el insusi efecte juridice, totodata lipsindu-i o trasatura esentiala a actului administrativ si anume caracterul executoriu.
Actul de constatare in discutie, imbraca trasaturile unui act preparator ce nu constituie act administrativ, ci numai o operatiune materiala, tehnica, care prin ea insasi nu este de natura a da nastere, a modifica sau a stinge un raport juridic, precum actul administrativ propriu-zis.
Astfel cum rezulta din continutul acestuia, (paginile 19-20 din actul de constatare) s-au facut constatari si s-au dispus masuri, a caror realizare putea fi dispusa doar prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice, la aprecierea acestuia.'
Hotararea Instantei de contencios s-a pronuntat prin Incheiere separata conform legii si are caracter executoriu, fiind obligatorie pentru autoritatile publice in cauza.
5. In ceea ce priveste solicitarea ANFP de anulare a actelor administrative de suspendare care inlatura orice incompatibilitate, Curtea de Apel Bucuresti a decis respingerea acestei solicitari, astfel ca actul de constatare al ANI ramane fara obiect, prin mentinerea valabilitatii suspendarii mele din functia publica, si ca atare inexistenta situatiei de incompatibilitate.
6. Decizia Curtii de Apel privind actul ANI este executorie potrivit dispozitiilor art. 22 din Legea 554/2004 privind contenciosul administrativ.
Mentionez ca ambele hotarari au fost pronuntate in cursul anului 2011, dupa ce Curtea Constitutionala a decis neconstitutionalitatea Hotararii Senatului de numire a mea ca membru al Consiliului Superior al Magistraturii, invocand insa chestiuni de procedura privitoare la verificarile intreprinse de Senat. De altfel, Curtea Constitutionala nu este competenta sa pronunte hotarari prin care constata si stabileste interdictii de plano de a ocupa o functie publica. Aceste competente (de limitare a dreptulilor si libertatilor cetatenesti cu caracter individual) sunt atributul exclusiv al instantelor de judecata, respectiv al Inaltei Curti de Casatie si Justitie si al celorlalte instante, conform art 126 din Constitutia Romaniei. Astfel ca hotararea Curtii Constitutionale nu produce efecte decat in privinta numirii mele ca membru al CSM si nu poate influenta in vreun fel opinia magistratilor de la instantele judecatoresti, fapt demonstrat de altfel de hotararile amintite.
Imi exprim pe aceasta cale increderea ca in Romania, stat de drept, hotararile judecatoresti executorii sunt si vor fi respectate de institutiile si autoritatile publice, reprezentand ultimul cuvant in ceea ce priveste adevarul juridic pe care acestea il consfintesc. Iar existenta acestora si aducerea lor la cunostinta publica va pune capat oricaror speculatii cu privire la eventuala mea incompatibilitate.
Este obligatia Agentiei Nationale de Integritate sa respecte o hotarare a justitiei care clarifica caracterul juridic si consecintele actelor emise de aceasta, si sa se supuna deciziilor intantelor, precum si sa se abtina de la o conduita abuziva prin nerespectarea acestora."
Victor Alistar
Ministru desemnat pentru Strategii guvernamentale, Transparenta decizionala si relatia cu societatea civila