BBC News publica astazi, in editia online, un articol intitulat "Cum sa castigi un referendum". Materialul contine mai multe recomandari de la castigatori sau invinsi in diferite referendumuri din Marea Britanie, care pot fi aplicate in orice campanie pentru o astfel de consultare populara.
"Referendumurile, spre deosebire de alegerile generale, sunt o lupta pe viata si pe moarte intre doua parti care ar putea sa nu se mai intalneasca vreodata la urne", scrie reporterul politic Brian Wheeler.
"In cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coalitie confortabila sau un compromis, deoarece castigatorul ia tot. Dar, desi fiecare campanie este diferita, sunt cativa factori pe care toate le au in comun", continua Wheeler in acest material realizat in perspectiva organizarii, in Marea Britanie, a unui referendum pe tema relatiei tarii cu UE, a reformei Camerei Lorzilor sau a independentei Scotiei.
Tinerii strategi din spatele campaniei din 2004 de blocare a planurilor lui John Prescott de a infiinta o adunare regionala in North-East si-au gasit inspiratia in filmele de razboi si in particular in filmul "Patton" al lui George C. Scott. Ei au decis ca nu este suficient doar sa iti aperi teritoriul, ci trebuie sa mergi mai departe si sa iti destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slabiciunea celeilalte parti.
"Adevaratul truc este sa ataci punctele lor puternice si sa castigi, pentru ca atunci oponentul nu va mai avea cu ce sa riposteze, pana in punctul in care poti sa il faci tavalug", scrie fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East, William Norton, in cartea sa "White Elephant: How the North-East Said No".
Un alt factor important este sa iti cunosti adversarul. "Trebuie sa fii foarte realist in privinta celor cu care te confrunti. Nu poti schimba prea mult opinia publica in timpul campaniei", afirma Katie Ghose, director de campanie in cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din Marea Britanie.
Tot campania pentru votul alternativ ofera un nou pont: nu le vorbi doar propriilor sustinatori. "Un avans timpuriu poate fi fatal", avertizeaza Wheeler, explicand ca partea care are un avans in sondaje la inceput este adeseori mai vulnerabila la autolinistire si are doar de pierdut, subestimand adeseori scala provocarii cu care se confrunta.
"Nu ai nevoie intotdeauna de un mesaj pozitiv", este urmatorul sfat, dar acesta te poate ajuta sa ai un raspuns pregatit atunci cand jurnalistii te acuza ca nu ai nimic pozitiv de spus. Sa-ti determini adversarul sa joace jocul tau, dupa regulile tale este, probabil, cea mai importanta parte a oricarei campanii pentru un referendum. "Trebuie sa controlezi dezbaterea".
"Problemele constitutionale sunt destul de abstracte pentru majoritatea oamenilor", afirma Matthew Elliott (director de campanie in referendumul privind votul alternativ), "comparativ cu problemele lor de zi cu zi de a-si pastra locul de munca si de a-si da copiii la cea mai buna scoala, astfel incat trebuie gasita o modalitate pentru a face acest lucru relevant pentru viata lor zilnica".
"Nu ai nevoie de celebritati", acestea putand sa divida opinia publica si sa nu te ajute sa ajungi dincolo de baza de sustinere obisnuita. Oamenii de afaceri de succes si oamenii de stiinta sunt un pariu mai sigur, mai ales daca referendumul se refera la locuri de munca sau economie.
"Nu ai nevoie nici de politicieni, dar ai nevoie de partidele lor". Votul antipolitic este o forta puternica in zilele noastre dar un referendum reprezinta totusi niste alegeri care necesita obtinerea unei majoritati. Iar singurul lucru prin care poti reusi realist acest lucru este sa te bazezi pe structurile partidelor si pe voluntari.
"NU poate sa insemne DA". Katie Ghose sustine ca cei care lupta impotriva mentinerii status quo-ului - care este de obicei campania pentru NU - pleaca din start cu un mic avantaj deoarece cetatenii nu vor sa riste o schimbare. Dar uneori un vot pentru DA poate mentine status quo-ul.
Unoeri insa "chiar nu poti castiga". Poti avea cele mai stralucite tactici si cei mai multi bani, dar daca situatia politica si economica este impotriva ta, vei pierde cel mai probabil, conchide reporterul BBC.