Avionul cu care seful statului zboara in strainatate, un Boing 707, da astazi "examen" pentru a se afla daca poate sa efectueze zborul spre Bruxelles la 15 iunie, cand presedintele si premierul vor participa la Consiliul European de vara. Aeronava este de doua luni la sol. A intrat in revizie anuala la 3 aprilie si de atunci termenele de livrare au tot fost amanate: ba 23 mai, ba 30 mai... Asta pentru ca o data cu schimbarea unuia dintre rezervoare s-a constatat si o hiba serioasa: avionul pierdea combustibil. Defectiunea a fost remediata, iar avionul, alimentat cu combustibil la maximum, cat pentru un zbor de 12 ore, nu mai pierde nici o picatura si nu reprezinta nici un pericol, ne-a declarat ieri directorul ROMAVIA, Adrian Goleanu, cel care si piloteaza aeronava prezidentiala cand il are la bord pe seful statului. Cu toate acestea, astazi Boeingul da testul decisiv pentru a afla daca il transporta la Bruxelles pe Traian Basescu sau se intoarce in revizie, iar presedintele zboara cu un BAC 1-11. La ora 10:00, aeronava va efectua un zbor de doua ore in spatiul aerian romanesc la inaltime si viteza maxime.
BATRANA. Aeronava prezidentiala are 32 de ani si 14.000 de ore de zbor. A fost renovata in mandatul lui Ion Iliescu, cand se spunea ca premierul Nastase refuza sa zboare cu ea. Nu anii si orele de zbor ar fi problema, ci ca este uzata moral, spune Goleanu. Tine pasul greu si cu dotarile moderne de comunicare pentru un sef de stat, dar si cu cerintele de confort. Cand vine vorba insa sa se achizitioneze o aeronava noua, oficialii de la Bucuresti se codesc din cauza pretului, care ar da prost la electorat. "Daca scoti un avion pentru un sef de stat la 100 de milioane de dolari inseamna ca esti bun!", ne-a declarat ieri directorul ROMAVIA. Alte variante ar presupune achizitionarea la 40-50 de milioane de dolari a unui Boeing 737 sau a unui AIRBUS 319, iar amenajarea se mai duce pana la 15-30 de milioane. Datele au fost comunicate Ministerului Finantelor, care a cerut ROMAVIA un plan de redotari care sa fie supus aprobarii CSAT. (Oana Stancu)
PREA ZGOMOTOS
|
La Bruxelles, Boeingul prezidential nu are voie sa decoleze mai tarziu de 11 noaptea pentru ca este prea zgomotos. Oficial, aeronava nu poate fi supusa unor interdictii, fiind presedintele la bord, insa belgienii adreseaza "elegant" de fiecare data rugamintea sa se decoleze la timp. Daca nu, avionul lui Basescu este trimis pe o pista de decolare de pe care sa ocoleasca orasul. Cand vine vorba de primul-ministru, belgienii sunt de neclintit. Desi si Tariceanu intra tot la categoria "zbor de stat", cand se cere aprobarea pentru el, Bruxelles-ul nu o da, asa ca premierul zboara cu alt avion.
Doar belgienii sunt atat de exigenti, in Spania sau Franta Boeingul lui Basescu scapand fara umilinte.
|