POLITIC
STATISTICA - Alesii muncesc de zor la legile promovate de Cabinetul Nastase
Coabitare si conlucrare fructuoasa Putere - Opozitie. Aceasta ar fi concluzia unei statistici pe care am realizat-o pornind de la explicatiile presedintelui Senatului pe tema inactivitatii
din Parlament.
ANIELA NINE, LAVINIA DIMANCEA, GABRIELA ANTONIU
|
PROCESUL LEGISLATIV. Nimic esential nu s-a schimbat. Doar ca Adrian Nastase nu mai este acum seful Guvernului, ci al Camerei Deputatilor
|
Presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, justifica deunazi inactivitatea forului pe care il conduce prin lipsa de "materie prima". Vinovat de aceste lipsuri este actualul guvern care, sustine Vacaroiu, in ultimele doua luni si jumatate nu a trimis nici un
proiect de lege, ci doar cateva ordonante, majoritatea proiectelor dezbatute in aceasta perioada apartinand Guvernului Nastase.
Consultarea site-ului Parlamentului nu sustine, decat partial, afirmatiile lui Vacaroiu. Astfel, din 28 de proiecte de lege care figureaza ca adoptate de Senat, 26 sunt proiecte de lege de aprobare a ordonantelor de urgenta ale Guvernului Tariceanu. Numai doua sunt de aprobare a ordonantelor fostului Guvern. In schimb, actualul Executiv nu isi poate asuma "paternitatea" decat pentru doua din cele 10 proiecte de lege pe care le-a trimis la Senat, pentru celelalte opt jucand doar rolul de propulsor.
PRIORITATI. Cabinetul Tariceanu a trimis cate o lista de prioritati legislative la Camera si la Senat. Potrivit site-ului Guvernului, in aceasta situatie sunt 30 de proiecte de legi aflate in procedura la Senat. Dintre acestea, doar 6 sunt ordonante de urgenta date de Guvernul Tariceanu, restul purtand semnatura fostului Executiv. Situatia este si mai grava la Camera, unde la capitolul prioritati legislative ale Guvernului, din cele 35 de astfel acte normative, nici unul nu a fost elaborat de Cabinetul Tariceanu.
CAMERA. Nici la Camera Deputatilor situatia nu difera prea mult. Consultand site-ul acestei Camere, la proiecte de lege inregistrate in 2005 este inscrisa cifra 81. Jumatate din acestea sunt emise anul trecut, in timp ce Guvernul Tariceanu a trimis in toata aceasta perioada 36 de acte normative. Din cele 81, deputatii au adoptat pana la acest moment doar 19, si acestea, in marea majoritate, mostenite de la fostul Executiv. Astfel, 17 sunt ordonante de urgenta emise de Guvernul Nastase sI doar doua de cabinetul Tariceanu. La fel de multe acte normative emise de fostul Guvern se regasesc si la comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor ori pe ordinea de zi sau la secretarul general al Camerei. Din cele 62 de proiecte aflate in dezbatere, 23 sunt emise de Guvernul PSD si 34 de cel in exercitiu, cinci fiind depuse de parlamentari.
"TEME DE INTERES". In schimb, din februarie de cand a inceput prima sesiune ordinara a noului Parlament, nu au lipsit, atat din partea Opozitiei, cat si a Puterii, dezbateri "importante" precum piscina din subsolul Parlamentului, ziua de nastere a lui Ion Iliescu sarbatorita fara sa plateasca intr-o sala a Senatului sau de ce nu semneaza premierul actele oficiale cu numele intreg. Nu neaga nimeni faptul ca piscina construita in subsolul Parlamentului inseamna de fapt bani publici aruncati pe fereastra, dar am asistat la un schimb de replici Putere - Opozitie fara vreun rezultat concret. A ramas ca va decide Senatul daca este sau nu oportuna continuarea lucrarilor la aceasta piscina. Declarativ s-a spus ca nu. Concret nu s-a luat nici o decizie oficiala. Cat priveste chiria pe care trebuia sa o plateasca Iliescu, la cererea democratului Radu Berceanu, pentru Sala de Marmura unde fostul sef al statului si-a serbat implinirea a 75 de primaveri, subiectul a fost in discutia conducerii Senatului. Si s-a facut pace. Senatorii Puterii si cei ai opozitiei au convenit ca orice membru al partidelor reprezentate in Senat sa poata folosi, gratis, salile institutiei, in zilele nelucratoare. A mai ramas de raspuns la intrebarea senatorului PSD, Ion Moraru daca numele premierului e secret de stat sau nu. Si asta pentru ca, a reclamat el, premierul refuza sa contrasemneze cu numele sau intreg, respectiv Calin Constantin Anton Popescu Tariceanu, aceasta fiind o incalcare a legii in procesul de elaborare si adoptare a actelor normative emise de Executiv. O framantare similara avusese inainte si PRM.