Inițiativa poartă denumirea PLX 473/2022, pentru modificarea și completarea legii 334/2006 privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale și le are drept autoare pe actuala șefă a Senatului, liberala Alina Ștefania Gorghiu, și pe fosta senatoare PNL Laura Iuliana Scântei, în prezent judecător la Curtea Constituțională.
Proiectul a ajuns pe masa Camerei Deputaților la începutul acestei săptămâni, după ce, săptămâna trecută, a trecut tacit de Plenul Senatului. Conform formei adoptate de prima Cameră sesizată, suma alocată anual partidelor politice de la bugetul de stat este de cel puțin 0,01 și de cel mult 0,04 la sută din Produsul Intern Brut (PIB).
O altă modificare a legii se referă la faptul că pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale, pe locurile eligibile, suma alocată de la bugetul de stat „se va majora cu dublu proporțional cu numărul mandatelor obținute în alegeri ale candidaților femei”. Același lucru ar urma să se întâmple, conform proiectului de lege, și în cazul partidelor care promovează tineri pe listele electorale, pe locurile eligibile.
Cui mai trebuie să fie împărțiți banii
Iar aceasta nu este singura măsură prevăzută de inițiativa legislativă promovată de Alina Gorghiu și de Iuliana Scântei. Mai exact, cele două vor ca subvenția de la bugetul de stat să se acorde în funcție de patru criterii. Primul se referă la numărul de voturi primite la alegerile generale pentru Camera Deputaților și Senat, al doilea se referă la numărul de voturi primite la alegerile generale pentru autoritățile administrației publice locale, al treilea se referă la numărul de femei alese efectiv la alegerile parlamentare, iar al patrulea se referă la numărul de femei alese efectiv la alegerile locale.
Mai departe, 65 la sută din bugetul anual acordat partidelor politice ar urma să fie împărțite formațiunilor proporțional cu numărul de voturi primite la alegerile parlamentare, reprezentând media voturilor valabil exprimate pentru Camera Deputaților și Senat, dacă au realizat pragul electoral. Iar 10 la sută din bugetul anual acordat partidelor politice ar putea fi împărțite formațiunilor proporțional cu femeile alese efectiv la alegerile parlamentare, dacă au realizat pragul electoral.
20 de procente din bugetul anual acordat partidelor politice vor fi împărțite formațiunilor proporțional cu numărul de voturi exprimate la alegerile locale pentru alegerea consilierilor județeni și ai celor din Consiliul General al Municipiului București, dacă au obținut cel puțin 50 de mandate de consilier județean și de consilier general. Iar restul de 5 procente urmează a fi împărțite partidelor politice proporțional cu numărul femeilor alese efectiv la alegerile locale.
20 la sută, gestionate de organizațiile de femei și tineret
Schimbări au loc și în ceea ce privește cheltuirea acestor subvenții. Astfel, 20 de procente din valoarea veniturilor care provin din subvenția anuală primită de la bugetul de stat vor trebui să fie utilizate exclusiv în scopul promovării și încurajării participării femeilor în procesele politic și electoral, iar 10 procente din aceeași subvenție vor trebui utilizate pentru promovarea și încurajarea participării tinerilor în procesul politic și electoral.
Mai mult, proiectul de lege în discuție vizează și faptul că „în cazul partidelor politice în care există organizații de femei și tineret, aceste fonduri vor fi gestionate de către organizațiile în cauză”.
Consiliile avizatoare și Guvernul au neclarități cu privire la această inițiativă
Așa cum arătam mai sus, inițiativa legislativă în discuție a fost adoptată de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, în data de 7 septembrie 2022. Adoptarea a fost una tacită, deoarece s-a depășit termenul de adoptare prevăzut de Constituție. Proiectul a fost avizat nefavorabil de către Consiliul Economic și Social (CES), care reclamă, pe de o parte, faptul că nu este specificată limita de vârstă a tinerilor prevăzuți în această lege și, pe de altă parte, că „nu este necesar un stimulent financiar pentru promovarea pe listele electorale a femeilor și tinerilor”.
Consiliul Legislativ a avizat, în schimb, favorabil proiectul, dar cu observații. Una dintre acestea atrage atenția că articolul 16, alineat 1 din Constituția României prevede că „cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări”.
La rândul său, Guvernul României a transmis Parlamentului un punct de vedere prin care își declină orice responsabilitate, menționând că Legislativul „va decide cu privire la oportunitatea adoptării acestei inițiative legislative”. Totuși, Executivul atrage atenția că „nu rezultă cu claritate criteriile în funcție de care cheltuielile vor fi încadrate în categoria cheltuielilor efectuate în scopul promovării și încurajării femeilor și tinerilor în procesul politic și electoral”.
După adoptarea tacită la Senat, legea a ajuns pe masa Camerei Deputaților, care este și forul decizional. Proiectul a fost înaintat Comisiei Juridice, care are termen pentru depunerea raportului data de 29 septembrie.