Tendințe care dau rezultate foarte bune pe piață, atât pentru angajați, cât și pentru companii, au devenit puncte de pornire pentru modificări legislative. După voucherele de vacanță, angajații români au astăzi tichete cadou de la stat pentru sport și teatru, dar și o nouă lege care reglementează munca de acasă. Cadrul legislativ încă nu este definitivat, dar sunt mari șanse ca românii să poată lucra și altfel decât la normă, mai ales dacă toți vor înțelege deoebirea esențială dintre muncă și creație.
Angajații anului 2018 beneficiază de aceeași atenție din partea companiilor, dar și a statului, ca în perioada de boom economic anterioară crizei din 2008. Astăzi au revenit în forță teambuildingurile, cursurile de specializare, dar și asigurările medicale și abonamentele gratuite la cele mai bune cabinete medicale. În trend se înscriu și abonamentele la sălile de sport, SPA și wellness. La toate acestea se adaugă metode noi de stimulare a angajaților, prin munca în aer liber, lucrul de acasă, ședințele de masaj la birou sau chiar sport la locul de muncă, după ce s-a constatat că sănătatea angajaților este foarte importantă și pentru companie. Statul pare să preia ideile corporațiilor și să le transforme în legi.
“E un trend în creștere și binevenit. Nu poți să ții pe cineva legat de birou cu lanțuri și să fie creativ. Singura soluție este să creezi un mediu mai relexat, care poate să însemne o discuție în aer liber sau chiar libertatea de a lucra de oriunde. O idee poate valora miliarde. Ideea Google valorează miliarde, de exemplu. Tot mai mult, munca în sine își schibă natura, pentru că cea automată va fi transferată către roboți, iar noi ne vom muta către sarcini din emisfera dreaptă a creierului, cea creativă. E un trend care se va dezvolta în următorii 15-20 de ani. Cei care fac pasul către această nouă paradigmă trebuie să schimbe climatul de lucru. Nimeni nu va mai face lucruri care țin de șurubăreală, nici măcar intelectuală”, explică Sorin Faur, reprezentant al Academiei de HR.
Bonusurile de criză a forței de muncă
Anul 2016 a adus primele semne de criză a forței de muncă, în toate domeniile, și tot atunci au apărut și primele oferte de masaj la birou. Alți manageri s-au gândit să-și scoată echipele în aer liber sau să aducă sportul la birou, chiar în timpul programului. Noile combinații de sport, jocuri, dansuri, acces la piscină, yoga și helioterapie, toate în timpul programului de lucru, par a avea viitor în HR, acolo unde există și deschidere din partea angajatorilor. Cele mai apreciate sunt beneficiile care țin de asigurarea echilibrului între viața personală și cea profesională, foarte important fiind programul de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra de acasă. Aceast formă de lucru s-a aplicat în alte țări în ultimii zece ani și chiar a fost recomandată de specialiștii în HR după declanșarea crizei economice. Experții au arătat că pe lângă satisfacția angajatului, munca scoasă din birou reduce foarte mult costurile companiilor, astfel încât beneficiile sunt pe toate planurile, angajații fiind motivați să devină mai creativi, în folosul angajatorilor. Anul acesta s-a votat o lege pentru munca de acasă, care așteaptă acum normele de aplicare, pentru a deveni utilă pieței. „Trebuie să revizuim legislația și să ne modernizăm, pentru că trebuie să permitem crearea de valoare. Este vorba despre calitatea ideii și despre inovația pe care o aduci, de valoarea creației, nu despre numărul de ore de muncă. Logica acestor benficii exotice este stimularea creativității și a inovației. Cu alte cuvinte, contează mai mult calitatea decât cantitatea. Companiile care au înțeles acest lucru sunt exact cele care mizează pe creativitate. Sub presiunea pieței, lucrurile se vor schimba, în timp. E un pas al schimbării, dar încă mai trebuie îmbunătățit”, mai spune specistul de la Academia de HR.
Unii calculează în ore de muncă, dar se poate lucra la produs finit. Nu-l interesează pe client câte ore lucrez, dacă îi aduc rezultatele. Îți promit că vei avea un tablou, te costă 10.000 de euro, iar eu îți dau tabloul și nu contează că am lucrat o oră sau 100 de ore.
Sorin Faur, Academia de HR
O nouă tendință este aceea de a introduce sportul în cultura organizațională. Un studiu recent al AON / Wellness and Beyond arată că 1 euro investit de companie în sport pentru angajaţi atrage după sine beneficii cumulate de până la 6 euro.
La inițiativa UDMR, anul trecut s-a votat în Senat o lege care le-ar putea da angajaților români tichete cadou pentru sport, teatru și film, chiar din 2018, dacă proiectul va trece în scurt timp prin toate etapele, pentru a fi aplicat. În expunerea de motive, inițiatorii au arătat că este foarte importantă motivarea angajaților pentru a face performanță, precum și grija pentru starea de sănătate a acestora, în orice întreprindere publică sau privată. Inițiatorii legii au subliniat faptul că tichete pentru sport sau facilitati similare se acordă și în alte țări: Finlanda, Belgia, Marea Britanie sau Suedia. Voucherele de vacanță au o logică puțin mai complexă, pentru că au fost gândite astfel încât să stimuleze, pe de o parte, angajatul, iar pe de altă parte să întoarcă banii alocați de la bugetul statului în turismul din România. Ideea a fost lansată în 2015, dar a beneficiat de o Hotărâre de Guvern abia anul trecut, urmând ca angajații din sectorul bugetar să se bucure de vouchere anul acesta. Pentru o maximă flexibilitate, normele de aplicare pentru noua lege care permite munca în afara biroului clasic ar trebui să ia în considerare și variantele de lucru cu laptopul pe iarbă, într-un parc, pe plajă, în vârful muntelui sau într-o cafenea. Așa este promovată această metodă revoluționară de stimulatre a creativității în vestul Europei, de peste zece ani.