UTIL
Oamenii au privit dintotdeauna sticla ca pe un element plin de mister:
un lichid solidificat, care straluceste in lumina, desi e facut din nisip.
Descoperiti alaturi de noi trecutul, prezentul si viitorul artei vitraliilor!
Persistenta traditiei
Meritul inventarii sticlei a fost atribuit rand pe rand fenicienilor, mesopotamienilor si egiptenilor. De la cei din urma ne-au ramas asa numitele "margele egiptene", confectionate prin infasurarea unui fir de sticla in jurul unui miez de lut. Incepand din Antichitate pana in Evul Mediu, pe malurile Mediteranei s-au folosit pentru inchiderea golurilor de ferestre luxoasele panouri de alabastru taiat fin si incrustat cu sticla colorata. Totusi, cei dintai care au folosit ferestrele din sticla au fost romanii, care fixau in rame metalice "feliile aplatizate" ale unor mari sfere de sticla suflata. Vitraliul, in sensul propriu al termenului, avea sa apara insa mult mai tarziu, in secolul al XX-lea, o data cu construirea primului monument gotic: Manastirea Saint-Denis, de catre abatele Suger. Pe parcursul stilului Gotic, vitraliul a preluat, cu o neegalata stralucire, rolul jucat altadata de pictura in scenografia liturgica, fapt datorat in primul rand structurii arhitecturale aparte a bisericilor perioadei.Citește pe Antena3.ro
Evolutia tehnicii
Multa vreme neschimbata, tehnica traditionala de fabricare a vitraliului consta in montarea intr-o trama cu nervuri din metale neferoase (de regula plumb) a unor piese din sticla turnata manual (saint-gobain), colorata in masa sau pictata si fixarea lor cu mortare si chituri speciale. In zilele noastre, aceasta tehnica a evoluat mult, de cand, in 1989, in Occident, plumbul tramei, foarte toxic si costisitor, a fost inlocuit cu plumbul sintetic, netoxic si economic. In cadrul acestei evolutii se inscrie si "metoda americana", ce reduce simtitor costurile si timpul de lucru, mentinand standardele calitatii estetice. Iata in ce consta aceasta metoda: pe marginea fiecarei piese de sticla colorata se aplica o banda adeziva din cupru, ce se unge cu o pasta speciala, apoi piesele sunt asamblate si fixate cu un strat de cositor. Montarea oricarui tip de vitraliu se poate face atat pe usi sau ferestre cu tamplarie din lemn, cat si de tip termopan, ceea ce le mareste rezistenta mecanica. Daca ansamblul este de mari dimensiuni, se recomanda montarea intre doua geamuri transparente, pentru a-l proteja. Decorul de tip vitraliu se poate aplica si pe diverse obiecte (oglinzi, abajururi, vase ceramice), obtinandu-se efecte spectaculoase.Prezentul si viitorul
Cautand pe Internet am constatat ca motorul Google afisa pentru cheia de cautare "vitralii" un numar impresionant de locatii, dintre care cele mai multe sunt adresele unor ateliere si societati comerciale cu acest obiect de activitate. Ceea ce vine in sprijinul afirmatiei ca s-a inregistrat chiar o explozie a interesului pentru aceasta arta in ultimii 30 de ani la nivel mondial. Aceasta situatie a dus la dezvoltarea unor noi si imaginative forme ale artei vitraliilor, in prezent aflandu-ne intr-o noua "epoca de aur a sticlei". In Occident, noile case sunt decorate cu spectaculoase intrari din sticla, ferestre cu vitralii, abajururi Tiffany si panouri decorative in aceasta tehnica. Chiar si mobilierul a fost "contaminat". Este adevarat ca in Romania vitraliul nu a suscitat pana acum un interes deosebit din partea consumatorilor de arta, dar sunt convinsa ca, nu peste mult timp, acest neajuns cu care se confrunta numeroasele firme de la noi ce lucreaza mai mult pentru strainatate se va remedia de la sine o data cu educarea publicului in acest sens. Gabriela PopescuMultumim pentru sprijinul acordat in ilustrarea acestui material domnului Gheorghe Dican, artist plastic din Ramnicu-Valcea.
Mobil: 0721.246.707 - 0723.279.827