x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Coaching-ul, o piață de 50 de milioane de euro 

Coaching-ul, o piață de 50 de milioane de euro 

de Paul Bardasu    |    18 Noi 2022   •   07:30
Coaching-ul, o piață de 50 de milioane de euro 

Creștere fără precedent a pieței de coaching din România. Pandemia și crizele cauzate de războiul din Ucraina au provocat presiuni uriașe pe zona de management a companiilor.

 

Piața de coaching din România se apropie de pragul de 50 de milioane de euro, după creșteri anuale de aproximativ 20%, conform estimărilor specialiștilor din domeniu. Creșterea este cu atât mai importantă cu cât alte sectoare conexe, cum ar fi piețele de training și de consultanță, au înregistrat un regres semnificativ. 

Totuși piața de coaching din România este departe de nivelul din țările dezvoltate, lucru care arată că există mare potențial de creștere. În plus, pandemia și războiul din Ucraina au pus presiune pe manageri și pe antreprenori, care, în acest context, au apelat tot mai mult serviciile de coaching.

„Am observat în ultima perioadă o creștere puternică a solicitărilor pentru coaching. Sunt în domeniu de peste 16 ani și nu am mai simțit o asemenea deschidere. Până nu de mult, cea mai mare parte a portofoliului de clienți era reprezentată de top manageri. Deși avem și aici un avans semnificativ, în prezent, din ce în ce mai multe companii finanțează servicii de coaching pentru middle management și pentru specialiști seniori. În plus, se vede o creștere din ce în ce mai mare a solicitărilor venite din partea antreprenorilor și chiar a unor freelanceri”, explică Nina Paraschivescu, fondatoarea Școlii de Coaching. 

Școală de Coaching și în România

După ce a urmat cele mai apreciate programe de specializare în domeniu din lume, Nina Paraschivescu a realizat că pe piața românească este mare nevoie de specialiști bine pregătiți. Prin urmare, a lansat Școala de Coaching, locul în care cei interesați pot învăța tot ce este necesar despre practica unei profesii care începe să aibă un impact din ce în ce mai mare în zona leadership-ului. 

„Școala de Coaching este proiectul meu de suflet. Deja am pregătit câteva sute de specialiști folosind metodologii și cunoștințe învățate de la cei mai apreciați experți la nivel mondial, iar mulți dintre cursanți au ajuns să profeseze, ori pe cont propriu, ori în interiorul unor organizații. Este foarte important pentru profesia noastră ca toată lumea să ofere cele mai bune servicii și să promoveze competența, iar asta nu se poate realiza decât printr-un proces de formare care să respecte toate standardele internaționale. Dezvoltarea coaching-ului este importantă și pentru întreaga societate, un coach bun având un impact uriaș în evoluția clienților, cât și în creșterea unor business-uri”, precizează Nina Paraschivescu.

Ce trebuie să faci pentru a deveni coach

Profesia de coach implică aptitudini speciale. Deși cele mai multe lucruri se învață la cursuri și la orele de practică, sunt necesare mai multe aptitudini care țin mai ales de partea de comunicare și, în plus, este obligatorie o experiență profesională relevantă. De exemplu, la cursurile Școlii de Coaching, care durează șase luni, nu toți aplicanții sunt acceptați, o evaluare inițială arătând cui i se potrivește o asemenea profesie. Odată urmate cursurile, care presupun parte teoretică și antrenamente practice, se finalizează cu un examen. Dacă acesta este promovat, se obține diploma de Coach, recunoscută de Ministerul Educației prin Autoritatea Națională pentru Calificări, și se poate practica imediat noua profesie. 

Onorariul unui coach, de la 40 la 1.000 de euro

Meseria de coach este una cât se poate de apreciată în străinătate. Estimările PwC, concluzie a unui studiu realizat la cererea International Coaching Federation (ICF), arată că piața globală de coaching ar ajunge în acest an la circa 20 de miliarde de dolari, Statele Unite ale Americii reprezentând peste 40% din valoare. Așa cum este normal, onorariile încasate de un coach sunt mult mai mari în statele dezvoltate, așa că vom întâlni profesioniști care câștigă anual chiar și sume de ordinul milioanelor de dolari. 

În Europa de Est lucrurile sunt diferite, venitul mediu anual al unui coach ajungând la aproape 20.000 de dolari. Nivelul este însă unul bun în comparație cu veniturile altor profesii, asta fără a mai lua în calcul sumele câștigate de profesioniștii de top, care oferă mai ales servicii de executive coach. 

În România, prețul pentru o ședință de coaching începe de la 40 de euro, onorariu solicitat de cei care sunt la început de drum, și poate ajunge la peste 1.000 de euro. O astfel de sumă o poate câștiga doar un coach de top, cu un profil profesional remarcabil, cu multă experiență în domeniu și care și-a dovedit priceperea, având un impact vizibil și cuantificabil în mediul de business. 

Ce este coaching-ul?

Coaching-ul a fost cunoscut la noi doar prin prisma sportului de performanță. Ei bine, odată intrată în tăvălugul lucrurilor venite din afară, România cunoaște nu doar antrenoratul din sport, ci și pe cel din viață. Un coach nu îți spune ce trebuie să faci, ci explorează anumite zone din viața ta, ajutându-te astfel să identifici zonele în care dorești să acționezi pentru o schimbare sau îmbunătățire. El este acolo pentru a te ajuta să deblochezi resursele interne care te vor ajuta să faci singur pașii necesari, indiferent de situația în care te afli. Fie că îți cauți menirea, calea pentru a ajunge acolo, nu ai planul, îți lipsesc instrumentele, nu ai concentrare ori ești blocat. Coaching-ul este procesul prin care ești ghidat spre a atinge fericire sau performanță în viața ta, folosind resursele la dispoziția ta, dobândind noi resurse, urmând un plan și păstrându-ți focusul.

 

Training, coaching, mentoring, consultanță

Termenii de training, coaching, mentoring și consultanță par, pentru mulți dintre noi, aceeași Mărie cu altă pălărie. Totuși specialiștii au explicat că sunt lucruri diferite. Coaching-ul este un proces mai complex decât training-ul, individualizat, și implică, printre altele, conștientizarea lucrurilor care ar putea fi îmbunătățite, asumarea responsabilităților de către individ, stabilirea unor obiective și a unor pași pentru îndeplinirea acestora. Training-ul are ca scop dezvoltarea de noi abilități și deprinderea de cunoștințe, pentru îndeplinirea sarcinilor cu succes. Mentoring este procesul de dezvoltare a unei persoane cu mai puțină experiență, ajutată și ghidată de mentorul cu mai multă experiență și cu un bagaj mai mare de cunoștințe specifice domeniului în care cei doi activează. Consultanța presupune oferirea unor soluții clienților în baza unei expertize extinse din domeniul specific.

×