x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ne-am luat tren de unică folosință, care completează infrastructura feroviară meteosensibilă

Ne-am luat tren de unică folosință, care completează infrastructura feroviară meteosensibilă

de Diana Scarlat    |    22 Noi 2024   •   00:05
Ne-am luat tren de unică folosință, care completează infrastructura feroviară meteosensibilă

Trenul-minune de la Alstom, mult lăudat și întârziat mai mult de un an, a reușit să circule pe calea ferată din România o singură dată.

Miercuri, premierul României, ministrul Transporturilor și toți șefii din CFR au lăudat deja celebra achiziție - primul tren electric pe care țara noastră l-a cumpărat în ultimii 35 de ani. Ieri dimineață, trenul nu a mai putut pleca din Gara de Nord, din București, fiind tractat cu o... bătrână locomotivă electrică. CFR Călători e doar beneficiarul achiziției care a fost făcută de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), iar surse din domeniul feroviar spun că tot ARF ar fi trebuit să mai aștepte până la momentul lansării oficiale pe căile ferate a primului tren Alstom, pentru că mai era nevoie de probe suplimentare.

Primul tren Alstom Coradia Stream a fost pus oficial în circulație miercuri, cu ministrul Transporturilor și premierul Marcel Ciolacu la bord, dar nu a mai plecat din Gara de Nord ieri dimineață.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) l-a tractat către depoul de la Grivița, fiind direct responsabilă pentru situația creată în cel mai penibil mod, a doua zi după lansarea oficială a garniturii. ARF a declarat că au fost „erori afișate de computerul de bord” și sunt necesare intervenții, dar surse din CFR spun că se cunoștea situația, iar trenul avea nevoie de o perioadă mai lungă de testare și nicidecum nu ar fi trebuit să fie pus în circulație miercuri.

CFR Călători a intervenit în cel mai scurt timp, pentru a înlocui garnitura defectă Alstom cu trenul pe care tocmai îl retrăsese din circulație cu o zi înainte, astfel încât călătorii care plătiseră bilete pentru a ajunge la Brașov au reușit să plece din Gara de Nord cu o jumătate de oră mai târziu. 

Incidentul de ieri arată că primul tren electric achiziţionat în ultimii 35 de ani de România și primul nou în ultimii 22 de ani e de unică folosință, în timp ce infrastructura feroviară rămâne meteosensibilă - se circulă până la prima zăpadă, iarna, sau până în prima zi de caniculă, vara.

Chiar ieri, CFR Călători anunța, exact la ora la care se scotea trenul Alstom din Gara de Nord, că mai multe garnituri sunt blocate prin țară, pentru că a nins un pic, peste noapte.

Când ninge, se blochează circulația

Din cauza condițiilor atmosferice nefavorabile, traficul feroviar a fost afectat în mai multe zone, generând întârzieri în circulaţia trenurilor CFR Călători. „Deranjamente la infrastructura feroviară (lipsă de tensiune în linia de contact/căderi copaci s-au produs între stațiile: Iacobeni - Cosna Hm, Floreni - Vatra Dornei, Lunca Ilvei - Grădinița, Lunca Bradului - Subcetate Mureș, Sinaia - Valea Largă, Izvorul Mureșului - Voșlăbeni) au condus la întreruperea circulației feroviare”, a anunțat compania, printr-un comunicat. 

Ieri dimineață s-au înregistrat întârzieri ale trenurilor CFR Călători și pe magistrala 300, între Dârste - Timișu de Sus și se anunțau alte întârzieri şi/sau modificări în programul de circulație a altor trenuri de călători, de la prima oră. Circulația în zonele afectate se desfășoară în continuare în funcție de măsurile operative stabilite și dispuse de managerul infrastructurii feroviare - CFR SA - așa cum se întâmplă în fiecare iarnă. 

Nici pentru aceste defecțiuni și întârzieri de sute de minute nu este vinovată compania CFR Călători - care este doar operator, la fel ca toate celelalte firme private, singura diferență fiind că e de stat și s-a desprins din vechiul CFR. De mentenanța pentru căile ferate se ocupă CFR Infrastructură, respectiv CFR SA. 

Aceeași firmă a provocat probleme similare și la Metrorex

Trenurile Alstom au întârziat peste un an, atât pentru CFR, cât și pentru metroul bucureștean. Compania franceză trebuie să plătească penalităţi statului român de circa 90 de milioane de lei pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), pentru CFR, la care se adaugă circa 23 de milioane de euro pentru garniturile de metrou livrate cu întârziere. 

Rama electrică RE-IR TS02 Alstom Coradia Stream a fost alocată pentru exploatare operatorului național CFR Călători de ARF - proprietarul de facto al trenurilor Alstom achiziționate pentru România. ARF a făcut o achiziție de 37 de astfel de rame electrice, dar încă se așteaptă livrarea lor, în timp ce prima a funcționat o singură zi.

O situație similară este și la Metrorex. Alstom ar fi trebuit să livreze prima garnitură către Metrorex, din cele 13 rame, în iunie 2023, dar trenurile care sunt trimise din Brazilia au o întârziere foarte mare. Mult lăudatul tren Metropolis, produs de firma Alstom, care a câștigat licitația și cu Metrorex, se mai lasă mult așteptat. Deși primul exemplar a ajuns în România în aprilie 2024, la Depoul Berceni, acesta nu poate fi pus în circulație - din motive similare cu cele de la CFR. 

Garnitura face parte dintr-un lot de 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziționate pe baza contractului încheiat între Metrorex și Alstom Transport, în 2 decembrie 2020. Contractul are o valoare totală de 103.244.383,49 de euro. Primul tren încă nu funcționează, iar celelalte nici măcar nu au ajuns în România.

×
Subiecte în articol: tren alstom infrastructura feroviara