Într-un mic salon baroc din Paris, timp de 15 minute a avut loc o prezentare de modă. Fără sonor, fără cel mai mic foşnet, fără suflare. În cel mai "low-profile" mod, a avut loc cea mai aşteptată prezentare de modă – ca un serviciu religios de comemorare. Fără decor, fără inutilităţi, fără promovare, fără elemente de show, fără lumini şi efecte speciale. Dar atât de monumentală şi de preţioasă şi de unică!
O prezentare a cărei esenţă dramatică a provocat sentimente extreme de extaz şi durere. În care s-au simţit vibraţii din altă dimensiune. O prezentare cu îngeri, porumbei, aripi, Madonne şi chipuri de Iisus - ce coincidenţă! Şi fără nici o prezenţă umană la sfârşit... care să fie felicitată. Ce gest neînţeles, decât de el! Ce "teasing" morbid ne-a oferit! Ce aşteptare grea şi dureroasă pentru a vedea "the final cut"! Ce păcat!
Audienţa stă cuminte şi aşteaptă aproape nemişcată. Un singur sunet se aude, ca o inspirare colectivă, în momentul în care apare primul model în prima ţinută. Apoi, parcă nimeni nu mai respiră. Totul se derulează perfect, sublim, într-un calm pragmatic. Undeva în spate, câţiva oameni din echipa designerului au ochii înceţoşaţi de lacrimi.
Doar 16 ţinute au apucat să fie realizate pentru această colecţie. Inclusiv accesorii. În urmă cu aproape o lună, acestea au fost tăiate şi finisate chiar de mâna designerului, în proporţie de 80%. Restul a constat în mici detalii şi au fost finalizate de asistenţi, având toate datele şi indicaţiile, fără să fie nevoiţi să improvizeze sau să imagineze ceva. Toată colecţia a fost, fără dubii, esenţa unei viziuni şi a unei măiestrii inconfundabile a celui care a creat-o.
Fiecare ţinută a produs reacţii emoţionale extrem de puternice. Şocant de frumoase, în stilul caracteristic al celui care le-a creat, impecabile până în cele mai ascunse detalii, desăvârşind cel mai înalt nivel haute couture, cele 16 piese au reprezentat "ultima ofertă" din testamentul lăsat de "l'enfant terrible", care a făcut istorie, designerul perfect.
Toate sunt monumentale, dar rochia roşie brodată cu mii de discuri fine din aur şi haină aurită cu guler înalt şi larg, realizată integral din pene, de sub care iese fusta albă lungă cu multe straturi din tulle şi broderii fine din fir aurit vor rămâne ca ultime repere majore în designul vestimentar, iconice.
FANTASTIC
Cu un spirit artistic genial, inspirate de împărătesele bizantine şi de madonnele medievale, de stilul baroc, de pictura şi de sculptura secolului al XV-lea, hainele şi accesoriile din această ultimă colecţie sunt o dată romantice, o dată gotice, o dată medievale - fantastic îmbinate cu modernismul tehnicii printului digital, relevând capacităţi şi un talent geniale ale unui creator obsedat de dramatism şi detaliu.
Încă o dată în plus, dar, din păcate, pentru ultima dată, designerul a "explicat" lumii un nivel al excelenţei în design şi couture, pe care cu greu îl vom mai regăsi la altcineva. Ca şi colecţia precedentă, din octombrie 2009, colecţia aceasta a impresionat teribil şi a transmis mesajul sfârşitului luptei şi al împăcării cu sine şi un calm (de neaşteptat) de dinainte de plecarea spre regăsirea liniştii eterne (pe care sperăm că şi-a găsit-o).
Printuri cu feţe de îngeri, cu aripi de îngeri şi de porumbei, cu reprezentări ale lui Iisus (după pictorul Jean Fouchet, 1450), chipuri ale Fecioarei Maria cu Pruncul, ale Madonnei a lui Botticelli; broderii aurite, ornamente lucrate exclusiv manual până în cel mai mic detaliu; rochii cu aripi de îngeri din satin, cape veneţiene... Fabulos!
Pantofii sunt extrem de elaboraţi, din piele de crocodil cu tocuri aurite din lemn sculptate, cu detalii şi aplicaţii din iederă răsucită festonată cu pene şi ghinde (inspirate din opera sculptorului Grinling Gibbons). Cuvintele nu pot descrie minunăţia şi măiestria acestor creaţii. Viziunea şi concepţia printurilor a plecat şi de la eterna obsesie a designerului, inspirată de solemnitatea picturilor lui Hugo van der Goes şi din suprarealismul lui Bosch.
Materialele folosite au fost tulle, organza, chiffon de mătase sau dublu satin duchesse. Cuvintele sunt chiar sărace. Puteţi vedea întreaga colecţie pe www.style.com/fashionshows/review/F2010RTW-AMCQUEEN/. Acum, lumea modei are de plătit tribut acestui maestru, care a ridicat ştacheta haute couture şi după moarte. A lăsat imaginea unică. "Fiecare ţinută este unică. Aşa cum a fost şi Alexander McQueen!" Acest text stă scris pe biletele mici prinse pe fiecare piesă din ultima colecţie. Ce frumos! Ce păcat!
Pe curând!
Citește pe Antena3.ro