x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Monden "Omul cu Cesaria" crede în poveşti

"Omul cu Cesaria" crede în poveşti

24 Mar 2008   •   00:00
"Omul cu Cesaria" crede în poveşti

CĂLĂTORIE MUZICALĂ ● Aurel Mitran ne duce de la Mârşa până în Cuba
De 32 de ani vinde spectacole şi impresariază artişti. A adunat atâtea poveşti din cele (şi de pe lângă) cele peste 10.000 de spectacole pe care şi-a pus semnătura, încât şi acum, dacă ar începe să-şi scrie memoriile, tot n-ar avea timp să le termine.


CĂLĂTORIE MUZICALĂ ● Aurel Mitran ne duce de la Mârşa până în Cuba
De 32 de ani vinde spectacole şi impresariază artişti. A adunat atâtea poveşti din cele (şi de pe lângă) cele peste 10.000 de spectacole pe care şi-a pus semnătura, încât şi acum, dacă ar începe să-şi scrie memoriile, tot n-ar avea timp să le termine.


Aurel Mitran e un tip căruia joaca şi jocul cu vorbele, cu reacţiile şi cu lumea în care se învârte nu-i sunt deloc străine. Departe de a fi vreun fiţos, impresarul are teorii simple şi sănătoase despre showbusiness, aşa cum este el practicat în România. Să mai spunem că are şi viziune, dar şi o doză sănătoasă de curaj nebun. Ultima "ţicneală" este organizarea primului maraton de muzică şi tradiţii de la noi şi de aiurea, adică World Art Festival, ediţia I.

 

  • Jurnalul Naţional: Vă gândiţi la acest festival de câţiva ani, dar abia 2008 e anul debutului...
Aurel Mitran: Nu era copt. De vreo patru ani e în capul meu. Până anul ăsta nu s-au legat nişte lucruri. Şi am mai avut în cap două chestii. Una e o vorbă a lui Hollender, directorul Operei din Viena: "Trei copaci şi-o apă chioară/ Uite-un festival de vară". A doua e o teorie conform căreia când alergi prea tare după public, s-ar putea să-i vezi numai fundul. Noi n-am vrut să ni se întâmple asta. Fără glumă totuşi, noi ne bazăm pe public, nu pe sponsori.


  • Care este piatra filosofală a festivalului?
Fiecare din artiştii pe care îi invităm la World Art Festival trăieşte într-o poveste a lui. Ce-i uneşte pe toţi este un sistem în care nu există showbusiness-ul à la Michael Jackson, cu zeci de trailere şi elicoptere, ci unul în care se trăieşte relaxat. Fiindcă da, se poate trăi şi relaxat în showbusiness! Ei colindă toată planeta, îşi fac spectacolele pe care le vor, le place să cânte şi atâta tot! Sunt nişte oameni liberi.


Haiducie artistică

  • Aţi făcut un deviz estimativ al evenimentului?
E vorba despre câteva sute de mii de euro. Nu e un festival făcut din sărăcie, ci unul care are în vedere confortul oamenilor. S-a vorbit că la Cesaria Evora preţurile sunt piperate, cel mai scump bilet fiind de 200 de lei. Să ne înţelegem: folclorul românesc nu va aduce bani, de aceea intrarea la serile româneşti costă 10 lei. Fireşte, încasările nu acoperă cheltuielile din acele seri. De ce Dumitru Fărcaş sau Ansamblul de la Iza sau Alexandru Mica să nu stea într-un hotel confortabil şi să nu primească un onorariu bun? Cu ce sunt ei mai prejos decât pseudovedetele care iau un purcoi de bani pentru 20 de minute de playback? Practic, noi acoperim cheltuielile lor din încasările la artiştii străini. Hai să zicem că e un fel de haiducie: luăm de la cei care au şi dăm celor care n-au.


  • Cum de v-aţi orientat spre această nişă a showbusiness-ului, spre artişti care nu sunt modă, ci spirit?
La un moment dat devine interesant să vinzi o poveste, altă poveste. În atâţia ani de meserie am făcut spectacole de la balet contemporan până la rock, pop, folk, teatru pentru copii, varietăţi. Dacă e să fiu cinstit, niciodată n-am privit lumea altfel decât ca pe un joc şi am găsit o provocare în orice am făcut. La bătrâneţe, când n-o să mai vreau să mai fac spectacole, o să mă fac analist! Analist showbisnic, după modelul analist politic.


  • Vă raportaţi şi la potenţialul public care ar reacţiona la acea provocare?
Eu cred că fiecare muzică îşi are publicul ei. Totul este să poţi spune povestea acelei muzici şi să-l scoţi pe om din nepăsare. Eu cred că sexul vinde foarte bine, dar şi mai bine vinde o poveste. Orice artist şi chiar spectatorul sau impresarul au poveştile lor. Lumea trebuie să-şi schimbe viaţa o oră, o zi sau mai multe, adică în timpul în care se duce la un spectacol. Publicului de la noi îi lipseşte curiozitatea şi aplecarea spre "scormoneală", să afli ce şi cum e cu un artist. Spectatorul român vrea totul mură în gură.


Contra curentului

Mitran crede că există în continuare lume cu imaginaţie şi curiozitate, că există oameni care au curajul să meargă contra curentului, care vor să-şi trăiască tinereţea şi bucuria. "Eu nu sunt o persoană publică, nu apar pe la televizor şi lumea nu-mi ştie faţa. De aia pot sta liniştit în sala de spectacole, să văd reacţia publicului. Ştiţi cum e să o aduci pe Cesaria Evora la Polivalentă, după ce umpluse de două ori Sala Palatului,şi să vezi 5.000 de oameni râzând şi plângând?", povesteşte, emoţionat, impresarul.


Pour les connaiseurs

Amfiteatrul "Mihai Eminescu" din Parcul Naţional (fost 23 August) găzduieşte, în perioada 28 iunie-3 iulie, prima ediţie a World Art Festival. Evenimentul acoperă o arie largă de muzică şi tradiţii de la noi şi de aiurea. Pe afişul festivalului figurează Dumitru Fărcaş, Grupul Iza, Alexandru Mica, Taraful de la Mârşa, Floarea Calotă, Dulce Pontes (Portugalia), Cristina Villalonga (Argentina), Hermanas Romero (Spania), Nour Eddine (Maroc), Cesaria Evora (Insulele Capului Verde şi Cuba). În zilele de 28 şi 29 iunie, pe aleile Parcului Naţional, 150 de meşteri populari îşi vor arăta iscusinţa, în cadrul Târgului Internaţional de Artă şi Meşteşuguri Tradiţionale.

×
Subiecte în articol: antimonden