JOS CU MOFTUL BURGHEZ!
Noul "regim democratic" a luat toate masurile necesare pentru a-si subordona intreaga societate. Inclusiv domeniul teatrelor, nationalizat cu un an inainte de 1948.
In februarie 1947, dramaturgul Alexandru Kiritescu, presedintele Societatii autorilor dramatici romani, anunta in ziarul Contemporanul ca la Ministerul Artelor s-a infiintat o comisie al carei scop era elaborarea unui proiect de lege pentru organizarea teatrelor din Romania.
"NASUL" "TEATRULUI PENTRU MASE". Urmand lozinca "reconstructiei spirituale a maselor", Marea Adunare Nationala a votat in iunie 1947 Legea nr. 256 "privind organizarea Teatrelor, Operelor si Filarmonicelor de Stat". Asadar, cu un an inaintea Legii etatizarii economiei incepea nationalizarea domeniului artistic. Prin lege, asezamintele de cultura deveneau institutii de stat cu "menirea si datoria de a propaga arta in masele largi". Zaharia Stancu, directorul de atunci al Teatrului National si presedintele Uniunii Scriitorilor, a pledat pentru infiintarea "teatrului pentru mase", dupa cum scria Contemporanul in martie 1948: "Subiectul e vast si aproape virgin. Ce s-a facut, s-a facut dupa 6 Martie (1945 - n.n.): echipe care au colindat targurile si satele, echipe care au intrat in fabrici si intreprinderi si au jucat pentru muncitori. Trebuia facut in asa fel incat participarea oamenilor cei mai simpli din tinuturile cele mai departate sa fie cat mai mare". Scriitorul se arata entuziasmat de numarul foarte mare de "oameni simpli" care au raspuns chemarii Teatrului National si de "cumintenia" cu care au privit spectacolele, uneori stand doi pe un loc.
UN "NU!" HOTARAT CAPRICIULUI. Tinta prima a legii teatrelor au fost companiile particulare. In noile conditii, cateva teatre de renume din Bucuresti au fost nevoite sa-si lase cortina definitiv peste scenele lor. Primul teatru care a intrat in proprietatea statului, dupa Opera si National, a fost Teatrul Municipal. Infiintat in 1940, Municipalul intrase in noua era sub conducerea actritei Lucia Sturdza Bulandra (1947-1961), al carei nume a urcat si ramas pe firmamentul teatrului pana in prezent. Teatrul "Maria Filotti" (sau Teatrul din Sarindar), infiintat in 1939, s-a inchis in 1949. Actrita Maria Filotti, cea care timp de un deceniu a condus destinele teatrului, nu a scris insa in memoriile sale - "Am ales teatrul" (1961) - despre motivele care au determinat-o sa renunte la trupa si la spectacole. Alta actrita, Dina Cocea - fiica gazetarului de stanga N.D. Cocea si protectoare a comunistilor din ilegalitate - a ridicat incepand cu 1941 "Teatrul Nostru". Amenajata la subsolul "Teatrului Comedia" (actuala sala "Majestic" a Teatrului Odeon), si aceasta companie s-a desfiintat in 1948. Cu toate acestea, Dina Cocea a ramas o figura foarte onorata si respectata in cercurile puterii comuniste. In ceea ce priveste teatrul de revista, existenta acestuia era legata de legendara Companie "Carabus" (1919-1939) si de personalitatea actorului Constantin Tanase. Dupa moartea actorului (1945), Teatrul de revista a functionat sub denumirile de Ansamblul de Estrada, apoi Teatrul de Stat de Estrada, iar din 1962 Teatrul satiric-muzical "C. Tanase".
Marea actrita Lucia Sturdza Bulandra a fost tratata cu respect de catre comunisti |
Citește pe Antena3.ro
âMarxismul este o arma de lupta si cunoastere, care permite sa patrunzi realitatea n tot cuprinsul transformarilor si interactiunilor. (â¦) Un scriitor care si-a nsusit marxismul n ntregime nu mai poate confunda legatura cu actualitatea cu un refren, o aluzie sau o simpla lozinca"
Silvian Iosifescu |
âEra si timpul! In opera de reconstructie spirituala a noului Stat romAn democratic, un sector de prima importanta pentru culturalizarea maselor, cum e acela al teatrelor, nu putea ramAne n haosul de pAna acum"
Alexandru Kiritescu |
| ||||
CONDEIUL PROLETARIATULUIImediat dupa 1947, n lipsa pieselor romAnesti, s-au âregAndit" piesele unor dramaturgi celebri. De pilda, âOthello" trebuia sa redea publicului ideea egalitatii ntre oameni. Regizorul Sica Alexandrescu promitea ca â«O scrisoare pierduta» va fi prezentata publicului n adevarata sa lumina". Ce presupunea aceasta ne explica tot Alexandrescu: âModificarile esentiale ivite n mentalitate oamenilor fac astazi posibila ntelegerea lui Caragiale si repunerea lui n drepturi (â¦) ca scriitor neaservit clasei exploatatoare". âVEDETELE", PUSE IN SLUJBA PROGRESULUIIn locul âdecadentelor" companii particulare, statul a finantat aparitia teatrelor muncitoresti. Inca din 1945 a fost nfiintat Teatrul Poporului, cu filiale n orasele mari. Propagandistii din lumea presei culturale ne explica superioritatea lor prin aceea ca âjoaca cel mai autentic teatru. Spectatorii sunt nepervertiti si nsetati de arta, aplaudAnd si sfArsitul pieselor. (â¦) Repertoriul pe cAt de larg, pe atAt de diferit: coarda sufletelor muncitorilor nefiind specializata n flora «ismelor» si a «rafinamentelor» permite frumosul sanatos sa duca viata pe drumul celui mai nalt progres. (â¦) (In ciuda greutatilor - n.n.) actorii s-au grimat (machiat - n.n.) ntotdeauna corect, tinAndu-si uneori oglinda unul altuia, batAndu-si fiecare n perete cuiul adus de acasa, ca sa-si atArne hainele. Lefurile sunt si ele mici".
PENTRU âTOVARÃ...SII NOSTRI"Atmosfera hei-rupista care a cuprins lumea artistilor amatori, ale caror trupe au jucat pe scenele din uzine, fabrici, licee sau scoli, a descris-o Savel Grunea - responsabil cu problemele de tineret al Uniunii Sindicatelor Artistilor, Scriitorilor si Ziaristilor (USASZ): âVom juca pentru tovarasii nostri (brigadierii - n.n.) si le vom aduce entuziasmul nostru n dar. Si din cAnd n cAnd vom pune mAna si pe cazma - a propus altul. Nici unul dintre noi nu stim sa interpretam un rol de muncitor. Nu stim sa-i dam masivitatea, duritatea, taria caracterului". |