x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Saraca si cinstita

Saraca si cinstita

12 Iun 2006   •   00:00
Saraca si cinstita
ARTA, IN SLUJBA POPORULUI
Nationalizarea a fost utilizata in anii comunismului si ca tema artistica. Omul nou trebuia sa fie "sarac si cinstit".

O productie cinematografica de mare succes in care primeaza idealul omului modest si onest este filmul "Patima" (1975). Despre imprejurarile in care s-a turnat pelicula a avut amabilitatea sa ne vorbeasca doamna Draga Olteanu Matei, interpreta Paunei Varlam, eroina principala. Cu ocazia acestui film a devenit si scenarista "de nevoie".

OMUL VECHI... "Patima" este povestea unei femei ramasa vaduva in timp de razboi, cu doi copii de crescut. Prin ingeniozitate si munca asidua reuseste sa se imbogateasca si sa detina putere. Casatorindu-se din interes cu un tabacar, dezvolta atelierul de pielarie al sotului intr-o fabrica, intrand in lumea industriasilor locali. Desi astazi un astfel de caracter este model de viata, filmul moralizeaza pofta de bani a Paunei Varlam. Fiica ei se sinucide, iar baiatul pleaca de acasa si de duce "la comunisti", nefiind de acord cu modul de viata al mamei. Finalul filmului surprinde cum eroina principala ramane saraca, o data cu nationalizarea din 1948.

Doamna Draga Olteanu Matei isi aminteste astfel imprejurarile aparitiei filmului: "Eram prin 1966 in turneul Teatrului National la Lugoj, cu piesa «Apus de Soare». Ne-am pomenit la un moment dat cu un domn maruntel, jovial, care ne-a cerut permisiunea sa stea intre noi. Era scriitorul Petru Vintila, din Caransebes, care scrisese nuvela «Hiena». Mi-a spus despre nuvela, zicandu-mi ca ar da 100.000 lei, care erau bani foarte multi, pentru a se face un film. Era de parere ca-mi statea foarte bine in rolul personajului principal. Vazandu-l asa «aprins» am crezut ca era o nuvela proasta si de asta o lauda si da bani sa fie ecranizata. Nici nu mi-a trecut prin cap sa o caut, am crezut ca era o prostie. Dupa ceva vreme m-am intalnit pe Calea Victoriei din Bucuresti cu Petru Vintila, care m-a poftit intr-o librarie, mi-a cumparat cartea si mi-a dat-o cu autograf. Dupa ce am citit-o acasa mi-am dat seama ca era o splendoare si am decis sa scriu un scenariu".

OMUL NOU... Marea actrita deplange astazi presiunile la care a fost supusa, in calitate de scenarist, pentru a-si "modela" personajele dupa normele epocii: "Mi-au distrus filmul cu adaosuri politice si morale. Aceasta femeie, Pauna, prin ambitia si puterea sa de munca, este modelul omului de succes al zilelor noastre. Insa filmul moralizeaza atitudinea ca fiind a «timpurilor vechi». Daca ei ar fi vrut ca oamenii s-o dezaprobe pe aceasta «hiena», trebuia sa lase scenariul cum era scris. Si atunci omul singur hotara dezaprobarea".

"Mi-au distrus filmul cu adaosuri politice si morale. Pauna, prin ambitia si puterea sa de munca, este modelul omului de succes al zilelor noastre, insa pelicula o moralizeaza"
Draga Olteanu Matei

FILM BINE PRIMIT DE PUBLIC SI DE CRITICA


"Filmul «Patima» a fost primit extraordinar in epoca. Cand am avut premiera, s-a dat la Scala - n-au vrut sa aprobe la Patria, unde rula «Cei trei muschetari», era omor de lume. Si cand ma duc la Scala, coada imensa pe trei randuri, a fost bataie, s-au spart geamuri, nu mai spun. A tinut dublul timpului pentru care a fost programat. Intr-o luna de zile a facut milionul de spectatori. A participat si la Festivalul International al Filmului de la Antalya, unde a luat Premiul «Portocala de Argint»".

RESPECT PENTRU INSTITUTIILE STATULUI


"Realizarea filmului a durat noua ani, timp in care s-a tot schimbat conducerea Cinematografiei. Din aceasta cauza, scenariul a suferit multe interventii, pentru a nu jigni institutiile statului. Spre exemplu, pelicula se deschidea cu o scena in care eroina principala, Pauna Varlam, isi suprindea sotul dimineata la un chef cu femei. Pauna incepea sa-l alerge pe strada, in tot hazul orasului, pana intra pe poarta unui regiment, sotul fiind militar, unde gaseste un general in inspectie. Vazand asta, omul cu pricina intepeneste, femeia trece pe langa el, se duce la general si-i zice: «Domnule general, va rog sa-mi dati mie de acum incolo solda lui, pentru ca barbatul meu este un betiv si un stricat care n-aduce nici un ban acasa. Am doi copii de crescut si e nevoie presanta de moneda forte». La care generalul spunea: «Pe front, in linia intai». Dupa asta o vedeam pe femeie in piata, imbracata in doliu, vanzandu-si lucrurile. Dupa ce am prezentat materialul, obiectia a fost ca sa nu jignim Armata - nu se poate ca un angajat al Armatei sa se comporte in felul acesta si sa se intample asa ceva."

DACA S-AR PUTEA ASTAZI...


"Am fost foarte nemultumita pentru ca nu m-au lasat sa fac filmul conform scenariului. Pana astazi ma doare sufletul, pentru ca erau niste scene minunate - unele nu s-au facut, iar altele au fost filmate gresit. Filmul a trecut pe sub stacheta din acest motiv. L-as face asa cum a fost scrisa nuvela «Hiena». Adica Pauna este o femeie capabila, dar nu e de admirat. Ar fi in stare sa treaca peste cadavre sa aiba bani, sa aiba putere si sa fie cineva. Asa l-as face de bine! Am si actrita pentru el - Dorina Lazar, care este genul de femeie puternica, asa cum era Pauna Varlam."

×
Subiecte în articol: filmul editie de colectie