x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Acceptă-mă chiar dacă sunt un hăbăug!

Acceptă-mă chiar dacă sunt un hăbăug!

de Magda Marincovici    |    28 Mar 2011   •   18:57
Acceptă-mă chiar dacă sunt un hăbăug!
Sursa foto: /Thinkstock
158626-24-29-sante-page-5-image-0001.jpgADHD înseamnă deficit de atenţie/hiperactivitate/impulsivitate. Este una dintre cele mai frecvente afecţiuni descoperite la copii. "Proble­mele legate de tulburarea ADHD sunt uneori subevaluate în cabinetele me­dicale şi, de obicei, ignorate în şcoli", atrage atenţia doctorul Ileana Botezat Antonescu, directorul Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog (CNSMLA). Astfel, frecvent, aceşti copii sunt "stigmatizaţi", izolaţi. Motivele acestei atitudini sunt multiple şi complexe. Pe de o parte, despre copiii cu ADHD discursul este unul negativ, în sensul că ADHD este o suferinţă gravă. Pe de altă parte, copilul cu ADHD este în vizorul tuturor şi, în mod nedrept, este luat drept "hăbăug", este admonestat permanent, ceea ce determină accentuarea simptomatologiei şi, în final, scăderea respectului de sine. De aici şi până la excluderea din colectivitate nu mai este decât o jumătate de pas. Studiile demonstrează că, în gene­ral, în raport cu ceilalţi copii, dintre copiii cu ADHD  se recrutează elevii exmatriculaţi, care lipsesc şi mai apoi abandonează cursurile, care devin delincvenţi, atrage atenţia profesorul doctor Mircea Tiberiu, preşedintele Societăţii Naţionale de Psihiatrie pentru Copii şi Adolescenţi din România.

Profesorul Tiberiu spune că pacienţii cu ADHD au nevoie de susţinere din partea părinţilor, a celorlalţi membri ai familiei, dar şi din partea colectivităţii. În acest sens, un rol important îl are suportul psihoeducaţional în şcoală. Pentru aceasta, învăţătorii, profesorii trebuie să-şi actualizeze informaţiile despre ADHD, pentru a stabili o punte între copilul cu această suferinţă şi părinţii acestuia. Acesta este scopul unui proiect între Ministerul Educaţiei şi CNSMLA, care se derulează în acest an în şcoli din Bucureşti, Constanţa, Galaţi,  Iaşi, Mureş, Braşov, Cluj, Timiş, Arad, Alba, Prahova, Argeş, Bacău, Dolj.

Proiectul "Acceptă-mă, înţelege-mă, învaţă-mă" este cu atât mai important, cu cât, potrivit profesorului doctor Iuliana Dobrescu, de la Spitalul "Obregia" din Bucureşti, "ADHD este cea mai tratabilă dintre bolile din sfera psihiatriei copilului. Problema este că tulburarea nu este recunoscută şi înţeleasă, aşa că un număr mic de diagnosticări înseamnă un procent mic de copii care, prin terapie comportamentală şi tratament, pot ajunge adulţi perfect normali".

×