x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Trup, minte, suflet Fă-ţi timp pentru tine!

Fă-ţi timp pentru tine!

04 Dec 2007   •   00:00

Trecerea timpului ne ia total pe nepregătite pe cei mai mulţi dintre noi, termenele-limită ne sufocă... Nu mai avem timp nici măcar să vorbim despre problemele personale. Ne neglijăm familia, chiar propria persoană.

Trecerea timpului ne ia total pe nepregătite pe cei mai mulţi dintre noi, termenele-limită ne sufocă... Nu mai avem timp nici măcar să vorbim despre problemele personale. Ne neglijăm familia, chiar propria persoană. Unii ar putea spune că soluţia e simplă: să invăţăm să ne administrăm timpul (time management). Insă specialiştii spun că nu timpul este cel pe care trebuie să il administrăm, ci propriile forţe, propria capacitate de a munci. Trebuie să invăţăm să folosim timpul in favoarea noastră, astfel incăt să nu muncim mai mult decăt putem intr-o zi şi să ne mai rămănă timp, din cele 24 de ore, pentru noi inşine, pentru familie, copii. Cum putem face asta? "Managerierea timpului inseamnă repartizarea eficientă a timpului. Acest lucru ţine in mare parte de structura de personalitate, de inteligenţă, de configuraţia emoţional-afectivă, de bagajul cultural. In funcţie de aceşti parametri ai personalităţii noastre ne vom organiza cele 24 de ore ale zilei", explică specialistul nostru, psihoterapeutul Aurora Frunză, asistent universitar in cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie "Carol Davila".

Stabileşte-ţi priorităţile

"Uneori ne vine destul de greu să organizăm orele unei zile in aşa fel incăt să ne rămănă timp şi pentru noi. Pentru că societatea actuală ne dă senzaţia că timpul pe care il trăim este comprimat, insuficient pentru rezolvarea tuturor problemelor cotidiene. De aceea este important să ne stabilim priorităţile personale, ţinănd cont totodată şi de celelalte persoane importante din viaţa noastră", subliniază specialistul.

Ideal ar fi ca in timpul petrecut la serviciu să nu fim intrerupţi de alte probleme de ordin personal. Iar odată ajunşi acasă să uităm de problemele de la birou, să ne inchidem telefoanele de serviciu, e-mail-ul, calculatorul, pur şi simplu să nu putem fi contactaţi. Astfel, separăm cel mai eficient problemele personale de cele profesionale.

Sunt căteva trucuri la care putem apela pentru ca randamentul la serviciu să fie maxim şi să reducem timpul de indeplinire a unor sarcini. Primul lucru ce trebuie făcut atunci cănd simţim că ziua este neincăpătoare este să realizăm o listă a activităţilor, in funcţie de importanţa lor. Astfel, lucrurile mai puţin importante vor ocupa ultimul loc, iar neglijarea lor va avea un impact mai slab asupra psihicului nostru.

In momentul in care avem de indeplinit o sarcină importantă, specialiştii ne sfătuiesc să ne inchidem telefonul, să evităm pe căt posibil să primim vizite neprevăzute. Să inchidem televizorul, messengerul, deoarece ne distrag atenţia. O bună organizare a hărtiilor şi a obiectelor de pe birou ne poate fi de ajutor.

Invaţă să comunici

Comunicarea eficientă este o altă metodă de a "salva" timp preţios. Comunici mai bine atăt cu apropiaţii, căt şi in relaţiile de afaceri dacă ştii să sintetizezi esenţialul, lăsănd deoparte detaliile inutile. Extrem de importante sunt impărţirea şi delegarea sarcinilor. Atăt la birou, cu ceilalţi colegi, căt şi acasă cu soţul/soţia, copilul. Dacă ai impresia că nimeni nu poate să facă treaba mai bine decăt tine şi incerci să le faci pe toate, in mod cert, la un moment dat, vei constata că nu mai poţi să faci faţă nici uneia dintre sarcini şi că ai nevoie de o pauză. Un alt risc pe care ni-l asumăm in cazul in care facem totul noi inşine este ca, la finalul unei zile de lucru, să realizăm că nici una dintre sarcini nu se ridică la inălţimea aşteptărilor. Este imposibil să fim eficienţi şi să dăm randament 24 de ore din 24.

TEST. O echipă de cercetători americani au constatat că stresul la serviciu este direct proporţional cu dezordinea de pe birou. Specialiştii spun că, dacă pe 80% din biroul dumneavoastră sunt imprăştiate hărtii şi alte obiecte neimportante, probabil că suferiţi de "stres de birou". Conform cercetătorilor, cei mai eficienţi angajaţi sunt cei cu birouri ordonate.

"NU". Stresul la serviciu este sporit in cazul in care, pe lăngă sarcinile noastre obişnuite, ni se cere să indeplinim şi alte sarcini. Este foarte important să fim capabili să ne evaluăm propriile puteri, iar in situaţia in care volumul de muncă este prea mare, să putem să spunem "Nu pot!".

Sfatul medicului

Ai ajuns intr-un punct in care constaţi că nu mai ai timp nici pentru a te ingriji de propria sănătate sau de aspectul fizic. Oboseala cronică, stările de ameţeală, chiar stările depresive trebuie să vă facă să recunoaşteţi că aveţi o problemă şi să luaţi măsuri. Să luaţi o pauză dacă este cazul. "Timp pentru tine" inseamnă să regăseşti bucuria de a te cufunda in acţiunea unei cărţi bune, de a ieşi la o bătaie cu bulgări de zăpadă sau la schi cu familia, de a savura o cină cu prietenii. "Ne putem acorda timp, conform intereselor, preferinţelor noastre. O odihnă reală inseamnă pentru fiecare dintre noi altceva. Pentru unii poate să insemne un somn de 12 ore, pentru alţii de 4 ore. Odihna pentru unii dintre noi poate să insemne chiar un week-end petrecut in pat, dacă lucrul acesta ne ajută să dobăndim o stare de bine atăt din punct de vedere fizic, căt şi psihic", arată specialistul nostru, psihoterapeutul Aurora Frunză.

×
Subiecte în articol: psihologie