x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ştiai că România se află pe locul 3 în UE la impozitarea maşinilor second hand?

Ştiai că România se află pe locul 3 în UE la impozitarea maşinilor second hand?

23 Mai 2016   •   17:22
Ştiai că România se află pe locul 3 în UE la impozitarea maşinilor second hand?

România se află pe locul 3 în Uniunea Europeană la impozitarea mașinilor second hand, ne indică PwC România, subsidiara companiei PwC, unul dintre cei mai importanți jucători pe piața serviciilor profesionale la nivel global, într-un studiu realizat în aprilie 2016. 

Dacă în anul 2008, vârsta medie a parcului național auto era de 7,7 ani, în anul 2014 aceasta a ajuns la 12,9 ani, ceea ce înseamnă că este cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie a parcului auto UE. Românii continuă să-și cumpere mașini, însă ponderea celor mai noi de doi ani a ajuns la numai 4% din totalul parcului auto. Situația este explicabilă, având în vedere că în ultimii ani în România se înmatriculează autovehicule second hand a căror vârstă depășește 10 ani. 

Unul dintre autorii studiului amintit anterior, Daniel Anghel, a declarat că în ultimii șase ani, perioadă ce se identifică cu momentul în care formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, s-a constatat o îmbătrânire vizibilă a parcului auto din țara noastră. Acesta este de părere că dacă se va continua în același ritm, până în anul 2020 vârsta medie a parcului auto național va ajunge la 14 ani, ceea ce înseamnă că vor crește emisiile poluante iar siguranța în trafic va fi problematică. 

În comparație cu media europeană de 5,1%, în România rata anuală de înnoire a parcului auto este de numai 1,4%. Deși în anul 2007 în România a fost înregistrat un vârf de înmatriculări de autoturisme noi, pe fondul crizei economice această tendință a înregistrat scăderi substanțiale în anii ce au urmat. 

Potrivit aceleași analize contabile, țara noastră ocupă locul 8 în Uniunea Europeană din punct de vedere al costului taxei de înmatriculare auto pentru mașini noi și locul 3 din punct de vedere al costului taxei de înmatriculare pentru  autovehiculele second hand. Dacă Grecia, Portugalia și Olanda impun taxe de înmatriculare de 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat în paritatea puterii de cumpărare), în Belgia, Slovacia și Spania este de 0,4%-0,7%, în România taxa de înmatriculare este de 1,9%.

În Uniunea Europeană există și țări ce nu impun taxe de înmatriculare, este exemplul Germaniei, Marii Britanii și Lituaniei. Pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește impozitarea mașinilor second hand se află Portugalia cu 59,9% din venitul disponibil per capita, iar pe locul al doilea se află Grecia cu 26,7%. România ocupă locul al treilea cu 15,4% din venitul disponibil per capita, ceea ce înseamnă că este peste media U.E. dar la o distanță destul de mare față de cele două țări menționate anterior. 

 

De asemenea, în Uniunea Europeană există țări precum Polonia, Slovacia, Lituania și Franța care nu percep impozite auto anuale însă în România impozitul anual este de 0,3% din venitul disponibil per capita și se achită la bugetele primăriilor. 

 

Cu privire la analiza realizată de PwC România, Daniel Anghel a mai declarat că aceasta arată „că actualul sistem de taxare existent în România nu reuşeşte să stimuleze într-o măsură satisfăcătoarea înnoirea parcului auto. Pentru a schimba situaţia, ar fi necesar ca ţara noastră să ia în calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor – care să ţină cont nu atât de capacitatea cilindrică, aşa cum este în prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor şi normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor înmatriculate după intrarea în vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens  şi oferind o perioadă de graţie cu un termen rezonabil”.

Articol oferit de ACTE FIRMA

×