x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi În ce condiții lucrează românii

În ce condiții lucrează românii

de Alina Botezatu    |    25 Noi 2015   •   20:51
În ce condiții lucrează românii
Sursa foto: Jupiterimages/Getty Images/BananaStock RF

Criza economică a forţat firmele să găsească cele mai ingenioase metode pentru a-şi reducere cheltuielile. Statisticile arată că într-un sediu fiecărui angajat îi revine acum o suprafaţă mai redusă decât în perioada de boom, iar firmele mici s-au reorientat spre birourile instant și hub-uri.

Firmele închiriază birouri pentru o perioadă mai mare de doi ani, iar fiecărui angajat îi revine o suprafaţă de 7-9 metri pătrați, în funcție de domeniul de activitate și rolul salariatului în organizaţie, arată consultanții imobiliari.

„Companiile de IT&C și BPO, din rândul celor care provin cele mai multe cereri de închiriere în 2015, alocă 7-9 metri pătrați per angajat. Față de 2007-2008, în prezent, limita minimă a scăzut ușor, de la 8 metri pătrați la 7 metri pătrați, ca urmare a cererii din partea firmelor de IT&C, care au multe proiecte ce includ un număr mai mare de angajați, ceea ce a impus o scădere a suprafeţei de lucru per angajat”, ne-a spus Mirela Raicu, managerul diviziei Birouri Corporate în cadrul firmei de consultanță imobiliară ESOP Consulting.

În schimb, dacă vorbim despre sediile centrale ale firmelor, unde se află conducerea, despre cabinetele de avocatură sau despre cele ale consultanților de business, aici suprafaţa alocată unui angajat variază între 15 şi 17 metri pătrați.
„Spațiul alocat de companii per angajat a scăzut față de 2007, ca urmare a popularizării tehnologiei și adoptării unei amenajări ce îmbină zonele de open space cu cele închise - de întâlnire, de relaxare, destinate conversațiilor telefonice, și cu zonele de trecere pentru colaborarea informală și spontană”, ne-a spus Christophe Weller, Managing Partner al firmei de amenajări și de mobilier de birouri COS. Când își aleg birourile, firmele includ în suprafața dorită pentru un angajat spațiul de lucru al acestuia, dar și o cotă-parte din spațiile comune (bucătărie, recepție, spații de relaxare etc.)

"Costurile într-o clădire de birouri de cea mai bună calitate din București variază între 14,5 și 19,3 euro pe metru pătrat, în funcție de facilități și de locație. Acestea includ chiria netă, mentenanța, locul de parcare și rata inflației cu care sunt majorate impozitele pe proprietate" - Mihai Păduroiu, Head of Office Agency, CBRE România

Cât costă un birou

▲ Chiriile spațiilor de birouri variază între 7 și 18,5 euro/ mp/lună, în București, în funcție de zonă, tipul clădirii și facilități. „Cele mai mici chirii sunt în vilele vechi din zona de sud și cele mai ridicate în clădirile noi de birouri din zona de centru-nord. Chiriile s-au redus în anii de criză, dar în ultimii doi ani s-au stabilizat”, a punctat Mirela Raicu, de la Esop.

▲ Întreținerea lunară a unui birou costă 3-4,5 euro pe metru pătrat, într-un centru de afaceri de cea mai bună calitate, și 2-3 euro pe metru pătrat într-o vilă. „Ca vârf, cel mai mult se plătește vara pentru aer condiționat, în lunile de caniculă, și pe locul doi este încălzirea pe timp de iarnă. Costurile lunare cu închirierea unui birou se calculează în funcție de suprafața totală a spațiului și nu sunt influențate de numărul de angajați”, a precizat Raicu.

▲ Piața de închirieri de spații de birouri va ajunge la circa 300.000 de metri pătrați, în acest an, potrivit reprezentanţilor Jones Lang LaSalle.

▲ În București vor fi, până la sfârșitul acestui an, 2,39 de milioane de metri pătrați de birouri noi, dintre care 313.300 liberi, conform CBRE.

▲ În ultimii trei ani, sau dezvoltat și piețele de spații de birouri din Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov și Iași.
Pentru a reduce din costuri, în ultimii cinci ani, firmele cu mai puțin de cinci angajați, mai ales start-up-urile, preferă birourile instant și locurile din hub-uri, unde închiriază 5-6 metri pătrați per angajat, ne-a spus Ilinca Dumitru, de la firma Flash Office. Birourile instant sunt gata amenajate și firmele îşi pot alege spații doar pentru ele. Spre deosebire de acestea, firmele din hub-uri împart același birou. În aceste condiții, cheltuielile lunare scad, ajungând la cel mult 200 de euro, dar spațiul poate fi închiriat doar pentru câteva luni.
 

×