Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din Parlamentul European vrea să înăsprească condiţiile de testare a emisiilor poluante pentru autoturisme şi vehiculele comerciale uşoare (Euro 5 și Euro 6) şi să anuleze până în 2022 discrepanţele dintre rezultatele testelor făcute pe stand şi cele în condiţii reale de trafic. Noile măsuri adoptate marţi de Comisie vin pe fondul unor mari divergenţe între Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) şi Comisia Europeană, aceasta din urmă fiind acuzată că a impus termene prea scurte pentru conformarea la condiţiile de mediu care, la rândul lor, au devenit mai restrictive. Pentru România asta ar putea însemna pierderea a zeci de mii de locuri de muncă şi reducerea puternică a cifrei de afaceri a industriei auto.
Reprezentanţii Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din Parlamentul European susţin că pentru a se asigura că mașinile respectă limitele UE privind emisiile de NOx, testele în condiții reale de conducere trebuie să fie mai stricte. În paralel, trebuie eliminate şi incertitudinile legate de măsurătorile tehnice ale emisiilor de NOx/km provenite de la motoare în timpul utilizării lor în condiţii reale de conducere (RDE - real driving emissions), iar pentru aceasta Comisia are în vedere scăderea anuală a „factorului de conformitate” utilizat în această procedură care introduce o marjă de eroare ce ține de metoda și aparatura de măsurare. Astfel, „factorul de conformitate” ar urma să scadă de la 1,43 la 1,32, iar aplicarea lui se va mai face până pe 30 septembrie 2022.
Vor conta doar datele brute
După 30 septembrie 2022 vor fi luate în calcul pentru determinarea respectării emisiilor limită de NOx/km ale UE numai datele brute rezultate din testele făcute în condiţii RDE, au fost de acord europarlamentarii. De asemenea, membrii Comisiei vor stabili până în iunie 2021 cerințe mai stricte pentru echipamentele portabile care vor fi utilizate la măsurarea emisiilor poluante în condiţii reale de trafic. Raportul urmează acum să intre pe ordinea de zi a sesiunii plenare a Parlamentului European.
Intre linii
Măsurarea emisiilor în sectorul auto a făcut obiectul unui comitet de anchetă al Parlamentului European, înființat după scandalul Dieselgate, care a scos la lumină faptul că producătorul auto Volkswagen falsifica testele de poluare.
Germania merge la Tribunalul UE
În 2008 au fost introduse praguri de emisii poluante pentru autoturisme și autoutilitare ușoare de 80 mg NOx/km pentru motoarele cu aprindere prin comprimare și de 60 mg NOx/km pentru motoarele cu aprindere prin scânteie. Valorile emisiilor se măsurau prin testarea pe stand. În 2016, după scandalul Dieselgate, au fost introduse procedura de testare a emisiilor în condiții reale de circulație, un nou regulament în ceea ce privește valorile-limită de NOx/km, un nou calendar de conformare la aceste valori, precum şi factorul de conformitate. Impunerea acestor condiţii a nemulţumit industria auto, iar Germania a intentat un proces la Tribunalul Uniunii Europene, considerând că termenele pe care le are la dispoziţie industria pentru a respecta noile condiţii de mediu sunt prea scurte.
Intervine şi România în proces
La sfârşitul anului trecut, statul român a depus la Tribunalul Uniunii Europene o cerere de intervenţie în procesul intentat de Germania. La vremea respectivă, Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) susținea că măsurile luate la Bruxelles riscă să ducă la reducerea cu până la 20 de miliarde de euro a cifrei de afaceri a industriei auto autohtone şi să ducă la desfiinţarea a circa 120.000 de locuri de muncă.