Unul dintre proprietari, de la Dealu Mare, comuna Buciumeni, a devenit titular în acte chiar în 1990, iar pe lista de exproprieri apare bunica lui, cea care i-a donat casa în 1990. Acest caz demonstrează clar că au fost folosite documentele din vechiurile planuri ale lui Ceaușescu de demolare a României.
Și alte cazuri, în care nu coincide situația reală sau planul cadastral actual cu cel din proiect confirmă faptul că au fost preluate planurile anterioare anului 1990. Nu pe tot parcursul proiectului se regăsesc astfel de anomalii, dar erorile de proiectare sunt extrem de grave peste tot, explicația fiind extrem de simplă: cineva efectiv a desenat niște linii, fără să se facă expertize, dar în baza acestor desene, exproprierile încep efectiv de la 15 ianuarie 2025, dacă HG nr. 1588/2024 nu se anulează acum, cu publicarea imediată în Monitorul Oficial.
Simplificarea legislației, pentru a se putea începe lucrările trecând peste studiile de fezabilitate și expertize tehnico-economice, aduce anomalii inimaginabile în urma cărora proprietarii expropriați înainte de acordarea autorizațiilor de construire rămân cu paguba, chiar dacă se va constata că proiectul nu poate fi realizat.
Un exemplu este proprietatea de la poziția 1066 din lista exproprierilor, conform HF1588/2024, identificată ca proprietatea situată în comuna Buciumeni, sat Dealu Mare. În lista pe care o conține HG nr.1588/2024 apare titular fosta proprietară, care i-a donat casa nepotului în anul 1990, acesta fiind actualul proprietar. Din imobil urmează să se exproprieze 5 mp teren și 10 ml construcții (gard zidărie+zăbrele metalice), cu despăgubiri pentru teren în valoare de 87,50 lei și pentru construcții/investiții 10.640 lei. Însă, confruntând situația din tabelul exproprierilor cu ceea ce există în realitate, se poate vedea că acel gard de zidărie cu zăbrele nu există, în realitate, casa fiind construită cu fațada, balconul și camerele de la parter și etaj direct la Drumul Național. Practic, pentru a lua cei 5 mp de teren și 10 ml construcție, s-ar demola casa.
Un alt exemplu este proprietatea de la poziția 1050 din lista exproprierilor, tot din Dealu Mare, comuna Buciumeni, de unde se vor expropria 198 mp reprezentând locuință zidărie (toata casa) și 14 ml gard metalic, cu o despăgubire de 81.972,00 lei pentru construcție și 12.430,00 lei pentru gard și terenul de 507,50 mp, în total 94.909,50 lei. În respectiva casă locuiesc două familii, adică 6 persoane care vor fi aruncate în stradă, cu mai puțin de 95.000 de lei despăgubire, probabil pentru a-și cumpăra o rulotă mai veche în care să locuiască în continuare împreună. Demolarea se face pentru a lărgi puțin trotuarul.
Din alt imobil de la Dealu Mare se vor expropria 49 metri pătrați, ceea ce reprezintă locuință zidărie 49 metri pătrați și gard panouri cu tablă și plasă de sârmă, cu o despăgubire de 17,101 lei pentru locuință și 6.770 lei pentru gard. Confruntând situația cu planul cadastral, casa are 49 metri pătrați plus două anexe cu suprafața de 26 metri pătrați, precum și 304 metri pătrați de teren. Astfel, pentru lățirea părții carosabile și a trotuarului se va dărâma întreaga locuință, rămânând doar cele două anexe, acestea fiind în continuarea casei, ceea ce va duce inevitabil la demolarea întregii clădiri. Proprietatea situată la poziția 1062 reprezintă singura locuință pe care o deține proprietarul, iar demolarea acesteia va duce la rămânerea familiei fără locuință, căci suma de 24.275,50 lei (echivalentul a 4.880,77 euro) nu poate acoperi achiziționarea altei case cu cel puțin aceleași condiții de locuire.
Conform listei de exproprieri, se mai iau din suprafața de teren încă 23 metri pătrați, pentru care s-a stabilit o despăgubire de 402 lei, ce nu corespunde cu prețul terenului intravilan în această zonă. Și în acest caz au fost folosite pentru stabilirea suprafețelor ce urmează a fi expropriate și a despăgubirilor planuri cadastrale anterioare construirii actualelor clădiri, probabil anterioare anului 1990, deși vila familiei e construită recent, cu toate autorizațiile, având Cadastru și intabulare, conform legislației în vigoare.
Pentru proprietatea de la poziția 1018 din lista exproprierilor, tot la Dealu Mare, se vor expropria 835 metri pătrați din suprafața terenului deținut, cu o despăgubire de 8.099.5 de lei. Exproprierea presupune dărâmarea unui zid de beton, iar în urma acestei acțiuni se vor produce alunecări de teren în zona afectată. „Terenul este înclinat, aflându-se pe o zonă de deal, așa cum se poate vedea în fotografii. Astfel, se pune în pericol de alunecare de teren întreaga zonă în care se află proprietate, pentru o lățire a trotuarului care ar putea fi omisă. De asemenea, suma menționată ca despăgubire este total nesemnificativă în comparație cu prețurile terenurilor din zona în care se află proprietatea și nu acoperă contravaloarea daunei create”, explică proprietarul imobilului.
Din toate aceste exemple și multe altele pe care le-am găsit de-a lungul celor 59 km, între Aninoasa și Sinaia, reiese că proiectul a fost efectiv desenat pe niște planuri cadastrale vechi sau fără a ține cont de realitate, urmând a se demola case cu scopul absolut inutil de a lăți trotuarele, deși toate aceste localități au nevoie de drumuri ocolitoare care să protejeze atât clădirile, cât și locuitorii.
S-a ajuns aici pentru că statul se grăbește să acceseze fondurile europene din Programul Transport, în care nu sunt incluse despăgubirile la valorile reale, pentru respectarea prevederilor Art. 44 din Constituția României, pentru cele 1.849 de proprietăți, în cazul HG nr. 1588/2024, iar aceeași situație se regăsește în toate proiectele recente de infrastructură din țară.
Pentru o corectă evaluare este nevoie de expertize, Studiu de Fezabilitate și Documentația tehnico-economică, toate acestea fiind necesare înainte de stabilirea exproprierilor, nu după ce se dărâmă casele oamenilor, fără a li se da despăgubiri.
Finanțarea proiectelor de infrastructură prin Programul Transport 2021-2027 se limitează la un total de 9.626.236.536 euro, din care: contribuție UE 4.650.515.326 euro și contribuție națională 4.975.721.210 euro, până în anul 2027. Evaluarea eronată a unui proiect, așa cum se poate constata în legătură cu modernizarea DN 71, care stă la baza aprobării HG nr. 1588/2024, nu se va putea suplimenta cu fondurile necesare pentru despăgubiri din Programul Transport 2021-2027, pe parcursul anului 2025, iar Legea Bugetului pe anul acesta nu poate să conțină suma necesară pentru plata acestor despăgubiri înainte de începerea lucrărilor, deoarece nu e timp și nu sunt nici bani.
Valoarea reală a despăgubirilor, conform Constituției, ar depăși 300 de milioane de euro, adică ar fi mai mare decât valoarea totală a proiectului. Banii ar trebui să se dea înainte de expropriere, dar statul începe cu exproprierile, înainte de a da autorizațiile pentru lucrările de modernizare a drumului.