Lucrările vor dura doi ani şi vor fi efectuate în judeţele Ilfov, Prahova, Braşov, Sibiu, Alba, Cluj şi Bihor, vizând montarea separatoarelor de sens, amenajarea de sensuri giratorii, întoarceri în “U”, de trotuare, treceri de pietoni şi staţii de autobuz, potrivit Mediafax.
Proiectul nu se referă la sectorul de drum dintre Braşov şi Sibiu, în lungime de 122,5 kilometri, deja modernizat.
Finanţarea va fi asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională în cadrul POS-T şi de la bugetul de stat.
DN 1 începe în Bucureşti şi se termină în localitatea Borş (km 643+271), la frontiera României cu Ungaria.
“Inspecţiile de siguranţă rutieră, coroborate cu elementele statistice ale bazelor de date ale Poliţiei Rutiere şi CNADNR au demonstrat faptul că DN 1 reprezintă artera de circulaţie cu cel mai înalt grad de criminogenitate din reţeaua de drumuri naţionale, în intervalul auditat înregistrându-se un număr de 445 de accidente soldate cu 193 de morţi, 375 de răniţi şi importante pagube materiale”, se arată într-un proiect de hotărâre de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnici ai proiectului, elaborat de Ministerul Transporturilor.
În cadrul auditului s-au identificat 65 locaţii, dintre care Poliţia Rutieră şi CNADNR au selectat 34 de locaţii pentru aplicarea măsurilor de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei.
Prin acest proiect, CNADNR estimează că, pe termen mediu şi lung, se vor reduce numărul de accidente, de victime (morţi şi răniţi), pagubele materiale şi cheltuielile medicale. Valoarea proiectului în euro a fost calculată la cursul anunţat luni de BNR, de 4,2897 lei pentru un euro.
Un alt proiect important ce urmează a fi realizat de CNADNR este reprezentat de realizarea unei reţele securizate de date pentru sistemul de roviniete. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) va realiza o reţea securizată de comunicaţii de date pentru arii extinse cu scopul de a susţine sistemul informatic de emitere şi control al rovinietei electronice. “În vederea susţinerii unui sistem informatic implementat la nivelul CNADNR pentru emiterea de roviniete, este necesară realizarea unei reţele de comunicaţii de date de arie extinsă care să conecteze centrele de emitere de roviniete la baza de date centrală a Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), inclusiv sediul central al CNADNR, Direcţiile Regionale, Secţiile de Drumuri Naţionale şi Agenţiile de Control şi Încasare şi care să răspundă cerinţelor tehnice ale CNADNR”, se arată într-un proiect de hotărâre de guvern, elaborat de Ministerul Transporturilor.
În nota de fundamentare se arată că, în prezent, colaborarea cu un singur operator pentru asigurarea interconectării instrumentelor de control al rovinietei generează probleme pentru zonele în care operatorul nu poate oferi servicii sau le oferă la un nivel necorespunzător din punct de vedere tehnic.
Astfel, este necesară colaborarea cu un partener care să poată îndeplini rolul de integrator al reţelei, respectiv un partener flexibil, care să deţină infrastructura aferentă îndeplinirii acestui rol, respectiv STS.
Potrivit sursei citate, STS dispune de toate resursele necesare pentru susţinerea acestei colaborări, având dezvoltată infrastructura de interconectare cu toţi furnizorii de servicii de comunicaţii importanţi, pentru toate tipurile de servicii de comunicaţii fixe şi mobile.
Modalităţile în care STS va asigura implementarea şi managementul serviciilor de comunicaţii vor fi stabilite de comun acord între cele două instituţii.
Serviciile de telecomunicaţii speciale din soluţia propusă sunt gratuite pentru beneficiarii legali, costurile legate de funcţionarea infrastructurilor şi sistemelor administrate de STS fiind finanţate prin bugetul de stat alocat Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
Costurile de asigurare a conexiunilor de buclă locală şi/sau ale serviciilor de comunicaţii de date cu acces prin reţelele operatorilor de telefonie mobilă, conexiuni destinate conectării instrumentelor de control rovinietă la baza de date a CESTRIN, vor fi finanţate din veniturile proprii ale CNADNR.
CNADNR şi STS vor emite normele tehnice privind modul de utilizare a reţelei constituite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a HG.
Compania de Drumuri a introdus la 1 octombrie rovinieta electronică, sistemul de emitere, gestiune şi control fiind livrat de către consorţiul Novensys Corporation/UTI Systems, în baza unui contract de 35,96 milioane de lei, fără TVA.
STS operează şi administreză reţelele de comunicaţii de date pentru Curtea de Conturi, Ministerul Justiţiei şi unităţile subordonate, instanţele judecătoreşti, Consiliul Superior al Magistraturii şi unităţile subordonate, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii, Ministerul Mediului şi Pădurilor, Institutul Naţional de Statistică, Autoritatea Naţională a Vămilor.