În ciuda crizei economice cu care ne confruntăm, românii au golit şi anul acesta rafturile magazinelor. Chiar dacă preţul cozonacilor şi al cărnii de miel a crescut cu 10%, respectiv 20% faţă de anul trecut, românii au avut şi anul acesta o masă îmbelşugată. Crescătorii autohtoni au scos la vânzare pe piaţa românească anul acesta circa 3 milioane de miei şi iezi. Preţul cărnii de miel a diferit de la o zonă la alta, în funcţie de cantitate şi de momentul în care este cumpărată carnea de miel.
Dacă anul trecut, la producător, carnea de miel în carcasă avea un preţ de 15,1 lei pe kilogram, anul acesta a fost cu 30% mai mare, din cauza costului ridicat al furajelor. Pentru mieii în viu, preţurile au crescut cu circa 20%, ajungând de la 9 lei anul trecut la 11 lei pe kilogram anul acesta, unii ciobani fiind hotărâţi să nu lase preţul mai jos de 15 lei pe kg în viu şi 25 de lei pe kg în carcasă. Dacă luăm în considerare că un miel tăiat a avut în jur de 15 kilograme, iar un kilogram de carne de miel a costat în medie 20 de lei, reiese că numai pentru friptura de miel românii au plătit peste 210 milioane de euro.
În această perioadă se vând de zece ori mai mulţi cozonaci şi pască decât într-o lună obişnuită din an, însă piaţa este în scădere, din cauza puterii diminuate de cumpărare a românilor. Circa 7,5 milioane de cozonaci au ajuns pe mesele românilor, o cantitate similară cu cea de anul trecut (7 milioane de bucăţi). „Preţul cozonacilor tradiţionali a fost, în medie, cu zece procente mai ridicat decât anul trecut, când cozonacii s-au vândut cu sume cuprinse între 4 şi 35 de lei, principala cauză fiind creşterea preţurilor la materiile prime. În această perioadă s-a observat o creştere a vânzărilor de mixuri pentru cozonaci, respectiv amestecuri de nucă, cacao, rahat, ceea ce arată că românii doresc tot mai mult să facă acasă cozonacii”, a declarat preşedintele Patronatului din Industria de Morărit şi Panificaţie – Rompan, Aurel Popescu. La un preţul mediu de 15 lei, reiese că pentru cei 7,5 milioane de cozonaci românii au plătit circa 27 de milioane de euro.
Consumul de ouă din fermea crescut cu 50% faţă de o lună normală, ajungând la 150 de milioane de ouă, la care s-a adaugat oferta provenită din gospodăriile ţărăneşti, care este de circa 450 de milioane de bucăţi pe lună, a spus Ilie Van, pre-şedintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România. Ţinând cont de faptul că doar o treime din ouăle provenite din gospodăriile ţărăneşti ajung la piaţă, românii au cumpărat de Paşti în jur de 300 de milioane de ouă. La un preţ mediu de 0,3 lei bucata, înseamnă că românii au cheltuit pe ouă 21,5 milioane de euro. Masa de Paşte nu poate să fie completă fără o sticlă cu vin, obicei care echivalează cu creşterea vânzărilor cu aproximativ 30%. Dacă considerăm că fiecare familie a avut pe masă cel puţin o sticlă cu vin pe masă, preţul mediu al unei sticle fiind de circa 12 lei, românii au plătit pentru licoarea lui Bahus 28 de milioane de euro.
16 milioane de euro din minivacanţe
Minivacanţa de Paşte a adus înca-sări agenţiilor de turism, hotelierilor şi proprietarilor de pensiuni. „Anul acesta, circa 100.000 de români au petrecut de Paşte în altă parte decât acasă. În jur de 20.000 de români au plecat în străinătate, iar la pensiunile rurale şi în staţiunile montane de la noi din ţară au fost înregistraţi în jur de 80.000 de turişti. Dintre cei care au mers în străinătate, cea mai mare parte, respectiv 8.000 de români, a ales Bulgaria, urmând Grecia (circa 5.000 de turişti), Israelul (circa 1.000), însă au fost vândute şi pachete pentru Turcia, Egipt şi marile capitale europene”, ne-a explicat Traian Bădulescu, consultant turistic. „Tariful unui pachet turistic diferă în funcţie de perioada de şedere, destinaţie şi serviciile incluse. Preţul mediu pentru un pachet turistic la noi în ţară a fost în jur de 600 de lei de persoană, iar pe extern, preţul a fost în jur de 200 de euro de persoană.
Au fost pensiuni unde s-a putut sta şi cu 250 de lei, însă fără mese sau alte servicii incluse, dar au fost şi pensiuni de patru margarete din Bucovina sau din staţiunile montane de la Valea Prahovei unde tariful a fost de circa 1.500-1.600 de lei de persoană, care a inclus patru sau cinci nopţi de cazare, toate mesele asigurate, masa de Paşti şi multe alte servicii”, a spus Bădulescu. Plecând de la tariful mediu pentru un pachet turistic pentru destinaţiile externe de 200 de euro de persoană, rezultă că cei 20.000 de români au plătit agenţiilor în jur de 4.000.000 de euro. De asemenea, cei 80.000 de români care au petrecut Paştele la pensiunile agroturistice şi au plătit în jur de 600 de lei pentru minivacanţa de Sărbători au adus încasări de 48 de milioane de lei (12 milioane de euro). În total, românii au plătit pentru minivacanţa de Paşte 16 milioane de euro, fără a lua în calcul banii cheltuiţi de persoanele care au plecat pe cont propriu.