COVID 19 este virusul care a creat o situație fără precedent, în toate țările lumii, iar măsurile care încep să se ia sunt și ele atipice. Dacă după o pandemie se declanșează cea mai mare criză economică din istorie, situația se va înrăutăți inclusiv din punct de vedere al sănătății populației, iar pentru a preîntâmpina criza, guvernele mai multor țări deja au în vedere planuri de măsuri care să asigure menținerea pe piață a sectoarelor economice cele mai afectate.
Primele vizate, care deja înregistrează pierderi foarte mari, încă din ianuarie, sunt transporturile și industria ospitalității. Deja sunt în discuții măsurile pentru acestea și în România și e posibil să se acorde inclusiv ajutoare în bani, nu doar scutirea de taxe și reducerea activității. Transportatorii rutieri de mărfuri și de persoane sunt deja în situație de criză. Unii dintre ei au luat deja măsuri de prevenție, de acum trei săptămâni, și au trimis o propunere către ministerul de resort, pentru modificarea cadrului legislativ, astfel încât să-i ajute să supraviețuiască. „Noi am luat o serie de măsuri de prevenție, am protejat atât șoferii, cât și călătorii. Așteptăm să fim convocați de minister, pentru a găsi împreună soluții. Nu trebuie să intrăm în panică, dar trebuie să ne asigurăm că luăm măsurile pentru a preveni răspândirea virusului. Cel mai mare pericol pentru noi este reprezentat de cursele nedeclarate, cum a fost cea de la Giurgiu, cursă ocazională nedeclarată, în care se afla o persoană contaminată. COTAR a trimis către guvern o propunere de modificare a Ordinului de ministru, fiind situație de criză, să putem opri cursele internaționale și să putem crește numărul de curse interne. Le-am dat șoferilor măști, le-am luat mănuși, le-am luat protecție pentru volan. Poate ar trebui să ni se acorde și subvenții pe kilometru, pentru a putea introduce mai multe mașini, astfel încât să nu fie aglomerație în autocare și microbuze”, explică Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
Șoferii se întorc și intră în carantină
Patronatele transportatorilor încă așteaptă să discute cu Ministerul Transporturilor, pentru a trece peste situația de criză. „Sunt în carantină în jur de 48 de șoferi care fac transport internațional. La Sibiu sunt 17. S-au întors în țară și au intrat direct în carantină, chiar dacă nu au venit din zone de risc. Din Italia s-au întors 17 și sunt în carantină. L-am abordat astăzipe domnul ministru, la telefofn, l-am rugat să ia în calcul o întâlnire cu noi, pentru că îi solicităm suspendarea sau reducerea numărului de curse externe reulate, pentru că mergem pe gol, nu avem șoferi la schimb, orice șofer care intră în carantină reprezintă o pierdere pentru noi. Cursele s-au mutat la pirați, pentru că noi nu mai aducem oameni din zonele contaminate. E imperios necesar să ne întâlnim cu reprezentanții ministerului, să găsim soluții. Și în transporturile de marfă este la fel. În Italia, șoferii sunt înjurați, sunt amânați la încărcare, nu sunt lăsați să intre în inclintă. E o ură care vine pe fond psihologic, s-a dat totul peste cap. Este momentul pentru măsuri radicale. Dacă transporturile nu mai funcționează normal, propunem să suspendăm și să reducem anumite curse”, explică Augustin Hagiu, reprezentantul Federației Operatorilor Rutieri de Transport (FORT).
În momentul în care se instituie starea de urgență sau starea de necesitate se activează niște clauze contarctuale care ne ajută foarte mult în relația cu clienții noștri și cu cei care finanțează, pentru că transporturile stau pe leasing. Altfel, numărăm falimentele.
Augustin Hagiu, reprezentant FORT
Anularea evenimentelor atrage falimente
Măsuri fără precedent trebuie să se ia atât pentru transporturi, cât și pentru turism și tot sectorul HORECA, pentru a se evita falimente în lanț și concedirerea unui număr foarte mare de angajați. O astfel de situație ar duce la o criză ecconomică mai gravă decât cea din 2009. Și organizatorii de evenimente au foarte mari probleme deja, pentru că au contracte de milioane de euro, unii dintre ei, iar anularea sau chiar reprogramarea evenimentelor mari, cu mii sau zeci de mii de participanți, duce tot la falimente în lanț, nu doar în această industrie, ci și în cele conexe, cele mai expuse fiind tot HORECA, turismul și transporturile. Asiguratorii nu acoperă, nici ei, pierderi atât de mari.