x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Atelier de film documentar. Cu Aristotel prin Bucovina

Atelier de film documentar. Cu Aristotel prin Bucovina

de Sebastian S. Eduard    |    06 Oct 2012   •   00:20
Atelier de film documentar. Cu Aristotel prin Bucovina

Se iau nişte tineri artişti în cinematografie. Se analizează bine dosarele lor, pentru că numai cei mai buni pot rămâne. Se invită câştigătorii într-un loc minunat din Bucovina (localitatea Vama, să fim mai precişi – dar pentru cei care "aterizează" din Bucureşti e un fel de Cuca Măcăii). Li se dau nişte camere de filmat şi li se spune că au trei-patru săptămâni să facă un documentar. Noi nu vrem decât să vedem produsul finit!

Cam acesta ar fi, vulgarizând, conceptul atelierului de film documentar "Aristoteles Workshop",  AW pentru prieteni, ajuns în această toamnă la a şaptea ediţie.

Cea de-a şaptea ediţie Aristoteles Workshop, atelier condus de Dan Nuţu, s-a încheiat zilele trecute, la capătul a 30 de zile de cursuri teoretice şi filmări pe zi, noapte, arşiţă sau ploaie pe dealurile Bucovinei. Premiul pentru cel mai bun documentar de scurtmetraj a fost acordat ex aequo, filmelor "The Bed is Broken" şi "The Doge's Palace" - două poveşti  complet diferite, despre o temă comună: prietenia.

Cu puţin înaintea premierei, cei 12 participanţi de anul acesta, strânşi la Casa Călin din toate colţurile Europei de Est, migăleau ultimele corecţii de culoare, emoţionati de ideea că vor debuta în faţa unor reprezentanţi ai industriei filmului european, organizatori de festivaluri, regizori şi critici de film.

Experţii Jacques Deschamps şi Tania Rakhmanova, doi regizori care au ghidat echipele pe parcursul ultimelor trei săptămâni şi au continuat munca regizorilor Rafi Pitts şi Jeroen Berkvens din primele două săptămâni de workshop, vorbesc despre aceste emoţii: "marea lor provocare a fost aceea de a realiza un film de la zero, într-un loc de care erau complet străini. Dar tocmai această provocare s-a transformat într-un mare beneficiu, pentru că au descoperit un mod cu totul nou de a gândi şi construi un film, conştienţi că fiecare pas pe care îl fac şi fiecare cadru pe care îl trag îi poate costa scump la sfârşit, atunci când vor fi jurizaţi exact de oamenii cu care speră să lucreze pe viitor", spune Jacques Deschamps.

Din juriu au făcut parte regizorii Cristi Puiu şi Stere Gulea, alături de André de Margerie (directorul departamentului de Relaţii Internaţionale al televiziunii ARTE France) şi Treasa O'Brien, producătorul festivalului Open City London Documentary Festival.

Iar premiul merge către…

"The Doge's Palace" urmăreşte povestea unui grup de muncitori CFR care de 25 de ani împart acelaşi vagon de dormit, pe care l-au transformat într-o "casă departe de casă", în ciuda condiţiilor spartane pe care le înfruntă zi de zi. Pentru fiecare dintre protagonişti, apartenenţa la micul grup le oferă mai multă siguranţă de sine şi împlinire decât propriile familii, pe care le revăd doar ocazional. De aici porneşte o solidaritate emoţionantă: iarna, cand în vagonul lor temperatura poate scădea la -25 de grade, ei fac cu rândul nopţi albe, întreţinând focul pentru ca ceilalţi să nu degere în somn. A doua zi, străjerul rămâne în pat, iar munca lui este făcută de restul grupului. "The Doge's Palace" a fost realizat de Julia Groszek (regizor, Polonia), alături de Cristi Moldovan (imagine, România) şi Letiţia Ştefănescu (montaj, România).

Pentru Cristi Puiu, "The Bed is Broken", cel de-al doilea documentar câştigător, este o combinaţie între unicitatea locurilor şi a oamenilor din Vama şi atmosfera filmelor lui Tarkovsky: filmul explorează prietenia dintre doi mici exploratori ce cutreieră ruinele unei mine părăsite, culegând firimiturile de fier vechi ce au scapat "profesioniştilor". Căutarea lor este îngreunată de lungile pauze de joacă, ce implică geamuri sparte, bătăi cu şipci de lemn şi bombardamente cu cataloage vechi, lipsite de poze, dar pline de cuvinte complicate. Inconştienţi de pericolul la care se expun, copiii visează cu voce tare la bunătăţile pe care şi le vor permite odată ce vând "marfa". Regia aparţine Ralucăi Răcean-Gorgos, montajul lui Dan Ştefan Pîrlog, iar imaginea a fost realizată de Ana Maria Vijdea.

×