x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Bogdan Bradu, de la rock la Pavarotti.

Bogdan Bradu, de la rock la Pavarotti.

26 Mai 2011   •   21:00
Bogdan Bradu, de la rock la Pavarotti.

Rocker in adolescenta, absolvent de Conservator, cantaret de opera cu Master Class in Italia, actualul solist de la Phoenix pregateste un proiect simfonic rock inspirat din dramele societatii romanesti de azi, care sufera o profunda dezumanizare.
Artistul ne-a acordat un interviu ce reprezinta o trecere in revista a activitatii lui de ieri si de azi.

● Jurnalul National: Ce amintiri ai din perioada cand Acid era -alaturi de Quartz, Harap Alb sau Tectonic- una dintre cele mai interesante trupe din underground- ul autohton ?
● Bogdan Bradu: Aveam 16 ani… Baietii din formatie erau mai mari decat mine si cantau de ceva vreme impreuna. Foarte buni instrumentisti, aveam multe puncte comune in stilul de compozitie, asa ca majoritatea pieselor se faceau spontan, in sala de repetitie. Eu studiam foarte mult, profesorii mei fiind solistii marilor formatii agreate de noi toti in acea vreme – Purple, Rainbow, Dio, Zeppelin, Queen, Maiden, etc. Eram frumosi, exuberanti, cu siguranta usor inconstienti cand combateam, prin mesaje si atitudine, spiritul comunist din acea vreme.

● De ce rebelul rocker a dat examen la Conservator?
● Mi- a placut intotdeauna muzica simfonica si opera. Dramatismul, monumentalitatea, frumusetea si dinamica unor lucrari m-au facut sa devin un ascultator constant. Genurile rock si simfonic, in combinatie, pot genera expresii si nuante de o forta si o complexitate unica.

● Cum a fost intalnirea cu Luciano Pavarotti?
● A fost unul dintre cele mai emotionante momente din viata mea. Vocea lui Pavarotti ramane cea mai remarcanta din istoria operei, pentru frumusetea timbrului, frazarea, trecerea atat de naturala intre registre, culoarea si consistenta sunetelor, etc. L-am intalnit in 1992 la Modena, dupa ce a ascultat o inregistrare cu cateva piese de opera cantate de mine.. G. Stefanel, proprietarul brandului italian Stefanel, se afla intr-o seara la Salonul Spaniol, acolo unde cantam in acea perioada ; dupa ce m-a ascultat, mi-a cerut o caseta pe care urma sa i-o dea lui Pavarotti… Sincer, am fost sceptic, dar peste putin timp il intalneam pe Pavarotti la Europa Club, o resedinta de vacanta a tenorului, la cativa km de Modena. Am cantat impreuna toata ziua, iar seara si-a invitat familia si cativa prieteni sa ma asculte. A doua zi ne-am intalnit din nou si m-a prezentat profesorului sau, Arrigo Pola, cu care am studiat un an si jumatate.

● Ce influenta a avut asupra ta studiul aprofundat al muzicii, cu profesori italieni de renume ?
● Cu toate ca exista elemente comune in tehnicile de canto, fiecare profesor are o abordare diferita, in functie de propria perceptie si experienta. M-a ajutat foarte mult studiul cu cativa dintre marii cantareti de opera: Franco Corelli, Alfredo Kraus, Arrigo Pola, etc. A fost o experienta unica, reusind astfel sa ajung la o viziune ampla despre evolutia vocala si o metoda proprie de canto.

● Dar sa 'dai' Master Class la Milano si Napoli ?
● La Milano a fost o competitie foarte stransa, din cateva sute de candidati au fost selectati numai patru pentru clasa lui Alfredo Kraus. In aceeasi perioada l-am cunoscut pe Franco Corelli cu care am studiat aproximativ sase luni de zile. La Napoli- am locuit cativa ani acolo- l-am intalnit pe M. Ferraresi, elevul lui Mario del Monaco si fiul celebrului violinist Aldo Ferraresi. Academia de canto pe care Marcello o conducea era si locul in care ne intalneam pentru a canta impreuna. Imi amintesc de M. Ferraresi ca fiind un om generos si un adevarat prieten.

● Dupa ce ai fost rocker la Acid, cum te-ai simtint cantand opera, in Italia ?
● Legatura unui muzician cu rockul trebuie sa fie de natura organica. Potrivirea cu acest gen transpare si in compozitie si in interpretare. Am fost si raman fidel rockului, dar si muzicii clasice, ambele mi-au consolidat personalitatea si stilul componistic.

● Albumul tau 'Strain pe pamant', se mai gaseste pe undeva ?
● "Strain pe pamant' a fost editat in 2003 si, din pacate, nu mai exista pe piata, dar cred ca poate fi achizitionat online, din magazinele virtuale.

● Cum s- a nascut ideea operei rock 'Masca Lumii' ?
● Cateva dintre problemele acute ale societatii de azi constituie fundamentul inspiratiei pentru spectacolul " Masca Lumii'. Poluarea, razboiul, abuzurile asupra copiilor, crimele politice,maltratarea animalelor, dar si evocarea elementelor pozitive ca parte din structura umana- speranta pentru regasirea adevaratelor valori ca sansa a umanitatii.

● Cum lucrezi impreuna cu Chris Tanasescu ? Tu compui muzica dupa care el scrie versurile sau 'asamblezi' acorduri ce vor ajunge muzica, dupa versurile lui ?
● Am compus mai intai muzica pentru fiecare piesa din spectacol, pornind de la un subiect generator de stari si imagini, urmand ca povestea sa fie transformata in versuri, magistral, de Chris Tanasescu, un poet genial, despre care Ovidiu Nimigean spunea: "poezia lui Tanasescu are acel magnetism de dincolo de cuvinte'

● Dramele societatii de azi, reflectate in spectacolul 'Masca Lumii' , crezi ca ii vor sensibiliza pe acei controversati indivizi, care sunt factori de decizie in politica si viata sociala de la noi ?
● Chiar daca societatea romaneasca de azi se afla pe o panta descendenta, respectarea adevaratelor valori ramane pentru foarte multi oameni prioritara altor interese. Pe langa motivatiile estetice ,"Masca Lumii' este un proiect simfonic- rock prin care incercam sa atragem atentia acelor oameni carora le pasa! Alaturi de Chris Tanasescu si cativa invitati de marca, dar si cu orchestra simfonica, cor, proiectii, etc., vom realiza un spectacol de anvergura, fara compromisuri, din respect pentru arta, adevar si public.

×