Premieră în capitală, de ziua internaţională a jazzului - 30 aprilie 2014. Începe mini festivalul Jazz Compas Live in Museum. Concertele se vor desfăşura la Curtea Veche (centrul istoric) şi Palatul şuţu (zona Universitate) şi, simultan în alte cluburi din Bucureşti. Jazz Compas Live in Museum îşi propune a fi un festival urban care vă invită în plin centru al Bucureştiului, într-un mediu cultural inedit: cel al spaţiului de muzeu. Evenimentul va găzdui o serie de concerte cu jazzmani veniţi din diferite colţuri ale ţării cât şi din străinătate. Pe 30 aprilie, Jazz Compas Live va plasa Bucureştiul pe harta acestei sărbători festivaliere internaţionale, alături de alte 140 de ţări participante.
Noi l-am “prins” pe jazz-man-ul Cătălin Milea, protagonistul unuia dintre evenimente şi organizatorul evenimentului şi i-am pus câteva întrebări...
■ În Olanda, unde trăieşti, spaţiile de concert sunt extrem de diferite. De ce ai ales muzeul ca spaţiu pentru Jazz?
■ Ca artist de jazz trebuie să mă adaptez tot timpul spaţiilor în care cânt, fie că e vorba de Concertgebouw, Bimhuis, sau un club înghesuit din Amsterdam în care încap cu greu 40-50 de persoane. Fiecare din spaţiile astea are un farmec aparte, o acustică şi un public specific. Spre deosebire de Amsterdam, în New York vezi alt gen de lucruri... de exemplu poţi asista la un concert extraordinar aşteptând să vina metroul (locul care pentru mulţi artişi consacraţ a fost prima ‚scenă sau rampăde lansare). Se spune că “omul sfinţeşte locul” şi în cazul Jazz Compas Live in Museum este valabil şi invers. Spaţiul de muzeu ne oferă deja povestea, atmosfera... Curtea Veche sau Palatul Suţu sunt încărcate cu multe poveşti şi istorii pe care oamenii vor ajunge să le cunoască şi prin intermediul concertelor.
■ Ce îşi propune mini-festivalul?
■ Jazz Compas Live in Museum îşi propune să ofere o experienţă inedită în contextul actual al evenimentelor de larg consum. Să fie accesibil celor pasionaţi de muzică, artă şi istorie dar şi celor aflaţi la prima lor întâlnire cu aceste delicii culturale. Mini-festivalul îşi propune să devină un loc de întâlnire pentru cei care doresc să iasă din rutina urbană de zi cu zi şi să patrundă într-un spaţiu cultural-acustic deosebit.
■ În funcţie de rezultat, te gândeşti să "creşti" de la an la an acest eveniment?
■ Da, însă fiind un eveniment cu locuri limitate, o creştere ar putea fi în implicarea mai multor artişti români de jazz şi muzică improvizată, înlesnirea unor colaborări internaţionale şi implicarea mai multor organizaţii culturale care să susţină acest mini-festival organizat de revista Jazz Compas în colaborare cu Muzeul Municipiului Bucureşti.
■ Cum vezi piaţa (concurenţială) din Vest faţă de cea din Romania - în acest domeniu, evident?
■ Piaţa culturală vestica beneficiază de o susţinere bine organizată, fie că vorbim de suport guvernamental sau de alt gen. Artiştii români au dovedit pe plan internaţional că au un cuvânt de spus, acum rămâne de văzut în ce măsura instituţiile culturale din Romania pot ţine pasul cu ei. Aici, din punctul meu de vedere, sunt puţine cazurile în care avem de a face cu oameni pregătiţi, deschişi şi informaţi, dispuşi să investească în proiecte culturale îndrăzneţe în contextul artistic modern şi actual.
■ Cum ţi se pare în acest moment jazz-ul autohton? Ştiu, poate întrebarea e generală, numai că noi deseori simţim nevoia să ne comparam cu "ceilalti"? Sau poate nu ar trebui...
■ Cred ca este foarte bine că ne comparam cu “ceilalţi” atâta vreme cât nu încercăm să devenim “ceilalţi”... În felul asta putem vedea care sunt lucrurile care ne reprezintă, ce au artiştii autohtoni de spus în contextul jazz-ului european şi mondial. Cred că în această perioadă în România se naşte un nou val, o mişcare despre care veţi auzi în curand. Se spune că “muzica de mâine începe astăzi”.
Citește pe Antena3.ro