Am urmarit, indupa-amiaza zilei de 18 septembrie, la Ateneul Roman, un recital al dialogului intre generatii. In capul afi sului – Cvartetul Voces, o veritabila legenda a scolii interpretative romanesti si unul dintre putinele grupuri camerale care s-au remarcat, nu doar prin nivelul artistic, ci si printr-o continuitate de aproape patru decenii, o calitate rara in peisajul autohton. In prim-planul programului – violonistul Alexandru Tomescu si pianistul Horia Mihail, doi dintre cei mai apreciati si promovati muzicieni romani din ultimii ani.
Prima parte a revenit unei lucrari putin cunoscute – Concertul pentru pian, vioara si cvartet de coarde de Ernest Chausson. Asa cum sugereaza titlul, pianul si vioara detin rolurile principale, cu alura solistica, dar integrate intr-un discurs general de camera.
La fel ca in majoritatea cazurilor, Chausson s-a declarat nemultumit de rezultatul muncii sale, dar artistii aflati pe scena Ateneului au tinut sa-l contrazica. Dedicatia catre Eugène Ysaÿe se intrevede prin prisma scriiturii violonistice generoase, in care primeaza cantilenele dramatice, cu note lungi, raspandite in toate registrele.
Alexandru Tomescu a profitat de toate aceste momente, pe care le-a sustinut cu un sunet amplu, legat si intens vibrat. In toate cele patru parti ale creatiei lui Chausson, Tomescu si-a condus partenerii cu pasiune si aplomb, in timp ce sala se umplea cu timbrul viguros al viorii Stradivarius.
Alaturi, Horia Mihail a optat pentru o sonoritate reflexiva, care fie a contrastat cu partida cvartetului, cand acesta din urma ramanea redus la nivelul de acompaniament, fie a completat-o in subtile dialoguri motivice.
In partea a doua, Vlad Hrubaru, care l-a inlocuit pe Anton Diaconu la vioara a II-a in 2010, s-a retras, iar celor trei membri cu vechime din Cvartetul Voces – Bujor Prelipcean, Constantin Stanciu si Dan Prelipcean – li s-a alaturat lui Horia Mihail in interpretarea celor doua cvartete cu pian de W. A. Mozart. Nu exista, practic, repertoriu clasic sau modern, pe care Voces sa nu-l fi acoperit. In primele lucrari de gen compuse vreodata, trioul de coarde a insotit pianul solist, acesta din urma utilizat la fel de activ ca si in sonatele pentru vioara compuse de Mozart, claviatura acaparand atat sectiunile principale tematice, cat si pe cele de pasaj si virtuozitate. Cvartetul cu pian nr. 1 a fost lasat la sfarsit, o alegere care s-a dovedit inspirata. Inceputa in sol minor, intr-o atmosfera solemna, cu accente dramatice, lucrarea progreseaza catre un final energic in Sol major, trecand printr-o parte mediana cantabila.
Pianistul Horia Mihail si-a demonstrat deprinderile solistice printr-un tuseu autentic mozartian, perlat si flexibil in nuantele dinamice si de culoare, in timp ce maiestria trioului din Voces s-a simtit in articularea tuturor ideilor muzicale, cu trasaturi de arcus care, chiar si abia schitate in piano, surprindeau profilul unei armonii sau fraze.
"Voces" sau triumful cvartetului...
... a fost mai intai titlul unei cronici elogioase, iar mai tarziu, titlul unei carti semnate de muzicologul Mihail Cozmei, publicata la Iasi in anul 1993 cu ocazia aniversarii a doua decenii de la infiintarea cvartetului Voces.
A existat rugamintea de a scrie "din suflet" despre ultima implinire muzicala a Voces-ului: integrala cvartetelor de Ludwig van Beethoven in versiune live, realizata la Casa de discuri Electrecord in vara acestui an. Alaturi de integrala lucrarilor camerale ale lui George Enescu, Voces semneaza al doilea eveniment unicat in premiera mondiala.
Totul a inceput odata cu anii ’70, cand afl ati la Freiburg am vazut in vitrina unui magazin muzical un disc cu renumitul cvartet Amadeus. Fascinati, am cumparat discul pe care il ascultam cu religiozitate... Ascultam de fapt «sunetul», viguros si expresiv, dar si suav, tandru si catifelat, al maestrilor. Am inteles identificarea artistului prin sunet, asa cum oamenii se identifica prin amprente. Si marii actori au voci inconfundabile!
In 1973 s-a infiintat cvartetul de coarde Voces. Munca multa, cu pedagogi renumiti din tara si strainatate, premii nationale si internationale – mereu importante – apoi, consacrarea. In perioada 1981-1983, cvartetul Voces a obtinut o bursa de studii la Academia de muzica din Köln. Profesorii sunt cei patru componenti ai legendarului cvartet londonez Amadeus. Am legat impreuna una dintre cele mai frumoase prietenii din cate au existat...
La Köln am lucrat un repertoriu urias axat pe muzica clasica si romantica. Accentul a cazut pe muzica de cvartet a geniului beethovenian – integrala lucrarilor. Cele 17 cvartete au fost studiate si aprofundate cu Norbert Brainin. Anul 1983 marcheaza prima integrala Beethoven la Iasi, Bacau si Botosani, cu cate un concert pe luna. Urmeaza apoi, peste zece reluari ale celebrului ciclu, timp in care lucrarile s-au sedimentat si maturizat, cristalizandu-se in mintea, sufletul si constiinta noastra.
In anul 1998, cand aniversam 25 de ani de activitate artistica, visam, cred, capodoperele beethoveniene. Astfel se explica marea performanta de a oferi publicului din Würzburg, in celebra sala Toscana din palatul Residenz, ciclul celor 17 cvartete grupate in sase recitaluri, in doar opt zile (21-28 martie 1998)! La aceasta performanta se adauga calitatea interpretarii si a inregistrarii live. Ne-am incumetat, dupa un numar de ani, timp in care am asteptat, poate, repetarea performantei noastre de catre alte formatii, sa scoatem la lumina truda noastra de ani de zile si sa o oferim publicului, alaturi de care am crescut. Aceasta integrala, Beethoven Live si cea a capodoperelor enesciene raman in continuare doua exprimari unicat, marca Voces.
Caseta cu cele 9 CD-uri este realizata in conditii tehnice si grafice de exceptie, de catre Casa de discuri Electrecord. Multumim tuturor celor care au contribuit la aceasta realizare deosebita.
Dan Prelipcean,
violoncelistul cvartetului Voces