x close

„În ochii tăi fermecători” - Teatrul Național din Chișinău, la București și Iași

0
25 Ian 2017 - 14:16
„În ochii tăi fermecători” - Teatrul Național din Chișinău, la București și Iași
Vezi galeria foto


Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău se află, în perioada 19-27 ianuarie 2017, la Bucureşti şi la Iaşi, în cadrul schimbului cultural dintre cele trei teatre naţionale române. Acţiunea s-a bucurat de succes, încă din 2014, atât în România, cat şi dincolo de Prut, aducând un imens beneficiu ideii de teatru naţional în limba română.

De altfel, pe 22 ianuarie, la Bucureşti, s-a desfăşurat conferinţa „Documentele – o putere imbatabilă în fața speculațiilor istorice (Teatrul Național din Chișinău – edificarea unei instituții de cultură românească în temeiul actului Unirii de la 1918)”, la care au fost lansate două volume descriind adevărata istorie a Teatrului Național din Chișinău. Este vorba de „Geneza Teatrului Național din Chișinău: 1818–1960” de Iurie Colesnic și „O cronică a Teatrului Național Mihai Eminescu din Chișinău: 1918–1930” îngrijit de regizorul și actorul Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național Mihai Eminescu.

Pe scena Studio a Teatrului Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti au putut fi văzute, în cadrul turneului basarabean, trei premiere: “În ochii tăi fermecători”, adaptare după nuvelele “Rusoaica” şi “La Grandiflora” de Gib Mihăescu, “Aveţi ceva de declarat?” de Georges Feydeau şi “Casa Mare” de Ion Druţă.

ROŞU. “În ochii tăi fermecători” - spectacolul de deschidere a turneului, a fost cea mai frumoasă provocare a colectivului de actori de la Chişinau adresată publicului bucureştean. Regizorul Sandu Vasilache a avut ambiţia să reconstituie un cadru al lumii româneşti interbelice din dreapta și din stânga Prutului, fie ea basarabeană sau oltenească, ucând pe scenă drama psihologică a unor personaje mic-burgheze în situaţii-limită. Manaru, interpretat cu fineţe caracterologică de Petru Hadârcă şi Eva (Silvia Luca) cu subtile trimiteri la eternul mister feminin, sunt personaje-cheie ale unei adaptări pe cât de curajoase pe atât de complicate în mecanismul mizanscenei. E de remarcat rostirea, într-o curată limbă română, a unui text din care actorii şi regizorul şi-au extras, cu pricepere şi talent, aplaudate replici de comedie (amară). Un spectacol de naţional greu - pentru actor, dar de neuitat - pentru spectatorul dornic de emoţii estetice cultivate. 

GALBEN. Cu o reţetă garantată de râs până la urechi şi de spectacole cu casa închisă, Georges Feydeau a fost jucat copios în România ultimilor 20 de ani. Ideea de a veni, la Bucureşti, cu “Aveţi ceva de declarat?” (în traducerea originală, “Puricele în ureche”) ni se pare interesantă prin prisma unor comparaţii la capitolul receptării comicului de situație de o parte şi de alta a Prutului. Asumându-şi riscul, regizorul Petru Hadârcă, el însuşi imbatabil actor de comedie, ne-a oferit o variantă foarte dinamică a celebrului vodevil,într-un spectacol făra pauză - pentru spectator şi aproape fără respiraţie - pentru actor. Românesc prin rostire şi european prin unitatea de spaţiu, de timp şi de acţiune, actul dramatic al basarabenilor este, înainte de orice, proba maturităţii unui teatru care se apropie de suta de ani şi care, în ciuda fluctuaţiilor istorico-politice, şi-a păstrat osatura de naţional şi universal, aşa cum îl dorea Octavian Goga, în 1922, la semnarea decretului de fondare a instituţiei.

ALBASTRU. Literatura basarabeană a fost, întotdeauna, generatoare de valori în spaţiul cultural românesc lărgit. Controversatul Ion Druţă a scris piesa “Casa Mare”, în 1967. Avem de-a face cu textul unui clasic în viaţă (88 de ani), călăuzitor pentru câteva generaţii de peste Prut amăgite, în cel mai fericit caz, că momentele astrale ale Basarabiei au fost atunci cînd plecaseră “românii” şi încă nu veniseră ruşii. Incomod, dar de nerefuzat, o vreme, la Moscova, unde locuieşte, dar şi la Bucureşti ori la Paris, Druţă ne-arată, în “Casa Mare”, ce derută ne paşte dacă părăsim matricea profilului nostru etnic şi moral; dacă schimbăm cadenţa timpului ieşind din jocul vieţii şi al morţii genetic moştenit. Regizorul Alexandru Cozub a vrut să ne pună dinainte un spectacol fără zorzoane, plasat într-un decor esentializat, în care vocea actorului sonorizează spaţiul imaginar. Replicile în grai basarabean dau culoare unor momente în nimbul cărora vedem, dilematic, personajele principale - Vasiluţa (Margareta Pântea) şi Păvălache (Victor Nofit).

ROȘU, GALBEN, ALBASTRU, iata, deci, cele trei culori, câte una pentru fiecare spectacol din cadrul trilogiei prezentate de Teatrul Naţional Mihai Eminescu, la Bucureşti. Şi-mi vine în minte remarca justă a lui Petru Hadârcă făcută, la final, în faţa cortinei, că teatrul românesc se simte, astăzi, la fel de bine şi la fel de acasă, la Bucureşti, la Iaşi şi la Chişinau.

Valentin Ţigău


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 3938


Mai multe titluri din categorie

Bookfest 2017: târgul cu un milion de cărți

Bookfest 2017: târgul cu un milion de cărți
Cel mai mare târg de carte al anului a adus la București, de miercuri până duminică, o adevărată sărbătoare a cărții. Bookfest la Romexpo a însemnat întâlnirea românilor cu...

Lista câştigătorilor concursului "O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional"

Lista câştigătorilor concursului "O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional"
Ioan Ciupercă: Mercenarul întunericului, de Dan Ioan Panțoiu Cristian Stoichiţă: Spionajul militar modern, de Gheorghe Savu Eugen Maciucă-Prodan: Filosofia lui Habermas, de Andrei Marga Nicu Stan:...

Noul capitol "Piraţii din Caraibe" domină detaşat box office-ul din SUA

Noul capitol "Piraţii din Caraibe" domină detaşat box office-ul din SUA
Video Al cincilea capitol din "Piraţii din Caraibe", "Răzbunarea lui Salazar", a dominat fără nicio surpriză box office-ul nord-american la debutul său în acest weekend în cinematografele...

CANNES 2017. Trofeul Palme d' Or a revenit filmului 'The Square'. Palmaresul complet al secţiunii oficiale a celei de-a 70-a ediţii a festivalului

CANNES 2017. Trofeul Palme d' Or a revenit filmului 'The Square'. Palmaresul complet al secţiunii oficiale a celei de-a 70-a ediţii a festivalului
Cea de-a 70-a ediţie a Festivalului de la Cannes a ajuns la final prin anunţarea palmaresului secţiunii oficiale, de juriul prezidat de cineastul Pedro Almodóvar, care a acordat , al realizatorului suedez...

CANNES 2017: Sofia Coppola, laureată a premiului pentru regie cu filmul "The Beguiled"

CANNES 2017: Sofia Coppola, laureată a premiului pentru regie cu filmul "The Beguiled"
Realizatoarea americană Sofia Coppola, 46 de ani, a primit duminică seară premiul pentru regie la cea de-a 70-a ediţie a Festivalului de la Cannes pentru filmul său "The Beguiled", relatează...

Cristinel C. Popa, un pictor original, cu o imaginație creatoare debordandă

Cristinel C. Popa, un pictor original, cu o imaginație creatoare debordandă
Galerie Foto M-am bucurat atunci când am văzut, recent, operelor artistului vizual Cristinel C. Popa! Lucrări efectuate la Școala Populară de Arte “Titel Popovici” din Iași, pe care a absolvit-o, ori acasă, &i...

Semifinala "Te cunosc de undeva!",  lider de audienta la orase si in toata tara

Semifinala "Te cunosc de undeva!",  lider de audienta la orase si in toata tara
Galerie Foto Show-ul "Te cunosc de undeva!", care i-a desemnat finalisti ai celui de-al unsprezecelea sezon pe Daniel Max Dragomir, Alex Vasilache, Sore, Biu Marquetti si duetul Liviu Varciu si Andrei Stefanescu, a fost lid...

Lansările săptămânii la cinema

Lansările săptămânii la cinema
Pirații din Caraibe: Răzbunarea lui Salazar În efortul de a scăpa de groaznicul căpitan Salazar, Jack Sparrow se aliază cu Henry, un marinar tânăr din Flota Navală Regală, şi cu Carina, o...

Câştigă cartea "Atac la rege", de Michael Dobbs

Câştigă cartea "Atac la rege", de Michael Dobbs
După ce a ajuns la vârful puterii, noul prim-ministru Francis Urquhart se con­fruntă cu o criză politică ce ar putea duce la căderea guvernului. Luând măsuri drastice ca să‑și salveze viitorul p...

Benone Sinulescu: La 80 de ani, am mai multe proiecte decât am avut la 40

Benone Sinulescu: La 80 de ani, am mai multe proiecte decât am avut la 40
Interpretul de muzică populară Benone Sinulescu, care a împlinit recent 80 de ani, a declarat vineri, pentru AGERPRES, că se simte "mai în formă decât la tinereţe" şi că, în...

Chris Cornell va fi înmormântat la Los Angeles

Chris Cornell va fi înmormântat la Los Angeles
Trupul neînsufleţit al lui Chris Cornell, vocalistul trupelor Soundgarden şi Audioslave care a decedat săptămâna trecută, va fi înmormântat vineri la cimitirul Hollywood Forever din Los...

O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional! Câştigă "Filosofia lui Habermas", de Andrei Marga

O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional! Câştigă "Filosofia lui Habermas", de Andrei Marga
Dacă e Bookfest, e sărbătoarea cărţii. Jurnalul Naţional îţi oferă cele mai noi apariţii de la editura RAO. Tot ce trebuie să faci este să urmăreşti până la finalul acestei săptămâni...

O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional! Câştigă încă două volume!

O săptămână de festival de cărţi, numai cu Jurnalul Naţional! Câştigă încă două volume!
Galerie Foto Dacă e Bookfest, e sărbătoarea cărţii. Jurnalul Naţional îţi oferă cele mai noi apariţii de la editura RAO. Tot ce trebuie să faci este să urmăreşti până la finalul acestei săptămâni...

Tezaurul lui Tutankhamon: aur şi secrete

Tezaurul lui Tutankhamon: aur şi secrete
Tutankhamon a fost un faraon egiptean care a fost îngropat într-un mormânt plin de artefacte de aur în Valea Regilor. Mormântul său a fost descoperit în 1922 de o echipă...

România şi istoria ei ascunsă în pământ. Oraşul mai vechi decât piramidele egiptene

România şi istoria ei ascunsă în pământ. Oraşul mai vechi decât piramidele egiptene
Credeaţi că, pe vremea piramidelor egiptene, pe teritoriul ţării noastre nu exista viaţă şi, prin urmare, nici istorie? O nouă descoperire senzaţională spulberă această realitate şi scrie o filă de istorie...
Serviciul de email marketing furnizat de