Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cum ar putea arăta viața pe Marte

Cum ar putea arăta viața pe Marte

de Dan Radu    |    14 Oct 2016   •   20:30

Un microb descoperit la o adâncime de 2,8 kilometri în minele de aur din Africa de Sud le oferă oamenilor de știință un model privind felul în care viața ar putea arăta pe alte planete, inclusiv din sistemul nostru solar. Microbul trăiește pe Pământ grație radioactivității uraniului. Pe alte planete metabolismul unui organism similar ar putea fi alimentat de radiața cosmică.

Bizarul microb, denumit Desulforudis audaxviator, care are forma unui tub, trăiește într-un mediu în care nu are la dispoziție elementele care alimentează metabolismul organismelor tipice de pe Pământ – lumină solară, oxigen sau carbon. În schimb, microorganismul își extrage energia din uraniul radioactiv localizat la aproape trei kilometri în subteran. „Microbul mi-a atras imediat atenția pentru că este alimentat în întregime de substanțe radioactive”, spune astrobiologul Dimitra Atri, care lucrează la Institutul de Știință din Seattle, SUA. „Este posibl ca viața de pe alte planete să fie alimentată într-un mod similar”, adaugă acesta. Organismele de pe Pământ extrag, în general, energia de care au nevoie prin două procedee: plantele și anumite bacterii folosesc fotosinteza, un proces prin care energia soarelui este utilizată pentru transformarea apei și a dioxidului de carbon în substanțe mai complexe, numite hidrocarburi care alimentează apoi organismele prin procesul oxidării. Animalele își extrag energia mâncând plante sau alte animale. Microbul Desulforudis audaxviator arată că există și o a treia cale de extragere a energiei – radioactivitatea uraniului duce la descompunerea sulfului și apei din rocile în care trăiește microbul, acesta folosind ca hrană peroxidul de oxigen rezultat. „Desulforudis audaxviator este dovada că viața poate prospera utilizând aproape orice sursă de energie disponibilă”, spune Dimitra Atri. Acesta adaugă că procesul provocat de radioactivitatea uraniului este similar cu cel al razelor cosmice într-un mediu care nu este protejat de un câmp magnetic, așa cum se întâmplă pe planeta noastră. Utilizând un model computerizat, Atri a concluzionat că un eventual microorganism care ar trăi pe Marte sau pe luna lui Jupiter Europa, pe Pluto sau chiar pe luna noastră ar putea extrage necesarul de energie prin aceeași metodă prin care se hrănește microbul găsit la mare adâncime, în minele de aur.

Cel mai bun candidat pentru a găzdui microorganisme care se hrănesc prin reacțiile provocate de radiația cosmică ar fi Marte, spun specialiștii americani. Planeta Roșie nu este protejată de un câmp magnetic și are suficiente minerale pentru ca reacțiile chimice necesare să poată avea loc