Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Premiera absoluta: NASA a gasit un sistem solar identic cu al nostru

Premiera absoluta: NASA a gasit un sistem solar identic cu al nostru

15 Dec 2017   •   07:16
Premiera absoluta: NASA a gasit un sistem solar identic cu al nostru

Agenţia spaţială americană (NASA) a identificat în premieră opt planete care orbitează în jurul aceleiaşi stele, o stea îndepărtată numită Kepler-90, aflată la o distanţă de 2.545 de ani lumină de Pământ, în constelaţia Dragonul.

Este prima descoperire de acest gen, dar nu si ultima, cred cercetatorii. Oamenii de stiinta ştiau inca din 2013 că şapte planete orbitează în jurul stelei, dar cu ajutorul "Google Artificial Intelligence", care a analizat datele obţinute de telescopul Kepler al NASA, a fost depistata si a opta planetă.

Christopher Shallue, inginer software la Google AI în California, şi Andrew Vanderburg, astronom şi profesor la Universitatea Texas, din Austin, au învăţat un computer să facă diferenţa între imaginile de pisici şi de câini. Apoi, s-a trecut la identificarea unei exoplanete în baza de date a telescopului Kepler plecând de la fluctuaţiile de lumină care se produc când o planetă trece prin faţa stelei. "Reţeaua neurală", cum a fost denumit computerul, a învăţat să gaseasca astfel de modificări folosind semnale verificate şi confirmate în catalogul de planete al lui Kepler. În 96% din cazuri, aceasta a identificat exoplantele.

Pentru a ajuta la depistarea unor semnale mai slabe ale unor planete potenţiale pe care oamenii de ştiinţă le-au ratat, "reţeaua neurală" a fost instruită să caute astfel de semnale în 670 de sisteme solare care erau cunoscute pentru faptul că susţin mai multe planete. Presupunerea oamenilor de ştiinţă a fost că sistemele cu mai multe planete sunt cele mai bune locuri pentru a căuta noi exoplanete.

Noua planetă a fost denumită Kepler-90i şi nu este un mediu ospitalier. Este relativ mică, "toridă" şi stâncoasă, rotindu-se în jurul soarelui ei o dată la fiecare 14,4 zile. În sistemul nostru solar, cea mai apropiată planetă de Soare, Mercur, efectuează o rotaţie completă o dată la 88 de zile. Ea a devenit a opta planetă dintr-un sistem descoperit iniţial de telescopul Kepler în 2013, primul sistem solar cu şapte planete descoperit.

"Sistemul solar Kepler-90 este ca o versiune în miniatură a sistemului nostru solar. Sunt planete mici la interior şi planete mari la exterior dar totul este îngrămădit mult mai aproape", a spus Vanderburg. Alte sisteme solare au însă mai multe şanse să susţină viaţa decât Kepler-90, în care toate cele opt planete orbitează faţă de soarele lor la o distanţă mai mică decât Pământul faţă de Soare.

"Cu circa 30% mai mai mare decât Pământul, Kepler-90i este atât de aproape de stea că temperatura medie la suprafaţă se crede că depăşeşte 427 de grade Celsius, ca şi pe Mercur", a precizat NASA. "Cea mai îndepărtată planetă, Kepler-90h, orbitează la o distanţă similară faţă de steaua ei cu cea la care orbitează Pământul în jurul Soarelui", a adăugat NASA. AGERPRES.

Subiecte în articol: sistem solar nasa kepler