În acest moment experiența utilizatorilor de Internet este caracterizată de căutarea de informație sau relațiile virtuale de pe rețelele de sociale. Însă pentru ca utilizatorii să poată găsi informația relevantă, motoarele de căutare dezvoltate de giganții IT ca și Google sau Microsoft restrâng în mod implicit rezultatele livrate, pe baza unor algoritmi care țin cont de context.
Motivul este unul simplu. În ultimii ani informația online a “explodat” în ceea ce este numit Big Data. Pe Internet, în fiecare minut sunt sunt generate peste 270.000 de tweets, Google procesează peste 2 milioane de cereri, sunt încărcate peste 72 de ore de material video pe Youtube, sunt trimise peste 100 de milioane de e-mailuri, Facebook procesează 350 GB de date și sunt create 571 de website-uri. De fapt, în 2012 au fost create date însumând 2.5 quintilioane de bytes, peste 90% din datele online fiind generate în ultimii doi ani. Cele trei caracteristici ale Big Data – Volum, Viteză și Varietate (cei trei “V”) – fac interacțiunea utilizatorilor cu datele pe care le caută tot mai greoaie.
Din acest motiv, motoare de căutare ca Google folosesc algoritmi de căutare care se doresc a face viața utilizatorilor mai ușoară. Datele contextuale ale utilizatorilor, locația, dispozitivul folosit pentru navigare, istoricul căutărilor, sunt împachetate într-un profil unic pentru utilizator, pe baza căruia la o căutare pe Internet sunt livrate doar rezultatele pe care Google le consideră ca fiind relevante.
Însă această abordare are un neajuns. Fără să putem influența decisiv acest lucru, utilizatorii sunt închiși într-un Filter bubble ( balon de filtare/cautare), creat de motoarele de căutare. Din această „bulă” ne va fi tot mai greu să ieșim, iar informația relevantă, pe care o căutăm cu adevărat, să nu ne fie livrată de motorul de căutare. Și nu în ultimul rând, pentru a face “search”, trebuie să știm ce căutăm, iar pentru a fi la curent cu cea mai recentă informație trebuie să fim mereu în căutare.
O nouă abordare: Discovery în loc de Search
Această problemă se dorește a fi rezolvată de motoarele de Discovery, o nouă modalitate de a interacționa cu datele în online. Dacă în loc să căutăm informația, ne găsește ea pe noi, utilizatorii? Conceptul Discovery îmbină învățarea activă, descoperirea de informație, categorizarea automată și livrarea ei într-un mod personalizat către fiecare utilizator. Platforme de tip Content Curation, care livrează informație contextualizată și personalizată utilizatorilor au început deja să fie comercializate în SUA, de informaticieni care au lucrat pentru Apple sau guvern.
Prima platformă de acest gen “made in Romania” a fost dezvoltată în 2013 de o companie inovativă din Cluj-Napoca. MediaServista – The Intelligent Media Platform (www.mediaservista.com) este o aplicație cloud pusă la dispoziția publisher-ilor online, pentru a livra conținut relevant și personalizat utilizatorilor. Folosind tehnologii de Inteligență Artificială, procesare naturală de limbaj și analiză predictivă, MediaServista poate să înțeleagă automat conținutul web, să învețe preferințele utilizatorilor și să livreze fiecărui user un flux de știri personalizat.
În premieră în România, Jurnalul.ro va implementa platforma MediaServista în cadrul unui proiect pilot. În curând, Cititorii Jurnalul.ro vor putea să se înregistreze prin contul de Facebook, pentru a primi știrile Jurnalul.ro într-un mod inteligent, inovator și intuitiv.