x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Bucureşti - capitala mondială a JOCURILOR pe CALCULATOR. Cei mai buni gameri din lume fac show în Sala Polivalentă

Bucureşti - capitala mondială a JOCURILOR pe CALCULATOR. Cei mai buni gameri din lume fac show în Sala Polivalentă

de Cristian Ionescu    |    10 Sep 2013   •   19:03
Bucureşti - capitala mondială a JOCURILOR pe CALCULATOR. Cei mai buni gameri din lume fac show în Sala Polivalentă

DreamHack Bucharest 2013 și Campionatul Mondial de Sport Electronic, doua dintre cele mai mari evenimente de gaming din lume, se vor ține anul acesta în România, la București, la Sala Polivalenta. Principalul responsabil pentru organizarea acestor mega evenimente în România este românul Silviu Stroie, preşedintele Ligii gamerilor profesionişti din România și preşedinte al Comisiei Internaţionale de Arbitri din cadrul IeSF (International eSport Federation).

Domnule Stroie, cum a ajuns Bucureștiul să fie gazda unei asemenea desfășurări de forțe a sportului electronic?

E vorba de încunuarea muncii noastre de 12 ani, facem evenimente de genul ăsta din toamna lui 2001. Organizăm evenimente în fiecare lună, de ani de zile, avem o comunitate foarte mare. Cei de afară au văzut chestia asta, iar DreamHack-ul a fost o continuare firească a activității noastre. Am decis să semnăm un contract în toamna lui 2011, a ieșit fantastic de bine evenimentul, iar la începutul acestui an am semnat pentru o regiune mai mare, nu doar pentru România. Mai exact, pentru Europa de Est. Legat de Campionatul Mondial de Sport Electronic, este organizat în colaboare cu Federația Internațională de Sport Electronic, unde România este țară membră din 2009. România a avut o clasare permanentă în top 3, în toți acești ani 2009-2012, vorbesc de medaliile în clasamentul pe națiuni. Astfel, România a apărut pe lista scurtă a țărilor candidate. În final, lupta s-a dat între noi și Istanbul, o surpriză și pentru mine. Turcia are un avantaj major în industria sportului electronic, pentru că 70% din populația lor e sub 30 de ani. O populație foarte tânără. Și evident, multă lume folosește calculatorul. În fine, noi am venit cu o propunere mai bună decât a lor și la jumătatea lui aprilie s-a convenit ca ediția din acest an a Campionatului Mondial de Sport Electronic să se desfășoare la București.

Cu siguranță v-ați lovit de probleme în demersurile dumneavoastră. Care sunt principalele impedimente în organizarea unui eveniment de o asemenea anvergură?

În momentul în care vrei sa faci ceva foarte mare, evident că ai nevoie de resurse financiare și umane pe măsură. Noi muncim de mulți ani alături de anumiți parteneri, din România și nu numai, care ne-au asigurat acest sprijin financiar și ne asigură și anul ăsta. Împreuna cu ei am reușit să strângem toate resursele necesare organizării acestui eveniment. E de menționat că o parte din bugetul pentru campionatul mondial vine de la Federația Internațională de Sport Electronic. Indirect, o mare parte din buget vine de la guvernul coreean. Iar restul, asigurat de noi. Cât despre probleme, chiar nu ne-am lovit de așa ceva. Spre uimirea, cât și fericirea mea, m-am întâlnit în ultima vreme cu numeroase persoane care au și nu prea au legătură cu sportul electronic și fiecare a reacționat senzațional. E vorba de un campionat mondial care vine la București, oricine poate să înțeleagă foarte ușor ce fel de eveniment e acesta. Au fost foarte încântați că am reușit să facem chestia asta.

Sportul electronic este una dintre "disciplinele" cu un extrem de mare impact la tineri. Însă, în ciuda acestui fapt, primește prea puțină atenție din partea mass-media. De ce?

Sunt foarte multe subiecte în România care primesc prea puțină atenție. Sportul electronic, în fine, este vorba despre o mentalitate, e bariera asta invizibilă. În general, nu doar în presă, peste tot. Nu înțelegeau ce se întâmplă: "niște băieți care se joacă" și cam atât. Însă, de un an - doi, situația se schimbă în bine. Evident, mai e foarte mult de muncă până să ajungem la locul meritat. Lumea nu mai este surprinsă și ce este bine, vad într-o grămadă de locuri, de exemplu în diverse instituții, mulți oameni tineri care știu, înțeleg ce se întâmplă. Până acum, mă duceam la vreo instituție să explic, nu înțelegeau despre ce vorbesc. Eu sunt sigur, pe măsura ce o să ieșim cu toate rezultatele bune, pe care jucătorii noștri le vor obține în următorii ani, impactul și gradul de înțelegere va fi din ce în ce mai mare.

Ministrul Tineretului și Sportului spunea că încurajează și va asigura tot sprijinul pentru acțiuni similare. A spus că vede sportul electronic ca pe o industrie, care nu va lua bani de la bugetul de stat, ci va aduce. Aș vrea să clarificați acest aspect, cum anume vor aduce bani la bugetul de stat aceste evenimente?

Pe de o parte, și campionatul mondial și DreamHack sunt evenimente care atrag foarte mulți turiști, foarte mulți oameni din afara României care vin în București. De exemplu, hotelul nostru partener are sute de camere rezervate datorită acestor evenimente. Sunt oameni care vin în România, plătesc un bilet să vină aici, o camera de hotel, mănâncă etc. Pe lângă asta, acest gen de evenimente pun România pe harta producătorilor și dezvoltatorilor internaționali de jocuri. Să vă dau un exemplu: Firme mari, cu prezenţă în Romania - Ubisoft, Electronic Arts, mare parte din angajații lor provin din foști jucători din PGL. Alt exemplu, King, producătorul jocului "Candy Crush", după care toată lumea e acum înebunită, și-a deschis de curând un birou la București și angajează pe bandă rulantă oameni ca să-și dezvolte jocurile. În momentul în care toată lumea o să știe că România este un jucător cheie al industriei de jocuri, sunt convins că multe firme, care acum evaluează situația, iar balanța va fi înclinată în favoarea noastră. La asta probabil se referea domnul ministru când a făcut acea declarație. Așa văd eu cum sportul electronic ar putea ajuta.

Tot domnul ministru mai spunea că nu încurajează statul la calculator și de când a venit în funcție a organizat mai multe acțiuni în care este promovata mișcarea. E o afirmație care contrazice, într-o oarecare măsură, afirmațiile precendete de susținere. Cum comentați declarațiile rezervate ale domnului ministru și în ce relații sunteți cu ministerul, din acest punct de vedere?

Nu cred că sunt niște declarații rezervate, sunt și eu de acord cu ele. Și eu am copii și nu vreau să stea la calculator toată ziua. Trebuie să-și facă temele, trebuie să mănânce, să aibă și alte activități. Au voie și la calculator, dar un timp limitat. Ideea este ca mass-media românească face o confuzie între sportul electronic și oamenii care stau la calculator. Ei cred că cei care stau la calculator sunt şi cei care practică sportul electronic. Nu. Sportul electronic este un grup destul de restrans din aceasta mare masă a practicanților de jocuri pe calculator, care stau și se antrenează cu scopul de a câștiga bani. Să devină o meserie pentru ei, să exceleze. În momentul în care tu, ca părinte, îți lași copilul 8-10 ore în fața calculatorului, evident că este o greșeală. Despre relațiile mele cu ministerul pot să spun următoarele. Eu fac chestia asta de 10 ani. Evident, visul meu este să reușesc că România să recunoască sportul electronic ca și ramură sportivă. M-am dus de multe ori la Ministerul Sportului, am vorbit la telefon și de fiecare data m-am lovit de o reticență totală. Erau oameni, nu știu ce vârstă aveau, dar nu vroiau nici măcar să mă primească, să le spun păsul meu. N-am reușit niciodată. Anul ăsta, spre mirarea mea, am observat o atitudine schimbată total. Am fost de câteva ori la minister ca să depun acte, pentru ca există o lege care specifică foarte clar anumite aspecte. Am fost și-am cerut lămuriri suplimentare. Am fost surprins să constat că toți înțelegeau despre ce vorbesc. Apropo de minister. Săptămâna trecută am fost la un eveniment în de Dota 2 "The International" organizat de Valve, în Seattle, cu premii de 2.8 milioane de dolari. O echipa din Malaezia a luat locul 3, plecând acasă cu vreo 300.000 de dolari. Pe pagina de Facebook a echipei respective au apărut poze cu băieții ăștia, în compania primului ministru din Malaezia. Același prim-ministru a postat pe Twitter că echipă respectivă e pe locul 3 mondial și e mândru. A fost o chestie de mândrie națională. Sportul electronic înseamnă practicarea competitivă a jocurilor, pe orice dispozitive. PC, console sau mobile. Evident, cu un singur scop, să devii cel mai bun. Fie în țara ta sau la nivel mondial și evident câștigarea unor importante sume de bani. La nivel mondial, toate concursurile de sport electronic din 2013 însumează peste 30 de milioane de dolari. Mai mult decat dublu față de 2011, iar 2014 deja se anunță un an extraordinar din acest punct de vedere. Cât despre ce are România de câștigat e exact ce-am spus mai devreme. Romania are mulți tineri talentați, care știu să joace, știu să folosească calculatoarele, iar multe firme de IT devin tot mai interesate de România. La fel și industria jocurilor. Foarte multe firme își vor stabili hub-ul european aici, în România. Ceea ce înseamnă automat mai multe joburi pentru oameni, taxe la stat, etc.

Domnule Stroie, sunteti arbitru de sport electronic. Ce presupune funcția de arbitru la o astfel de competiție? Există conflicte ca în sportul tradițional, ca în fotbal, de exemplu?

Există conflicte multe, un arbitru este foarte important într-o competiție pentru că există acțiuni pe care un jucător le poate face în timpul meciului, pentru a înclina balanța în favoarea sa sau a echipe sale. Am fost de față și la diverse incidente mai urâte. Un arbitru are foarte multe de făcut în timpul unui meci. Ai 64 - 128 de participanți și trebuie să-i  împarți în grupe. În momentul în care ei sunt împărțiți în grupe, poți ajunge la o situație, la sfârșitul meciurilor, în care vezi că sunt mai mulți la egalitate. Ajungi deseori într-o situație în care epuizezi toate criteriile de evaluare și nu mai ce să faci, trebuie să dictezi rejucarea meciului. Apoi, sunt multe jocuri în care jucătorii ajung în anumite puncte interzise, pe o "hartă". Adică niște avantaje pe care jucătorii profesioniști, jucând mii de ore, ajung să le descopere și le folosesc împotriva adversarilor. De multe ori, la competițiile mari, echipele atunci le folosesc. Regulamentul spune că n-ai voie să faci anumite lucruri. În momentul în care vine unul și face o chestie care nu-i trecută în regulament, trebuie să evaluezi și să cataloghezi lucrul respectiv. Arbitrul trebuie sa fie în permanenta acolo, să vadă. Se pot adresa injurii în timpul meciurilor, arbitrul trebuie să fie acolo să asigure linistea și calmul. E important și dificil. Presiunea este extraordinară.

Parafrazând o replică dintr-un film celebru, ce credeți că v-a recomandat pentru funcția de președinte al comisiei internaționale de arbitri?

Munca de până acum. Am fost ales pentru ca am o experiență foarte mare în acest domeniu.

Ce altă persoană din Romania, implicată în aceleași activități, credeți ca ar putea accede, într-un viitor apropiat, în Federația Internațională de Sport Electronic?

Cel mai probabil, ceilalți oameni implicați în activitatea zilnică a PGL (Professional Gamers League). Cei care știu exact ce se întâmplă. Evident că voi dori la un moment dat o funcție din care să pot face mai multe, iar în PGL sunt oameni la fel de buni ca și mine, care pot face față. Sunt destui. Experiența este criteriul cel mai important.

Știu că v-ați luptat foarte mult ca sportul electronic să fie organizat și în România sub forma unei federații. Care e situația acum? Credeți că se va întampla ceva în sensul demersurilor dumneavoastră?

Cum spuneam mai devreme, am reușit, în sfârșit, să depun dosarul. Destul de voluminos, doamnele de la registratură erau uimite. Asta se întampla la începutul lui iunie. Am înțeles că a trecut de verificările inițiale și pasul următor este înființarea unei comisii tehnice de către doamna secretar de stat, Carmen Tocală. Aceasta comisie se va deplasa la evenimentele noastre din această toamnă și va decide la sfârșitul lor dacă sportul electronic poate fi declarat ramură sportivă în România. Eu consider că toată organizarea noastră și tot ce facem recomandă acest lucru. Mai mult, în cadrul campionatului mondial de sport electronic, pentru prima oară în istorie, la un astfel de eveniment, vom efectua teste antidoping, în colaborare cu laboratorul antidoping București. Vrem sa demonstrăm lumii întregi că ceea ce facem este sport. Vrem să îndeplinim toate regulile care se aplica unui sport normal.

Se poate dopa cineva în sportul electronic?

Pot sa vă spun, ca și fost jucător, că există diverse substanțe sau băuturi care pot ajuta un jucător să treacă peste oboseală și peste presiune. Astea sunt principalele piedici pe care un jucător le întâmpină în cadrul unui eveniment. Sunt sigur că exista diverse substanțe care pot ajuta. Și vreau ca cei mai în masura să caute după substanțe exact ca la orice competiție sportivă.

De la care gamer român vă așteptați să obțină locuri pe podium?

E complicat. Daca în anii trecuți tot greul a fost dus de jucatorii de Starcraft 2 și Fifa, anul ăsta nu va mai fi așa. România, ca țară organizatoare, este automat calificată la toate cele patru jocuri. Pentru celelalte locuri vor exista calificări continentale, la fel ca un campionat mondial de fotbal. România are deja un start, având calificați la fiecare joc, asta însemnând puncte mai multe. Șansele noastre cele mai mari vin de la concursul de League of Legends. Dar, la concursul de LoL vom juca la un moment dat cu Coreea de Sud sau China. Acela va fi momentul dificil. Oricum, noi avem foarte mulți jucători, dar nu avem deloc cluburi profesioniste, care să-i țină pe jucătorii noștri să joace pentru o echipă românească, să-i pregatească, să participe la competiții internaționale. La ora actuală, cei mai buni jucători ai noștri joacă pentru echipe străine. La ora actuală, România nu are o mega-echipă, complet romanească, care să facă mega-performanță. Sper să reușim chestia asta, scopul nostru este să punem bazele construirii câtorva echipe romanești care să se bată de la egal la egal cu cele din Corea de Sud, de exemplu. Îi ajutăm, le oferim și cadru organizatoric și tot ce vor. Și în momentul când sportul electronic va fi recunoscut că ramură sportivă, va fi foarte ușor să atragă susținere finaciară de la orice companie din România.

Ce calitați au gamerii sud-coreeni în fața gamerilor de pe alte continente sau din alte țări. Dar cei români?

Gamerii sud-coreeni au o tradiție foarte mare. Eu, când am fost acolo, în 2002, sportul electronic deja era sport național. Toți cei cu vârsta sub 40 de ani jucau Starcraft. Practic, sportul electronic de acolo a crescut, din Coreea de Sud. Erau șase televiziuni care non-stop asta transmiteau, concursuri de sport electronic. Acolo sunt companii gigant care au propriile echipe, iar premiile adesea depășeau 12 milioane de dolari. Niște competiții în care se puneau pe o plajă 65.000 de scaune, jucătorii veneau pe apă cu barcile, iar lumea era înebunită, că a venit nu știu ce jucător. Acolo, când un mega-jucător merge pe stradă, e nebunie, e tratat ca și un actor la Hollywood. Fetele plâng după el, toată lumea urlă. Au o federație națională extraordinar de puternică, care s-a bătut de la egal la egal cu Blizzard și-a câștigat. Au foarte multe competiții și e vorba de foarte mulți bani. Acolo, dacă știi să joci, ajungi să câștigi sute de mii de dolari pe an. Un jucator mediu din Coreea de sud câștigă 200.000 de dolari pe an. Iar gamerii români sunt buni. Unul dintre avantajele noastre a fost comunitatea noastră extraordinar de mare. Avem acces rapid la internet, curiozitate, avem dorința de nou. Toate acțiunile pe care noi le-am întreprins în acesti 12 ani au oferit un cadru în care lumea se putea juca organizat. La ora actuala există foarte mulți jucători români care se pot bate cu oricine. Și sunt puține țări în Europa unde există o asemenea comunitate, atât de bine organizată și de concentrată.

Câți iubitori ai sportului electronic vă asteptați să participe la evenimentele din aceasta toamnă?

La Dreamhack ne așteptăm să avem 10.000 de vizitatori în cele două zile, iar la campionatul mondial este greu de estimat. Pot sa avansez un minim de cel puțin 5.000. Ne așteptăm la o participare masivă a comunității de League of Legends din România, care numără peste 400.000 de jucatori.

Cine se poate înscrie, care sunt premiile și în ce sistem de joacă?

Despre DreamHack, fiecare joc are regulile lui. Starcraft 2 a fost singurul joc pentru care s-a plătit taxă de participare de 35 de euro, au fost 64 de locuri disponibile, s-au epuizat toate în 24 de ore, a trebuit să marim la 96, s-au epuizat și alea imediat. La ora actuală, sunt vreo 20 de jucători din Coreea de Sud, 8 din Israel, foarte mulți din Rusia și Ucraina, 15 din România, avem și-un jucător din Venezuela. Premiile la Starcraft 2 sunt de 20.000 de euro. Apoi există competiția de Counterstrike: Global Offensive, cu premii de 15.000 de dolari, cu 16 echipe participante. Am invitat numeroase echipe puternice, spre satisfacția noastră toate au acceptat. Fără modestie, este cel mai puternic turneu de Counterstrike: Global Offensive din 2013. Mai mult, veți putea vedea, în premieră absolută, debutul noii echipe Fnatic. Tot în premieră, veți putea vedea și cea mai bună echipa de CS GO a momentului, Astana Dragons, susținută direct de guvernul din Khazahstan, care-și va face debutul la București. Practic, este vorba despre o echipă formată acum câteva săptămâni, care a cumparat cei mai buni jucători de CounterStrike de la cele mai bune echipe din Rusia și Ucraina. Iar la League of Legends, turneul are premii în valoare de 10.000 de dolari, sunt opt echipe invitate. Una din România și șapte din afara țării. Toate super-echipe. Pe lângă aceste turnee, vor exista competiții în sistem one-on-one de LOL, DOTA 2, Tekken 2, Street Fighter 4, Mortal Kombat 9 și Fifa 2013, la care oricine se poate înscrie și participa. De asemenea, va exista și o competiție pe mobile, de Candy Crush. Asta la Dreamhack. Iar la Campionatul Mondial, din partea României, în urma unor calificari naționale, vom determinat echipa de LOL, de AVA, Starcraft 2 și Tekken Tag Tournament. Înscrierea este gratuită, oricine o poate face. Cei mai buni să câștige. Detaliile vor putea fi găsite pe iesf.ro.

Cât de mare este comunitatea de gaming din România?

Comunitatea are cu mult peste trei milioane de români, care se joacă zilnic sau săptămânal pe un dispozitiv.

Cum profităm de acest capital uriaș de imagine pe care ni-l creează aceste două evenimente?

Ca și organizator, pot să spun că putem beneficia enorm de mult de pe urma acestui gen de manifestări. Să-ți dau un exemplu de cât de ușor au ajuns lucrurile să se întample. În urmă cu câțiva ani, când invitam echipe din afară să vină la evenimentele noastre, reacționau "România, București, mă răpesc unii, mă mănâncă câinii", chestii de genul ăsta. Anul asta, dupa DreamHack-ul de anul trecut, toți au acceptat din prima. Ba mai mult, avem pe lista de așteptare zeci de echipe și de jucători pe care pur și simplu nu mai avem unde să-i primim. Toți vor să vină. Asta ne arată că toata lumea știe ce înseamnă sportul electronic și mai ales ce înseamnă competiția de la București. Sper pe viitor să capitalizăm chestia asta. România, ca și țară, ca și turism, să se poată folosi de capitalul asta de imagine.

Sub ce formă s-a concretizat ajutorul autorităților pentru organizarea celor două evenimente?

Noi am cerut doar să ne asculte, iar suportul lor îl reprezinta oferirea pentru folosință a Sălii Polivalente. N-am cuvinte, sincer, să-mi exprim mulțumirea. E greu să găsești spații foarte mari, care să aibă toate facilitățile de care avem nevoie.

Ce doriți să transmiteți comunității de gaming din România?

Pentru spectatori, îmi doresc să vină în număr cât mai mare, să vadă cei mai mari gameri din lume, să vadă ca sunt oameni ca și ei, n-au trei capete sau zece picioare. Ce le trebuie și lor să ajungă la aceeași performanță este în primul rând seriozitate. Dacă tot se apucă si fac chestia asta, investind timp și bani, trebuie seriozitate. Prim muncă poți face o gramada de bani în sportul electronic.

DreamHack Bucuresti 2013 se desfasoara pe 14 si 15 septembrie, la Sala Polivalentă. Campionatul Mondial de Sport Electronic va avea loc între 31 octombrie şi 4 noiembrie, tot la Sala Polivalentă din București.

×