Companiile româneşti de software sunt încă orientate majoritar către proiectele de dezvoltare de aplicaţii la comandă, care în mod obişnuit se concretizează mai uşor şi care generează majoritatea resurselor de venit operaţionale, se arată în raportul Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii din România, pe baza unui sondaj IDC.
În ceea ce priveşte produsele software, aplicaţiile de management al resurselor companiei (ERM – Enterprise Resource Management) sunt dintre cele mai populare pentru companiile româneşti – 54% dintre companiile care au răspuns la sondaj au menţionat implicarea în dezvoltarea acestui tip de aplicaţii; următoarele în ordinea preferinţelor sunt aplicaţiile de gestiune a operaţiunilor şi proceselor de fabricaţie (OMA - Operations and Manufacturing Applications) – 41% şi aplicaţiile de gestionare a relaţiei cu clienţii (CRM - Customer Relationship Management) – 38%. Cele mai puţin populare produse software dezvoltate local sunt, conform aşteptărilor, aplicaţiile de securitate şi stocare, pentru care vendorii internaţionali domină piaţa.
Legat de împărţirea pe industrii verticale, cei mai activi cumpărători sunt industria producătoare, sectorul financiar (incluzând sectorul bancar, asigurările şi alte servicii financiare) şi cel de retail şi vânzare en-gros, fiecare reprezentând aproximativ 13% din piaţă, urmate de sectorul guvernamental (11%) şi serviciile de consultanţă de business sau servicii individuale (10%). Cele mai puţin populare sectoare ţintăpentru dezvoltarea de aplicaţii comerciale sunt construcţiile, segmentul educaţional şi sectorul de telecomunicaţii.
În ceea ce priveşte modelele de generare de venituri, modelul tradiţional de licenţiere, bazat pe taxa fixă de licenţiere şi servicii de mentenanţă recurente este predominant pentru vânzarea produselor şi aplicaţiilor software (reprezentând aproximativ 80% din veniturile din această zonă). Veniturile din abonamente, specifice livrării serviciilor în cloud reprezintă doar 18.8% din totalul veniturilor rezultate dinvânzarea produselor software.
Din raportul ANIS mai rezultă că majoritatea celor intervievaţi nu sunt implicaţi în dezvoltarea de aplicaţii mobile. Totuşi, aplicaţiile mobile de gestiune (în special cele customizate pentru anumite industrii, comerţ electronic, ca şi aplicaţiile deproductivitate) par să aibă un rol semnificativ în România, iar companiile locale au început să acorde o atenţie mai mare acestui segment, care are cel mai mare potenţial de creştere.