Doi marinari din Galaţi sunt personajele-cheie ale unei anchete New York Times, care investighează activitatea criminală a armatorilor. Drama prin care au trecut cei doi este multiplicată în zeci de mii de întâmplări care rămân neanchetate.
Reporterul de la NY Times a urmărit traseul navei Dona Liberta, descrisă ca o închisoare plutitoare, folosită la trafic ilegal de mărfuri şi persoane. Nava a fost abandonată cu echipaj cu tot de armatorul grec George Kallimasias în portul britanic Truro, anul trecut. Ajunşi pe navă în 2011, prin intermediul unei firme de recrutare a marinarilor din Galaţi, românii George Cristof şi Florin Răducanu s-au trezit că nu mai au combustibil, că instalaţiile sanitare erau defecte, iar hrana şi apa se terminaseră. Cei doi au supravieţuit pescuind la undiţă şi improvizând metode de filtrare a apei. Au fost repatriaţi după cinci luni, în urma apelurilor către familii. Marinarii au plătit 1.000 de dolari firmei de recrutare, pentru a obţine un contract care nu îi apăraîn niciun fel. Armatorul navei, George Kallimasias, a fost găsit de reporter în insula Kios, într-o reşedinţă luxoasă, bine protejată. Acesta a vândut nava care circulă acum cu pavilion schimbat. La Atena, sediul companiei sale este cvasifictiv, iar avocaţii ei refuză să vorbească. Compania de shipping a armatorului grec a fost amendată în Statele Unite cu 250.000 de dolari pentru că a deversat combustibil în portul Dutch Harbor. În septembrie 2014, Kallimasias este judecat pentru infracţiuni la dreptul mării de o instanţă din Africa de Sud. România a ratificat Convenţia pentru protecţia muncii în domeniul maritim abia în 30 iunie 2015. Mulţi marinari nu au contractele de muncă acoperite de protecţia Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF), reprezentată în România de Sindicatul Liber al Navigatorilor.