x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Ancheta New York Times, cu personaje din România, arată mafia industriei de shipping. Marinari români, la mila armatorilor

Ancheta New York Times, cu personaje din România, arată mafia industriei de shipping. Marinari români, la mila armatorilor

de Dan Constantin    |    19 Iul 2015   •   22:47
Ancheta New York Times, cu personaje din România, arată mafia industriei de shipping. Marinari români, la mila armatorilor

Doi marinari din Galaţi sunt personajele-cheie ale unei anchete New York Times, care investighează activitatea criminală a armatorilor. Drama prin care au trecut cei doi este multiplicată în zeci de mii de întâmplări care rămân neanchetate.

Reporterul de la NY Times a urmărit traseul navei Dona Liberta, descrisă ca o închisoare plutitoare, folosită la trafic ilegal de mărfuri şi persoane. Nava a fost abandonată cu echipaj cu tot de armatorul grec George Kallimasias în portul britanic Truro, anul trecut. Ajunşi pe navă în 2011, prin intermediul unei firme de recrutare a marinarilor din Galaţi, românii George Cristof şi Florin Răducanu s-au trezit că nu mai au combustibil, că instalaţiile sanitare erau defecte, iar hrana şi apa se terminaseră. Cei doi au supravieţuit pescuind la undiţă şi improvizând metode de filtrare a apei. Au fost repatriaţi după cinci luni, în urma apelurilor către familii. Marinarii au plătit 1.000 de dolari firmei de recrutare, pentru a obţine un contract care nu îi apăraîn niciun fel. Armatorul navei, George Kallimasias, a fost găsit de reporter în insula Kios, într-o reşedinţă luxoasă, bine protejată. Acesta a vândut nava care circulă acum cu pavilion schimbat. La Atena, sediul companiei sale este cvasifictiv, iar avocaţii ei refuză să vorbească. Compania de shipping a armatorului grec a fost amendată în Statele Unite cu 250.000 de dolari pentru că a deversat combustibil în portul Dutch Harbor. În septembrie 2014, Kallimasias este judecat pentru infracţiuni la dreptul mării de o instanţă din Africa de Sud. România a ratificat Convenţia pentru protecţia muncii în domeniul maritim abia în 30 iunie 2015. Mulţi marinari nu au contractele de muncă acoperite de protecţia Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF), reprezentată în România de Sindicatul Liber al Navigatorilor.
 

×